۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۵۱۵۳۴۳
با هدف ظرفیت شناسی فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی؛

نخستین کنفرانس بین‌المللی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می شود

نشست خبری کنفرانس «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» با حضو اصحاب رسانه در دانشگاه مجازی جامعه‌المصطفی برگزار شد.
دانشگاه مجازی جامعه المصطفی دانشگاه مجازی جامعه المصطفی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عابدین سیاحت اسفندیار، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی»، امروز در نشست خبری که در سالن اجتماعات دانشگاه مجازی جامعه‌المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهار داشت:‌ مقدمات برگزاری این کنفرانس بین‌المللی از 18 ماه گذشته با دریافت مجوز‌های لازم، آغاز شده است، که در 27 و 28 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که کنفرانس «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی» نخستین کنگره بین‌المللی دانشگاه مجازی جامعه‌المصطفی به شمار می‌آید، گفت: تاکنون 132 مقاله به هفت زبان فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، فرانسوی، ترکی استانبولی و آذری به دبیرخانه این همایش بین‌المللی ارایه شده است.  

دبیر علمی این کنفرانس بین‌المللی با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی در زندگی انسان‌ها بیان داشت: در جهان امروزی انسانی را نمی‌توان یافت که منکر اهمیت بسیار بالای فضای مجازی شود؛ زندگی بشر چنان با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گره خورده است که نمی‌توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد چرا که زندگی انسان‌ها بدون بهره‌گیری از این فضا قابل تصور نیست.

وی با تأکید بر این که فضای مجازی از یک سو می‌تواند تهدیدی برای بشریت تلقی شود و از سوی دیگر می‌توان از آن به بعنوان فرصتی برای پیشرفت بشریت بهره جست، تصریح کرد: برای استفاده صحیح و حداکثری از این فضا باید بکوشیم تا تهدید‌های آن را به حداقل رسانده و در سطح بالاتری از فرصت‌های موجود نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.  

معاون پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی اهداف دینی را یکی از زمینه‌های بهره‌گیری از فضای مجازی معرفی و خاطرنشان کرد: ادیان و مذاهب مختلف جهان از فضای مجازی به عنوان اصلی‌ترین روش برای رسیدن به اهداف دینی خود استفاده می‌کنند و مسأله آموزش مسایل دینی نیز مهمترین بخش آن اهداف به شمار می‌رود.

وی افزود: فضای مجازی قابلیت‌های فراوانی دارد و ظرفیت نامحدودی را در اختیار عالمان دینی قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از این ابزار، به آموزش گسترده معارف دینی در جهان بپردازند، از این رو با برگزاری این کنگره بین‌المللی در صدد بررسی ظرفیت‌ها و میزان اثرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی هستیم.

ظرفیت‌های آموزشی موجود در فضای مجازی، ظرفیت‌های فضای مجازی در گفت‌و‌گوهای ادیانی و تقریب مذاهب، ظرفیت‌های فضای مجازی در توسعه و تقویت زیست مسالمت‌آمیز بین‌الادیانی، تأثیرات فرهنگی آموزش مجازی در رفتار دانش‌پژوهان عرصه دین، توصیف و تحلیل وضعیت موجود آموزش دینی در فضای مجازی.

نقش حکومت‌ها و نهاد‌های دینی در آموزش مجازی، نقش سازمان‌ها  و مؤسسات غیر دولتی (NGO) در ارتقای سطح دانش و بینش دینی در فضای مجازی، راهبرد‌های توسعه‌ای و سازمانی آموزش دینی مجازی، نقش متقابل آموزش حضوری و مجازی در ارتقای سطح آموزش‌های دینی، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آموزش معارف دینی با استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی، متد‌های ارزیابی سطح ارتقای دینی در آموزش‌های مجازی.

مزیت‌های محتوای دینی در ارتقای سطح آموزش دینی در فضای مجازی، ارزیابی میزان تأثیر ابزار‌ها در آموزش‌مجازی به ویژه نقش بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه دیجیتال و ...، مدل‌های آموزش و پژوهش محور تربیت مدار در فضای مجازی، آخرین دستاورد‌ها در آموزش‌های دینی در فضای مجازی و نقش فناوری‌های نوین در توسعه آموزش‌های دینی مجازی، مطالعات آینده‌نگر در آموزش دینی در فضای مجازی و... محور‌های این همایش بین‌المللی هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 231 نفر از 22 ملیت برای حضور در این همایش با ثبت‌نام در سامانه این کنفرانس بین‌المللی اعلام آمادگی کرده‌اند و 132 مقاله از پنج قاره در 15 ملیت و در هفت زبان به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که در حال حاضر در مراحل داوری قرار دارند.

دبیر علمی این کنفرانس بین‌المللی ادامه داد: این گنگره بین‌المللی میزبان پژوهشگران و اندیشمندانی از 22 کشور جهان از قبیل ایران، هند، کانادا، جمهوری آذربایجان، نیجریه، تونس، آمریکا، عراق، پاکستان، لبنان، اکراین، افغانستان، انگلستان، مالزی، گابن، استرالیا، ترکیه، دانمارک، جمهوری چک، سوریه، عربستان و رومانی است.  

وی گفت: برای ارسال چکیده مقالات تا 15 مرداد‌ماه سال جاری فرصت باقی است و مهلت ارسال اصل مقالات نیز سی‌ام شهریور پایان می‌یابد، بنابراین در صورتی که مهلت ارسال چکیده مقالات به پایان برسد و شخصی بخواهد مقاله‌ای به دبیرخانه ارسال کند، تنها باید اصل مقاله را حداکثر تا 30 شهریور به دبیرخانه این کنگره بین‌اللمللی ارسال کند.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی اظهار داشت:‌ داوری آثار رسیده به دبیرخانه همایش را داورانی بر عهده دارند که مسلط به فضای مجازی، زبان‌های خارجی، دانسته‌های دینی، تعلیم و تربیت و... می‌باشند.

وی با بیان این که در هفته آینده پیش‌نشستی به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد، ابراز داشت: برای کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» تاکنون دو پیش‌نشست به زبان‌های آذری و فارسی برگزار شده است و در هفته‌های آتی نیز چندین پیش‌نشست به زبان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

اسفندیاری تصریح کرد: این کنفرانس با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی از قبیل دانشگاه باقرالعلوم، ادیان، الزهرا، مرکز نور، ارتباطات حوزه، مؤسسه صلح و عقلانیت و دانشگاه‌هایی از کشورهای جمهوری چک، رومانی، انگلیس، اوگاندا، سیرالئون، هند و دیگر کشورها برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که حضور در کنفرانس منوط به ثبت‌نام در سامانه است، افزود: مقالات و آثار برگزیده در این کنگره بین‌المللی در نشریات برگزیده داخلی و خارجی منتشر و 10 نفر نخست نیز بورسیه خواهند شد./878/پ۲۰۱/ج

اکتای بهمنی
ارسال نظرات