۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۱۵۶۱۸

نقش و تأثیر بازی بر فرایند یادگیری کودکان

سخنران حرم حضرت معصومه(س) بازی های تقلیدی را مهم ترین نوع بازی کودکان برشمرد و گفت: معلمان در دوران دبستان و پیش از دبستان مهم ترین الگوی بازی های تقلیدی کودکان هستند.
تربیت دینی کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر بچه ها بازی های بی هدف و جسمانی را از تولد تا چهار ماهگی با دست انجام ندهند و با اعضای بدن خود بازی نکنند دیرتر مهارت را یاد می گیرند، گفت: بنابراین والدین نباید از این بازی ها در کودکان جلوگیری کرده یا مانع آن شوند.

وی افزود: خرید اسباب بازی حرکتی برای بچه ها قبل از 18 ماهگی ضروری است و مهارت های مختلف را به آنها یاد می دهد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دومین نوع بازی برای کودکان زیر سه سال بازی های تقلیدی است، گفت: بچه ها از بازی های تقلیدی و از تقلید کردن لذت می برند و این تقلید کردن برای ایفای نقش در بزرگسالی لازم و ضروری است.

وی افزود: این تقلید تنها محدود به خاله بازی نیست بلکه بچه ها از چهره رفتار و حرکات والدین و خواهر و برادران خود تقلید می کنند و بچه ها در این سن تا پیش از دبستان به دنبال اذیت کردن دیگران نیستند بلکه با تقلید از دیگران لذت می برند و بعد از دوران دبستان این رفتار را کنار می گذارند.

عباسی نیا با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی کودکان از معلمان خود تقلید می کنند، گفت: تقلید در این سن مانند دوران کودکی ناخودآگاه نیست، بلکه آگاهانه بوده و کودک به صورت آگاه از معلم خود تقلید می کند؛ بنابریان در این سن رفتار، پوشش و گفتار معلم برای کودک الگو است و در این دوران معلم به عنوان الگوی اصلی کودک مطرح است به همین دلیل باید اگر معلم رفتار اشتباهی دارد خصوصی به او گوشزد کنیم.

وی افزود: بچه در دوران نوجوانی نیز از همسالان، افراد تأثیر گذار و به ویژه از رسانه تقیلد می کنند و رسالت والدین در دوران نوجوانی تنها دادن اطلاعات درست به کودکان است زیرا اشتباهات بچه ها در نداشتن اطلاعات کامل است و اگر دلایل و اطلاعت درست به صورت مستمر در معرض شنیدن نوجوان قرار گیرد به مرور این نوجوان راه درست را انتخاب خواهد کرد.

کارشناس رسانه ملی اظهار کرد: کودکان تک فرزند از نظر روانی و عاطفی با والدین ارتباط خاصی دارند و همین ارتباط موجب می شود که کودکان تک فرزند از برقراری ارتباط با سایر کودکان پرهیز کنند در حالی که بچه هایی که دارای چند خواهر و برادر هستند به راحتی مهارت برقراری ارتباط با دیگران را کسب می کنند.

عباسی نیا یادآور شد: مهم ترین راهنما در کنار والدین معلمان هستند و هیچ کس به اندازه معلمان در دروان نوجوانی نمی تواند آنها را راهنمایی کند بنابراین برای تربیت یک نوجوانان باید ارتباط معلم و والدین به صورت مستمر و مداوم باشد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات