۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۵۵۰۵
بدری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛

دولت برای انتخاب کابینه با مجلس هماهنگی نداشت

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است تیم اقتصادی دولت یازدهم عملکرد مطلوب و قابل قبولی نداشته است و در عین حال دولت برای دولت دوازدهم باید از افراد کارآمد و پاکدست در کابینه خود استفاده کند.
بدری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس پس از بازدید خود از بخش‌های مختلف تحریریه به گفت‌وگویی با خبرنگاران پارلمانی این خبرگزاری نشست.

وی ارزیابی‌های خود نسبت به دولت را هم بیان کرده و عملکرد آن را مطلوب نمی‌داند.

بدری همچنین گلایه می‌کند از عدم مشورت و هماهنگی دولت با مجلس درباره انتخابیه کابینه‌اش و گریزی هم به موضوع مسکن مهر می‌زند.

او در ادامه مصاحبه‌اش عنوان می‌کند «یکی از عوامل مغفول واقع شدن بخش مسکن در این دولت، بزرگ بودن بدنه وزارت راه و شهرسازی و همچنین اولویت‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی برای آن تنظیم کرده است.»

در بخش زیر مشروح گفت‌وگوی صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از نگاهتان می‌گذرد:

-فارس: به عنوان مقدمه اگر صحبتی هست می‌شنویم و پس از آن وارد مباحث اصلی مصاحبه می‌شویم.

بدری: از زحمات خبرگزاری فارس هم در بخش مرکزی (تهران) و هم استان‌ها تشکر می‌کنم. انصافا خبرگزاری فارس یک خبرگزاری جا افتاده، جامع،‌ کامل با کادر خبری بسیار فعال، متخصص، با فکر خوب است که به نحو بسیار خوب فعالیت می‌کند و این قابل تحسین است. رویکرد این خبرگزاری واقعی است و درد مردم را انعکاس می‌دهد که این از دو جنبه بسیار خوب است؛ چرا که هم مردم می‌بینند کسانی هستند که مشکلات و درد آنها را رصد و بیان می‌کنند و این باعث ایجاد التیام میان مردم می‌شود و همچنین مسئولان متوجه می‌شوند که واقعیت جامعه و خواسته مردم چیست و به فکر آنها هستند بنابراین اقدامات خبرگزاری فارس قابل تحسین است.

از طرفی دیگر این خبرگزاری وارد بحث‌های حاشیه‌ای نشده است چه در دولت نهم و چه در دولت دهم و یازدهم و فقط تکلیف شرعی و قانونی خود را ادا و وظیفه حرفه‌‌ای خود را عمل می‌کند.  امیدواریم که از این به بعد هم این رویه ادامه داشته باشد و روز به روز هم تقویت شود.

-فارس: انشاالله. وارد مصاحبه اصلی می‌شویم؛ این روزها موضوع کابینه دولت بسیار داغ شده و نُقل مجالس است. ضد و نقیض‌هایی هم در این بین درباره وزرای احتمالی وجود دارد. نمایندگان اصلا‌ح‌طلب و اصولگرا تاکید دارند که رئیس‌جمهور تاکنون درباره گزینه‌های خود از ما مشورتی نخواسته است با توجه به اینکه زمان زیادی تا زمان تحلیف باقی نمانده است این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدری: تعامل و همفکری بسیار امر بسیار خوبی است، بنده هم تایید می‌کنم که همفکری‌های آنچنانی از سوی رئیس‌جمهور حتی با فراکسیون‌های سیاسی مجلس هم صورت نگرفته است.

* دولت برای انتخاب کابینه با مجلس هماهنگی نداشت 

نمی‌شود گفت که این ایراد است اگر نتیجه این عدم هماهنگی این باشد که یکسری افراد توانمند، لایق و دارای روحیه ارزشی و کارآمد معرفی شوند خیلی هم خوب است، هر چند این ایراد هم می‌تواند وارد شود که به بحث مذاکره نقد باشد؛ به عنوان مثال کمیسیون یا مجلس در این رابطه اعمال نظر کند اما برای اینکه همکاری‌های آینده و تعامل‌های آتی بین دولت و مجلس خوب باشد لذا امیدواریم در این ایام هم این تعامل صورت گیرد.

-فارس: در این میان مشکل اساسی را چه می‌بینید؟

بدری: ما حتما از دولت دوازدهم انتظار ویژه داریم البته مردم هم همین خواسته را دارند. چالشی که کشورمان با آن مواجه است دغدغه اصلی مردم و رهبری است که سالیان سال رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال، این دغدغه را به گوش مسئولان اعم از دولت و مجلس رسانده‌اند؛ امسال هم که سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است.

*دولت از افراد متخصص، کارآمد و پاکدشت در کابینه خود استفاده کند

بنابراین حتما باید کابینه دولت در راستای دستیابی به این هدف تشکیل شود. افرادی متخصص، توانمند، متخصص، دلسوز، پاکدست و با روحیه جهادی انقلاب باید حتماً معرفی شوند و اگر مشورتی هم از مجلس گرفته شد مجلس باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی یا سلیقه‌های حزبی و گروهی در این زمینه کمک کند.

-فارس: شما وزرای مربوط به بخش اقتصادی و حوزه مربوط خودتان از جمله وزارتخانه‌های راه و شهرسازی را نیازمند تغییر می‌بینید یا خیر؟

بدری: در کابینه دولت دوازدهم باید افراد باسابقه،‌ توانمند و با کارنامه مثبت و مشخصی در دولت حضور پیدا کرده و وزیر شوند. طبیعتا بحث‌های بعدی پس از انتخاب وزرای دولت اتفاق خواهد افتاد.

-فارس: در حال حاضر عملکرد وزاری دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟ و اگر بخواهید برای آنها نمره‌ای تعیین کنید چه نمره‌ای می‌دهید؟

*عملکرد تیم اقتصادی دولت درحد انتظار نبود

بدری: تیم اقتصادی دولت یکسری کارها انجام داده لذا نمی‌توان گفت که کاری انجام نداده است، اما در مجموع کارشان در حد انتظاری که از آنها می‌رفت نبود و در حد انتظارات و آن قول‌ها و شعارهای دولت (در ایام انتخاباتی)‌ نبود. البته یکسری عوامل در این بین موثر است که  یکی از آنها ناهماهنگی تیم اقتصادی بود-اعم از بانک مرکزی، وزرای اقتصادی و راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاونان آن- هماهنگی خوب و مطمئنی بین آنها نبود.

 

*تیم اقتصادی دولت عملکرد مطلوبی نداشته است

یکی دیگر از دلایل آن می‌تواند مشکلات اقتصادی باشد چرا که از آنجا که مشکلات اقتصادی زیاد بوده در اولویت اصلی آنها نگذاشتند چرا که حل آن کار و زمان زیادی می‌برد و در کوتاه مدت خود را نشان نمی‌داند ولی تیم اقتصادی دولت عملکرد مطلوبی نداشته است.

-فارس: پس شما هم بر تغییر تیم اقتصادی دولت تاکید دارید؟

بدری: بله، همینطور است حتما باید یک تیم منسجم و هماهنگ در دولت مستقر شوند. به عنوان مثال لوایحی به مجلس ارائه می‌شود و مصوبه هیات دولت است که طبیعتا تمام اجزای دولت باید از این لایحه حمایت کنند اما ما می‌بینیم که در یک کمیسیون یک وزارتخانه علیه لایحه دولت که پیشنهاد خودشان بوده صحبت می‌کند؛ مثلا لایحه مناطق آزاد که در یک جلسه محرمانه وزارتخانه‌ای با آن مخالفت می‌کند و این یک ایراد بزرگ است.

*ایراد بزرگی است که دولت هم از لایحه خود حمایت نکند

این بحث‌ها باید در بین اجزای دولت حل شود و برآیند آن هرچه شد همه باید از آن حمایت کنند. دولت حداقل باید از آن پیشنهادی که داده است حمایت کند، لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها هم همینگونه بود؛ اصلا بدنه وزارتخانه‌ها را چه کارشناسی و چه مدیریتی قبول ندارند و با اینکه مصوبه دولت است خود مخالف آن هستند. اینها کار را خراب می‌کند که متاسفانه در حوزه اقتصادی دولت این مباحث وجود دارد.

ایرادی که در دولت‌ها وجود دارد و دولت یازدهم هم از آن مستثنی نیست این است که همه یاد گرفته‌اند که همواره می‌گویند فلان کار باید انجام شود، به عنوان مثال می‌گویند سود بانکی باید پایین بیاید اما چه کسی باید آن را پایین بیاورد؟

*هماهنگی منسجمی بین بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری اقتصادی دولت وجود ندارد

این در حالی است که دولت باید بررسی و کار کارشناسی کرده و ضمن آن برنامه‌ریزی کند، دقیقا عنوان کند که سود بانکی با این مقدار کاهش یابد. مجلس هم بگوید سود آن پایین بیاید. اما دولت تنها بگوید این کار باید انجام شود این ایراد است چرا که این مشخص می‌کند هماهنگی منسجمی بین بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری اقتصادی دولت وجود ندارد.

-فارس: به تفکیک وزارتخانه‌ها اشاره کردید؛ نظر شما درباره تفکیک وزارتخانه‌های مرتبط با شما از جمله وزارتخانه‌های راه و شهرسازی چیست؟

*بدنه وزاتخانه‌های «صنعت و راه‌و شهرسازی» هم مخالف لایحه انفکاک هستند

بدری: اصلا بدون استثنا کل بدنه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین راه و شهرسازی مخالف انفکاک و جداسازی است.

-فارس: در کمیسیون عمران مجلس چطور؟

بدری: در کمیسیون این بحث به صورت دقیق مطرح نشده است. مباحث مختلفی در این رابطه وجود دارد اما بنده به شخصه مخالف این لایحه (تفکیک وزارتخانه‌ها) هستم.

-فارس: در این رابطه نمایندگان طرح و یا نامه‌ای تهیه نکردند؟

بدری: تاکنون این اتفاق نیفتاده است و از آنجایی که لایحه ارائه شده است باید روند خود را طی کند و کمیسیون مربوطه در این رابطه و درنهایت مجلس تصمیم گیرد و این بستگی به تصمیم نهایی کمیسیون‌ها و فضای مجلس دارد. شاید دولت لایحه‌اش را پس بگیرد و ممکن است این کار را نکند اما باید منتظر باشیم تا روال قانونی آن طی شود و مجلس درمورد رد یا تایید این لایحه تصمیم بگیرد.

-فارس: لابه‌لای سخنان خود به بحث مسکن نیز اشاره‌ای داشتید وضعیت مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه در حال حاضر نمره‌ای که به دولت درخصوص وضعیت مسکن می‌دهید چه نمره‌‌ای خواهد بود.

*موضوع مسکن در دولت یازدهم مورد غفلت واقع شد

بدری: به نظر من یکی از اولویت‌های اساسی مملکت که در دولت یازدهم مورد غفلت قرار گرفت بحث مسکن بود. یکی از عوامل مغفول واقع شدن بخش مسکن در این دولت، بزرگ بودن بدنه وزارت راه و شهرسازی و همچنین اولویت‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی برای آن تنظیم کرده است. اما این دلیل نمی‌شود و به نظر من دولت  نه در بحث تامین زمین مورد نظر و نه تکمیل مسکن مهر و بحث برنامه‌ریزی نداشت.

*دولت در تامین زمین مورد نظر و تکمیل مسکن مهر برنامه‌ای نداشت

البته یکسری شعارها و حرف‌ها درباره مسکن زده شد و گفتند طرح جامع مسکن خواهیم داشت یا اینکه مسکن اجتماعی بنا می‌کنیم اما اینها همه در حد حرف و روی کاغذ باقی ماند اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد. اگر دولت دوازدهم فکر اساسی برای این موضوع نکند طبیعتا وضعیت مسکن بهتر از این نخواهد شد بلکه بدتر هم می‌شود.

*اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساماندهی نشود دچار بحران در این حوزه می‌شویم

25 درصد تحرک اقتصاد کشور خود را در بخش مسکن نشان می‌دهد به نحوی که اگر وضعیت مسکن خوب باشد طبیعتا نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی است. در کنار آن نیازهایی وجود دارد از جمله بافت‌های ساختمان‌های موجود فرسوده می‌شوند و باید فکری برای جایگزینی آن انجام داد همچنین یکسری مسکن جدید برای مزدوجین جدید و نیازهای جدید جامعه هست که باید برنامه‌ریزی شود. سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی باید ساماندهی و فکری برای ان انجام شود اگر این اتفاق نیفتد شاید در چند سال آینده در حوزه مسکن دچار بحران شویم.

اگر مایل باشید درمورد مسکن مهر هم صحبتی داشته باشم.

*دولت چون اعتقادی به مسکن مهر نداشت به آن ایراد وارد می‌کرد

-فارس: بله حتما می‌شنویم.

بدری: شاید دوستان چون اعتقادی به مسکن مهر ندارند به آن ایراد وارد می‌کنند اما به نظر من هر کاری ایرادی دارد.

-فارس: در هرصورت می‌توانند برای رفع ایرادات راهکار و راه حل بدهند.

بدری: بله؛ همینطور است. البته نمی‌توان گفت که مسکن مهر تماماً خوب بوده است شاید در برخی جانمایی‌‌ها ایراداتی داشته است اما آن به سیستم اجرای ساختمان کشور، سیستم نظام مهندسی و فنی مهندسی کشور بازمی‌گردد که باید فکری برای آن اندیشیده شود نه اینکه بگوییم مسکن مهر تماما ایراد دارد.

-فارس: یعنی شما معتقدید میزان محاسن آن بیشتر از معایبش است؟

بدری: بله به نظر من مسکن مهر نتیجه بسیار خوبی داشته است، بویژه برای اقشار نیازمند به مسکن و قشر متوسطه رو به پایین یعنی افرادی که نیازمند حمایت هستند واقعا مسکن مهر برای انها خوب بود. مسکن مهر طبیعتا ایراداتی داشته است که آنها را باید رفع کنیم تا خدای نکرده تکرار نشود. دولت نیز باید عزمش جزم می‌شد و مسکن مهر را تمام می‌کرد؛ شاید به هر صورت دولت گذشته این را شروع کرده است اما با خود می‌گویند هر کاری کنیم به نام دولت گذشته تمام می‌شود اما به نظرمن نباید اینگونه فکر و عمل کنند.

* حتما از وزیر پیشنهادی مسکن، برای مسکن مهر سوال خواهیم کرد

-فارس: در حقیقت دولت فقط از مسکن مهر انتقاد کرد اما ما شاهد هیچ حرکت رو به جلویی در این رابطه نبودیم و هیچ ایده وراه حل جدید ارائه نشد.

بدری: بله همینگونه است ما حتما در کمیسیون عمران یکی از سوالات و چالش‌هایی که از وزیر پیشنهادی آینده خواهیم داشت برنامه عملیاتی او برای موضوع مسکن مهر خواهد بود و ما حتما برنامه او را رصد می‌کنیم. اینگونه نخواهد بود که تنها بیاید رای بگیرد و برود؛ ما حتما اقدامات او را رصد خواهیم کرد تا حرکتی در حوزه مسکن اتفاق بیفتد.

-فارس: آیا سازوکار جدیدی در کمیسیون عمران برای بهبود شرایط فعلی مسکن اتفاق افتاده است؟

*اقدامات قابل قبولی از وزارت راه و شهرسازی ندیدیم

بدری: در بحث شهرسازی واقعا اقدامات قابل قبولی از وزارت راه و شهرسازی ندیدیم. به هر حال اختیارات و ابزاری که در دست دارند برای اصلاح وضعیت معماری،سیما و منظر شهری نتوانستند استفاده کنند و شهرداری‌ها هم در این حوزه با چالش مواجه بودند. شاید ایراداتی به شهرداری‌ها وارد می‌کنند اما به نظر من ایراد اساسی به شهرداری‌ها نیست بلکه خود وزارت راه و شهرسازی در این ایرادات دخیل است.

*کمیسیون عمران سازوکارهای جدیدی را در حوزه مسکن رقم خواهد زد

-فارس: سوالم را مجدد تکرار می‌کنم اکنون در کمیسیون عمران سازوکار جدیدی برای بهبود شرایط مسکن وجود ندارد؟

بدری: سازوکار جدید انشاءالله با وزیر پیشنهادی جدید رقم می‌خورد. علاوه بر آن همچنین کارگروه‌های تخصصی، کمیسیون عمران هم از بابت عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه حدود دو سه هفته‌ای است که کار کردیم و کارگروه مدیریت شهری و شهرسازی حتما این موضوع را پیگیری می‌کند که تکالیفی که برعهده دولت در حوزه مسکن،‌نوسازی و بافت فرسوده است بیش از گذشته پیگیری خواهیم کرد.

-فارس: فکر می‌کنم دولت پیش‌تر قولی در زمینه فرونشست زمین‌ها و منازل مسکونی داده بود که چندی پیش در یکسری استان‌ها از جمله فارس و اصفهان برخی زمین‌ها دارای فرونشست شده بود و دولت در این زمینه که به خاطر برخی حوادث طبیعی از جمله زمین‌لرزه این زمین‌ها دچار فرونشست شده بودند و خسارت‌های زیادی به مردم وارد کرده بودند دولت قول داد که آنها را بیمه و خسارت این افراد را پرداخت کند که در این زمینه اقدامی شاهد نبودیم. ما در این زمینه دیدیم که در مناطقی از غرب استان اصفهان مردم منازل خود را ترک کردند به امید اینکه دولت خسارت آنها را پرداخت خواهد کرد و بنا بر وعده دولت قرار بود منازل مسکونی جدیدی به آنها ارائه شود. اما هیچ اتفاقی برای این موضوع صورت نگرفت. در برخی استان‌های کشور ما شاهد این موضوع بودیم. کمیسیون عمران این موضوع را تا چه حد دنبال کرده است.

بدری: به نظر من اینکه دولت به تعهدات خود عمل کند یا خیر به مشکلات اقتصادی کشور بازمی‌گردد.

-فارس: اما تقریبا هیچیک از این خسارات پرداخت نشد.

بدری: بله در برخی استان‌ها و مناطق از جمله شیراز،‌ دشت ایران، کرمان، کاشان و شهرستان های غرب استان اصفهان ما شاهد فرونشست زمین‌ها از جمله منازل مسکونی بودیم؛ اما در حقیقت پولی نبوده که در قبال خسارات ناشی از این حادثه، پرداخت شود. در اصل حدود 90 درصد بودجه کشور و درآمد عمومی صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها 10 درصد آن برای کارهای عمرانی تخصیص یافته است. از محل مواد 10 و 12 قانون مدیریت بحران کشور و مقررات مالی دولت یکسری مبالغ برای حوادث مترقبه از قبیل سیل، زلزله و آلودگی هوا در موارد خاص گرفته می‌‌شود که بین مبالغ در نظر گرفته در بودجه و پرداخت خیلی فاصله است و این به درآمد عمومی دولت بازمی‌گردد.

* در سال 95 به هر منطقه‌ای که دولتی‌ها سفر کرده بودند، بودجه تخصیص یافت

متاسفانه چندین سال است که دولت‌ها با این مشکل مواجه شده‌اند و مباحث سیاسی‌کاری، امور تبلیغاتی و همچنین سفرهای استانی می شوند؛‌ به نحوی که در این سفرها هرچند می‌خواهند مشکل آن استان‌ها را حل کنند اما تصمیماتی خارج از بودجه موجود و پیش‌بینی‌های صورت گرفته اخذ می‌شود. به عنوان مثال در بحث تخصیص‌ها می‌بینیم که در حوزه راه‌های روستایی در سال 95 هر کجا دولت سفر کرده بود و مصوبه داشت به آن منطقه مبالغی تخصیص داده شده بود اما هر استانی که مصوبه نداشت بودجه هم به آنها اختصاص نیافته بود.

*مناطق آسیب‌دیده و روستایی درگیر تصمیمات احساسی و سیاسی دولت‌ شده‌اند

در استانی که مصوبه نداشت بودجه هم به آن تخصیص داده نشد و هر استانی هم که مشمول سفرهای استانی دولتی‌ها و در حقیقت مصوبه نباشد طبیعتاً بودجه هم به آن تخصیص نمی‌یابد؛ در نتیجه چه در بحث حوادث و چه راه‌های روستایی دچار مشکل می‌شوند و وعده و وعیدهایی که می‌دهند نیز دچار مشکل می‌شود و نمی‌توانند به آن عمل کنند.

-فارس: مجلس تا چه حد به مسئله ورود کرده است؟

بدری: مجلس نیز در این زمینه باید کمک کند، نمایندگان هم نقش اساسی در زمان بودجه‌نویسی، بودجه‌ریزی و عملیاتی کردن آن داشتند، البته باید فرمولی به صورت منطقی و علمی تعریف کنند که همه به آن پایبند باشند.

*دولت در تخصیص بودجه استانی، سیاسی بازی را کنار بگذارد

در حقیقت نخستین تشکیلاتی که باید به آن پایبند باشد، مجلس است. به نحوی که رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌های خارج از اصول نباید در این زمینه صورت گیرد تا کلیه مناطق آسیب دیده و با رعایت عدالت از مشکلات خود رهایی یابند تا دولت هم آن سیاسی بازی ها را کنار بگذارد. تصمیم‌گیری‌هایی هم که در دولت انجام می‌شود نباید بحث سیاست در آن دخالت داده شود و یا فرد محور نباشد.

بودجه‌ریزی و تخصیص آن نباید فرد محور بوده و یا جنبه سیاسی پیدا کند، ما می‌بینیم که در دولت یازدهم در این زمینه فرد خیلی موثر بود تا سیستم تشکیلاتی. بسیاری از افراد به کمیسیون عمران مراجعه و گلایه می‌کردند که چرا حق وزارت راه و شهرسازی را نمی‌دهند و یا وزارتخانه را از بابت تخصیص بودجه تقویت نمی‌کنند. البته در این زمینه سازمان برنامه و بودجه تصمیم می‌گرفت که امیدوارم دولت دوازدهم روند قبلی را طی نکند.

-فارس: بنابراین موضوع اشخاصی که در موضوع فرونشست زمین‌ها خسارت دیده‌اند از سوی کمیسیون عمران پیگیری خواهند شد؟

*مجلس موضوع خسارات فرونشست منازل مسکونی را پیگیری می‌کند

بدری: قطعاً ما در کمیسیون پیگیر این موضوع خواهیم بود که خسارت دیدگان خسارت‌ها و ضررهای خود را جبران کنند و دولت در حقیقت باید پرداخت خسارت کند. ما خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه عمرانی مانند سیل و فرونشست را حتما پیگیری می کنیم و در تصمیمات اخذ شده در این رابطه ورود خواهیم کرد و امیدواریم که این خسارت‌ها به زودی از سوی دولت دوازدهم پرداخت شود.

-فارس: امیدواریم به زودی شاهد این امر باشیم. کمیسیون عمران اخیراً سفری به فرانسه داشته که طی آن گویا این کشور آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های مشهد و اصفهان اعلام کرده است، درباره جزئیات این سفر به ما بیشتر توضیح دهید.

بدری: کمیسیون عمران اخیراً سفری به ایتالیا و فرانسه داشت که در راس هیأتی به بازدید از مناطق فرودگاهی داشتیم و طی آن،  هر دو کشور آمادگی خود برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کردند. ایتالیا شرکتی به نام شرکت فرودگاهی SEA داشت که فرودگاه مالپنزای ایتالیا و همچنین فرودگاهی دیگر به دست اینها بود که بازدیدی طی آن صورت گرفت. در این بازدید از روند کاری فرودگاه‌ها گزارشی ارائه شد.

*آمادگی شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران

یکی از اقدامات بسیار خوب آنها این بود که درآمدزایی غیرمسافری از فرودگاه زیاد داشتند به نحوی که 30 درصد از درآمد آنها از کاربری‌های تجاری و پارکینگ مجموعه صورت می‌گرفت، یعنی خدمات تجاری و پارکینگی 30 درصد درآمد آنها را تأمین می‌کرد. همچنین یک نیروگاه گازی تولید برق داشتند که هم به دولت برق می‌فروختند و هم برق خود را تأمین می‌کردند. کلیه کارهای انتفاعی و درآمدزایی دست خودشان بود و مانند ایران نبود که به بهانه خصوصی‌سازی قسمت درآمدزایی را به یکسری افراد خاص دهیم به ویژه بخش‌های درآمدزا را خودشان تأمین می‌کردند و نهایتاً یک شرکت زیرمجموعه اقماری تشکیل داده بودند که خودشان از آن استفاده می‌کردند.

حدود 19 میلیون مسافر از طریق آن فرودگاه جابجا می‌شوند و برنامه‌ریزی آنها 30 میلیون نفر در سال بود و نخستین فرودگاه بار ایتالیا شناخته و حجم باری که در ایتالیا جابجا می‌شود در فرودگاه مالپنزا صورت می‌گیرد.

این شرکت برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های مهرآباد، تبریز و کرمان اعلام آمادگی کردند و طی آن طرح‌های فنی و اقتصادی تهیه کرده بودند که به صورت سرمایه‌گذاری BOT این طرح را تهیه و هزینه می‌کنند و در مدت مشخص بهره‌برداری می‌شود و سپس تحویل شرکت فرودگاه‌های ایران می‌دهند. پیشنهادهایی هم داشتند البته بسیار علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند. آنها می‌گفتند بانک‌های ایتالیا هم مشکلی از نظر تبادلات ریالی ندارد و مقرر شد بررسی‌های بیشتر در شرکت فرودگاه‌های ایران در کمیسیون عمران صورت گیرد و ظرف 3 ماه آینده نتیجه به آنها گفته شود.

*ظرف 3 ماه آینده نتایج بررسی‌ها برای آغاز سرمایه‌گذاری ایتالیا و فرانسه در ایران اعلام می‌شود

طی این سفر پیشنهادهای بسیار خوبی به ویژه برای فرودگاه مهرآباد داشتند. نهایتاً سفر بعدی ما به فرانسه بود که در آن دو هدف داشتیم، دیدار با نمایندگان مجلس سنا برای برقراری ارتباط بیشتر پارلمان‌های دو کشور و همچنین دیدار با رئیس گروه دوستی ایران با فرانسه که 5 نفر از نمایندگان سنا با ما وارد گفت‌وگو شدند و طی آن چالش‌های سرمایه‌گذاری و تبادلات تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

-فارس: چالش اصلی در این میان چیست؟

*چالش اصلی ما در حوزه بانکی، مسائل بانکی فرانسه است

بدری: چالش اصلی ما در حوزه مشکل بانکی فرانسه است به ویژه بانک‌های بزرگ این کشور، آنها هم به این موضوع اعتراف کردند که این مشکل هنوز وجود دارد اما می‌گفتند که شرکت‌های زیادی علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و علاقه نشان دادند و ما هم اعلام آمادگی و کمک کردیم که این چالش‌ها و مشکلات بانکی حل شود. آنها هم قول مساعد دادند و گفتند که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدیدشان شاید بشود راه‌حلی برای این موضوع در نظر گرفت.

-فارس: بارزترین نکته این دیدار چه بود؟

بدری: در این دیدار همچنین بازدیدی از ساختمان تاریخی مجلس سنا داشتیم و از صحن آن مجلس بازدیدی صورت گرفت. نکته جالب توجه این است که نمایندگان و سفیر ایران در فرانسه هم بر این موضوع تأکید کردند کم سابقه است که تیم پارلمانی ایران به مجلس سنا بیاید و چنین احترامی برای آنها انجام دهند زمانی که ما به قسمت بالکن برای دیدار رسیدیم هم رئیس مجلس و همه هیأت رئیسه و نمایندگان به احترام ما ایستادند و به صورت ایستاده از ما استقبال و به ما خوش‌آمدگویی کردند.

-فارس: اگر اجازه دهید به پروژه‌های عمرانی هم گریزی داشته باشیم؛ پروژه راه‌آهن بسیاری از استان‌ها که کلنگ افتتاح آن از سال‌ها پیش زده شده بود، چرا هنوز چندان پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند؟

*عموما پروژه‌های کلنگ خورده براساس توجیه اقتصادی و فنی شروع نمی‌شود

بدری: علت اصلی عدم پیشرفت پروژه‌های عمرانی، سیاسی‌کاری است. پروژه‌هایی که آغاز می‌شود براساس توجیه اقتصادی و فنی شروع نمی‌شود.

-فارس: یعنی صرفا به خاطر سیاسی‌کاری، پروژه‌های عظیمی نظیر اصفهان- ازنا، ارومیه ـ همدان و قزوین ـ رشت نیمه کاره به حال خود رها شده‌اند؟

*برای اجرای پروژه‌های عمرانی واقعا مشکلات اعتباری داریم

بدری: خیر دلایل دیگری هم دخیل هستند که از جمله آن مشکل بودجه‌ای است، به هر حال مشکلات اقتصادی واقعیتی در جامعه است و ما در چهار سال گذشته واقعاً مشکل اعتبار داشته‌ایم؛ از نظر درآمد دولت واقعا با مشکل روبرو بودیم.

تخصیص بودجه عمرانی هم بسیار پایین بوده است. به عنوان مثال در سال 95 تخصیص اعتبار، اوراق مشارکت همگی چک تاریخ‌دار بودند! در حقیقت هیچ پولی در کار نیست و این مشکل اساسی در کشور است که باید فکری به حال آن کرد؛ مجلس و دولت باید راهکاری درست برای آن بیندیشند و در این میان، پروژه‌های توجیه‌دار به سمت و سوی واگذاری بخش خصوصی بروند و قوانین دست و پاگیری که برای واگذاری پروژه‌ها وجود دارد، حتماً یا باید اصلاح شوند.

*برخی تخصیص اعتبارها تنها چک تاریخ‌دار هستند

-فارس: پس چرا برخی پروژه‌های مشابه که زمان مشخصی هم آغاز شده بودند اکنون به اتمام رسیده‌اند؟

بدری: به خاطر اینکه در پروژه‌های راه‌آهن، اولویت‌بندی رعایت نشده است، در هر صورت هر منطقه و استانی باید از این وضع موجود سهمی داشته باشد. اولویت اول مراکز استان‌ها است. به عنوان مثال؛ مراکزی مانند استان همدان، اردبیل، کردستان و گلستان گناه آنها چیست که مرکز استان‌شان خط آهن ریلی نداشته باشند؛ یعنی در اصل اولویت‌بندی در این پروژه‌ها مناسب نبوده است. بنابراین باید اولویت‌بندی مناسبی داشته باشند آن هم در آغاز پروژه.

*در پروژه‌های راه‌آهن اولویت‌بندی رعایت نشده است

در برخی مراکز درست است که چنین پروژه‌هایی نیاز است، اما اولویت ندارد. پس از رعایت اولویت‌بندی باید کلنگ‌زنی کنند. معمولا کلنگ‌زنی‌ها حالت سیاسی آن می‌چربد به توجیه‌های اقتصادی و فنی آن؛ لذا در این رابطه دچار مشکل می‌شوند. راه‌آهن اردبیل هم 12 سال است که هنوز به 50 درصد پیشرفت فیزیکی نرسیده است و با این وجود باید یک سری اموری که پس از سالیان سال دچار فرسودگی شده‌اند را ترمیم کنند.

*راه‌آهن‌هایی مانند اصفهان، ازنا و اردبیل همگی مورد غفلت واقع شدند

راه‌آهن‌های بزرگی مانند اصفهان، ازنا و اردبیل همگی مورد غفلت واقع شدند و تنها چنددرصد از پیشرفت فیزیکی آنها پس از چندین سال می‌گذرد. راه‌آهن گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

-فارس: با این اوصاف،‌کمیسیون عمران مجلس دهم هیچ برنامه و طرحی برای پیش بردن این پروژه‌ها درنظر ندارد؟

*5 پروژه‌ راه‌آهن کشور در سال 96 به اتمام می‌رسند

بدری: چرا، یک سری اولویت‌بندی‌هایی انجام شده که به عنوان مثال؛‌ برای سال 96ـ95 دولت اولویت اجرایی آنها را مشخص کرده است. پروژه‌های راه‌آهن میانه به بستان‌آباد تبریز، ارومیه ـ همدان و همچنین راه‌آهن قزوین ـ رشت در اولویت اصلی برای اتمام قرار گرفتند که طبیعتاً پس از این پنج راه‌آهن،‌دیگر پروژه‌ها هم در اولویت قرار می‌گیرند. در هر صورت چاره‌ای نیست و بودجه و اعتبار محدود است لذا باید اولویت‌بندی صورت گیرد.

-فارس: امیدواریم پروژه‌ها مذکور و مغفول واقع شده به اجرا برسند؛‌ از گفت‌وگو و حضور شما در این خبرگزاری سپاسگزارم.

بدری: زنده باشید. من هم از شما و ترتیب این گفت‌وگوی ممنونم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات