راه های رسیدن به معرفت الهی
![حجت الاسلام رضا محمدی](/Original/1396/03/19/IMG05053996.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس رادیو معارف امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حکمت 184 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت می فرمایند« مَا شَکَکْتُ فِی اَلْحَقِّ مُذْ أُرِیتُه» یعی از روزى که حق براى من نشان داده شد، هرگز دچار تردید نشدم.
وی افزود: عده ای بیان می کنند که بنا به این حکمت باید بگوییم که امام علی(ع) مدتی در شک و تردید بودند اما بعد از این که حق به ایشان نشان داده شد دیگر دچار شک و تردید نشدند در حالی که ما معتقد هستیم که معصوم در همه حال در حالت یقین است و هرگز شک نمی کند.
کارشناس رادیو معارف تصریح کرد: این جمله مفهوم ندارد؛ همچنین باید دید دقت کرد که پرسیدن از امور انسانی و طبیعی منافاتی با مقام عصمت اهل بیت(ع) ندارد و آن عصمتی که ما ملتزم به آن هستیم که باید در همه احوال باشد، عصمتی است که در راستای امامت و رسالت بوده و امام باید در این زمینه اشتباه نداشته و عصمت داشته باشد همچنین علم لدنی شأنی است یعنی اگر بخواهند بدانند می دانند ولی اگر نخواهند مانند مابقی مردم می توانند بی خبر باشند و خبر نداشته باشند.
حجت الاسلام رضا محمدی در مورد این که کیفیت نمایاندن حق به امام علی(ع) به چه شکل بوده است، گفت: انسان از راه های مختلف به معرفت خداوند می رسید و یکی از این راه های عقل است یعنی زمانی که عقل انسان به بلوغ رسید انسان دیگر دچار اشتباه نمی شود و همچنین انسان با تسبیح و تزکیه نفس، وقتی به حق الیقین رسید شک نمی کند و امام علی(ع) به همین ترتیب از طریق قلب و تسبیح قلب به شناخت خداوند رسید و در راه قلب شک نیست؛ اما در عقل و هواس شک است و آخرین راهی که انسان می تواند به وسیله آن خدا را بشناسد وحی است و امام علی (ع) چه با واسطه و چه بی واسطه از طریق این راه خداوند را شناخته اند.
وی افزود: همچنین در سوره انبیا و دو سوره دیگر از سور قرآن کریم به یقین انسان پس از ملاحظه ملکوت و سماء اشاره شده است که امام علی(ع) از این طریق نیز به یقین رسیده است.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به حکمت 185 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت می فرمایند« مَا كَذَبْتُ وَلاَ كُذِّبْتُ، وَلاَ ضَلَلْتُ وَلاَ ضُلَّ بِي» یعنی هرگز دروغ نگفتهام و هيچ گاه دروغ به من گفته نشده است (اشاره به اينكه آنچه پيامبر به من فرموده است راست و درست بوده است) و هرگز گمراه نبودهام و كسى نيز به وسيله من گمراه نشده است.
حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در اینجا مراد از این که به من دروغ نگفته اند رسول خدا(ص) است زیرا صحابه و یاران حضرت دروغ های فروانی را به ایشان می گفتند و مراد حضرت این است که من آنچه از پیامبر(ص) می گویم دروغ نیست و آنچه که پیامبر(ص) به من نیز گفته است، دروغ نیست.
وی یادآور شد: امام علی(ع) در اینجا تنها به سخن اشاره ندارند بلکه می خواهند بگویند که وجود من حق است و کسی که من را خلق کرده این نیز حق است بنابراین در این وجود و خلقت هیچ کذبی راه ندارد./968/پ۲۰۲/ج