۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۴۸۶۸
حجت الاسلام کلباسی:

بهره‌گیری از سیره رضوی در تقابل با هجمه دشمن

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید از دهه کرامت، سیره فرزندان موسی بن جعفر(ع) و نقش تربیتی آنان در حفظ تاریخ، فرهنگ و صیانت از نسل جوان بهره بگیریم.
حرم امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها و توصیه‌های قرآن مجید، بزرگداشت و یاد اولیای الهی و کسانی است که به عنوان چهره‌های شاخص، نمونه و اسوه مطرح بودند. این موضوع به صورت مکرر در آیات قرآن کریم آمده است که به حضرت مریم، موسی و ابراهیم(ع) اشاره می‌کند و تذکر می‌دهد که از آنها یاد کنیم؛ به این معنی که خداوند متعال به پیامبر فرمان می‌دهد که از این چهره‌ها و شخصیت‌ها یاد کند. این افراد راهنما و هدایتگر ما هستند.

وی با بیان این که باید از این نمونه‌ها یاد کرد، ادامه داد: این موارد برای پر کردن صفحات تاریخ نبوده است،‌ بلکه در این آیات، یادها،‌ عبرت‌ها،‌ درس‌ها و پیام‌هایی نهفته است. از آن سو در فرهنگ و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت ایامی آمده است که به همین منظور عرضه شده و قابلیت استفاده دارد. فرهنگ عاشورا نمونه این ایام است که نقشی اساسی در تاریخ دارد.

حجت‌الاسلام کلباسی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مردم ما همواره پاسدار یاد اولیای الهی به ویژه امام رضا(ع) بوده‌اند،‌ عنوان کرد: دهه کرامت طی سال‌های گذشته و دهه‌های پس از انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شده است به این نحو که بین تولد حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) ایامی برای پاسداشت و یادکرد بیشتر فرزندان موسی بن جعفر(ع) در نظر گرفته شد تا از این اسوه برای زندگی امروز خود درس بگیریم.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: این مراسم بزرگداشت برخلاف تصور برخی خشک‌مغزان که دچار جمود فکری هستند و آنها را بدعت می‌شمارند،‌ یادکری است که به دستور قرآن کریم برگزار می‌شود، ولی آنچه از قرآن و سیره معصومین(ع)،‌ همچنین سیره عقلا مطرح شده است نشان می‌دهد که باید یاد این بزرگان را که نمونه و اسوه هستند پاس بداریم تا تاثیر آنها را بر فرهنگ بیشتر کنیم.

حجت‌الاسلام کلباسی با اشاره به اینکه در دوره حساسی به سر می‌بریم، عنوان کرد: اگر در گذشته یک دهه کرامت داشتیم، اکنون با توجه به فضای کنونی باید چندین دهه کرامت داشته باشیم تا در برابر ابزارهای تبلیغی دشمنان دین و کسانی که به دنبال ترویج فرهنگی غیر از فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) هستند بایستیم.

وی تاکید کرد: باید نقش ترویج اسوه‌ها را بیشتر کنیم و به صورت علمی‌تر، فنی‌تر و بهتر به ارائه آنها بپردازیم تا بتوانیم فرهنگ، تاریخ و نسل جوان را در برابر فشار هجمه‌های دشمنان حفظ کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات