۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۱۵۲۶۴
حجت‌الاسلام مؤمنی مطرح کرد؛

معنویت‌گرایی نیمه گمشده آرامش حقیقی

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم معتقد است نماز و انس با قرآن کریم دو عامل رسیدن به آرمش بوده و پرداختن به اعمالی از قبیل هیپنوتیزم یا استفاده از قرص های اعصاب شاید تسکین بخش باشد، اما ضررش به مراتب بیشتر از منفعت آن خواهد بود.
ذکرخدا مؤمنی حجت الاسلام مؤمنی

حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه گاهی افراد به جای پرداختن به مسائل ریشه ای و عمیق به دنبال مسائل مقطعی و ظاهری هستند، گفت: اینگونه افراد برای تسکین و آرامش خودشان دست به مسکن های مقطعی می زنند و نسبت به درمان همیشگی آن بی توجه هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم فوتبالیستی را مثال زد که در زمین بازی برای وی حادثه ای رخ می دهد و او برای اینکه به بازی ادامه دهد از اسپری های بی حس کننده یا مُسَکِّن مقطعی استفاده می کند، اما غافل از اینکه ممکن است این کار برای او ضررهای بیشماری داشته باشد.

هپنوتیزم علی رغم دارا بودن از وجهه علمی، ریشه و بنیانی ندارد

وی اعمالی همچون هیپنوتیزم را با وجود دارابودن برخی توجیهات علمی؛ خالی از اثر درازمدت دانست و اظهار داشت: متأسفانه امروزه شاهدیم که جامعه به سمت مُسَکن های مقطعی رهسپار شده و از آموزه های دینی که سرشار از آرامش هستند غافل شده است.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه ما نباید فراموش کنیم که مسلمان و پیرو دین اسلام هستیم، عنوان کرد: بزرگترین روانشناسی که کره زمین به خود دیده است، امیرمؤمنان(ع) هستند؛ مردم برای رسیدن به آرامش تنها کافی است به قرآن کریم و روایات مراجعه کنیم و از مبانی غنی و پر محتوا در جهت رسیدن به آرامش بهره گیری وافر داشته باشیم.

این پژوهشگر حوزوی معتقد است که اگر افراد در کشور داعیه واقع بینی دارند باید مطرح کنند که سینمای هالیوود آرام آرام در حال رفتن به سوی مذهب، دین و آیین بوده و قصد دارد اینها را به نفع خودش ترویج کند که پناه بردن مردم دنیا به کلیساها و معابد نشانگر این واقعیت است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن از «نماز» با عنوان «ذکر» یا کرده و «ذکر» را هم موجب آرامش قلب دانسته است، اصلی ترین مسأله ای که سبب ایجاد و افزایش استرس و اضطراب در جامعه می شود را «کوتاهی در نماز» یا «نمازگریزی» در جامعه معرفی کرد.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به پدیده «قرآن درمانی» در یکی از کلیساهای اوکراین گفت: در این کلیسا افرادی که دست به ناهنجاری و یا خودکشی می زنند در یک اتاق یک نفره نگهداری می شوند، روزی یک وعده غذا به آنها داده می شود و روزی یک دیدار هم با پدر روحانی دارند، اما به صورت دائمی برایشان در اتاق ها صوت قرآن کریم پخش می شود و اینها پس از مدتی به طور کامل درمان می شود؛ بنابراین دومین عامل رسیدن به آرامش «انس با قرآن» است.

دوری از خداوند سبب اصلی اضطراب است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان دامن زدن به فرهنگ نماز و نمازخوانی به ویژه ترویج فرهنگ نماز اول وقت در جامعه را نیمه گمشده آرامش حقیقی معرفی کرد و اینکه برخی می گویند «فلانی نماز نمی خواند، اما وضع خوبی دارد» حرف نادرستی دانست، چون «داشتن وضع خوب» ظاهر کار است، اما این افراد در باطن، روح و روانی  بسیار سرگردان دارند، علتش هم این است که رشته پیوند این افراد با یگانه خالق هستی بخش که آرامش حقیقی از ذات او نشأت می گیرد، پاره شده است./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات