۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۱۵۸۵۴
پژوهشگر حوزوی:

صبر؛ سنت امام رضا و اهل بیت است

استاد حوزه علمیه با بیان این که دشمن از روش مدارا کردن برای جذب مردم استفاده می‌کند، تصریح کرد: اخلاق، زینت و مکارم مذهب اسلام است، اما ما مسلمانان گاهی از آن غافل می‌شویم.
الیاسی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا(س)، حجت الاسلام هادی الیاسی پژوهشگر دینی در مراسم جشن میلاد ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) که با حضور اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا(س) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، به دستور اخلاقی امام رضا(علیه‌السلام) اشاره و عنوان کرد: امام رضا(علیه‌السلام) در یکی از احادیث به دستور اخلاقی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ؛ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ؛ مؤمن به حقیقت ایمان نمی‌رسد، مگر آن كه سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش؛ امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است».

خصلت کتمان سرّ یکی از ویژگی‌های مؤمنان است

خطیب حوزه علمیه اظهار داشت: اولین سنتی که باید در مؤمن باشد تا به حقیقت ایمان برسد، این است که کتمان سرّ داشته باشد که کتمان سرّ در سه حوزه پرودگار، انبیا و اولیای الهی است.

حجت الاسلام الیاسی افزود: کتمان سرّ پروردگار؛ یعنی این که انسان، اسرار بندگان خدا را فاش نکند؛ کتمان اسرار انبیا و امامان(علیهم‌السلام) نیز از دیگر خصلت‌های مؤمن است که دراین باره احادیث زیادی داریم؛ از جمله امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «کتمان سرّنا جهاد فی سبیل اللّه؛ پوشاندن سرّ ما جهاد در راه خداست».

وی ادامه داد: کتمان اسرار اهل بیت(علیهم‌السلام) گاهی تبری از دشمنان و گاهی بیان فضیلت و منقبت اهل بیت(علیهم‌السلام) است؛ در زمان امام موسی کاظم(علیه‌السلام) بر اثر افشای برخی اسرار توسط شیعیان، مشکلات و سختی‌هایی متوجه آن حضرت شد، به طوریکه حضرت فرمودند: «خداوند به خاطر افشای برخی اسرار، من را بین تحمل بلای شیعیان و خودم مخیر کرد و من بلای شیعیان را به جان خریدم تا به آنان بلایی وارد نشود».

سنت پروردگار، کتمان سرّ  و سنت پیامبر(ص)، مدارا کردن با مردم است

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: یکی از راویان اسرار آل محمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) خدمت امام باقر(علیه‌السلام) رسید و گفت: احادیثی دارم که گاهی بر سینه من سنگینی می‌کند؛ حضرت فرمودند: این احادیث فقط برای چاه بازگو کن.

حجت الاسلام الیاسی تصریح کرد: امروز احادیث و سخنان امامان معصوم(علیهم‌السلام) به راحتی می‌تواند در اختیار همگان قرار گیرد، اما باید توجه داشت که برای بیان این سخنان باید درجه‌بندی کنیم و هر حدیث و یا روایت را با توجه به آن مجلسی که هستیم، بیان کنیم؛ همان طور که امامان معصوم(علیهم‌السلام) نیز چنین می‌کردند و هر حدیثی را در هر مکان و مجلسی عنوان نمی‌کرند.

وی با تصریح بر لزوم کتمان سرّ مؤمنان و این که کتمان سرّ، سنت پروردگار است، عنوان کرد: سنت پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) مدارا کردن با مردم بود؛ بنابراین ما باید مردم‌دار باشیم و با صبر و حوصله با مردم برخورد کنیم.

امروز دشمن از روش مدارا کردن برای جذب مردم استفاده می‌کند/مدارا کردن، مردم را جذب دین می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه‌الزهرا(س)  یک مجموعه آموزشی فرهنگی است، اظهار داشت: ما نمایندگان امور دینی جامعه هستیم و گاهی در امور فرهنگی باید مدارا داشته باشیم تا بتوانیم مردم را جذب کنیم.

حجت الاسلام الیاسی با بیان اینکه دشمن از روش مدارا کردن برای جذب مردم استفاده می‌کند، گفت: برخی خلاف دین و مذهب ما هستند، اما به قدری با مردم مدارا می‌کنند که مردم را به راحتی جذب دین خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: اخلاق، زینت و مکارم مذهب اسلام است، اما ما مسلمانان گاهی از آن غافل می‌شویم؛ در حالیکه پیامبرگرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده‌ام».

این پژوهشگر دینی همچنین به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ؛ به برکت رحمت الهی، در برابر مردم‌ نرم و مهربان شدی»؛ با رفتار و عمل می‌توان مردم را جذب کرد و این سنت پیامبر اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) است.

صبر؛ سنت امامان معصوم(علیهم‌السلام) است

حجت الاسلام الیاسی به سنت امامان معصوم(علیهم‌السلام) که صبر است، اشاره و عنوان کرد: ما به تنهایی نمی‌توانیم زیر بار سختی‌ها و شداید زندگی برویم و در این مواقع احتیاج به صبر داریم، همانطور که خداوند در آیه قرآن می‌فرماید: «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ؛ از صبر و نماز کمک بگیرید».

وی افزود: در روایات آمده است که «إِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ؛ صبر نسبت به ايمان مانند سر است نسبت به تن»؛ اگر در ایمان انسان، صبر نباشد، ایمان به فساد کشیده می‌شود.

صبر را از اهل بیت(علیهم‌السلام) بیاموزیم/صبر؛ سنت امام رضا(ع) و دیگر اهل بیت(ع) است

استاد حوزه علمیه با تصریح بر اینکه صبر را از اولیای خدا بیاموزیم، گفت: امامان معصوم(علیهم‌السلام) همگی اهل صبر بودند و همانطور که ما گاهی به صبور بودن افتخار می‌کنیم، صبر به وجود اهل بیت(علیهم‌السلام) افتخار می‌کند؛ زیرا اهل بیت(علیهم‌السلام) صبر را نشان دادند و در زندگی تجسم کردند.

حجت الاسلام الیاسی با اشاره به اینکه ملائکه از صبر امام حسین(علیه‌السلام) تعجب کردند، به سخن امام علی(علیه‌السلام) خطبه شقشقیه که فرمودند: «در دایره امتحان باید صبر کرد»، اشاره و تصریح کرد: سنت امام رضا(علیه‌السلام) نیز همچون سنت دیگر اهل بیت(علیهم‌السلام)، صبر بوده است.

وی ادامه داد: صبر امام رضا(علیه‌السلام) اینجاست که آن حضرت می‌نشینند و فردی مانند مأمون از دین برای مردم می‌گوید؛ بسیار سخت است که امام معصوم(علیه‌السلام) حضور داشته باشد و کسانی که از دین خبری ندارند و از دین برای فریب مردم استفاده می‌کنند، بر بالای منبر باشند.

احادیث اهل بیت(ع) به عنوان چراغی روشن فراروی ما است

خطیب حوزه علمیه بیان داشت: در زمان امامت امام رضا(علیه‌السلام) گاهی به حضرت رخصت داده می‌شد و همه علما از بیانات آن حضرت که عالم آل محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) لقب گرفتند، متحیر می‌شدند.

حجت الاسلام الیاسی یادآور شد: هر حدیث از اهل بیت(علیهم‌السلام) چراغی را برای ما روشن می‌کند و عمل کردن به این احادیث از جمله دستور اخلاقی امام رضا(علیه‌السلام) می‌تواند ما را به درجه بالای ایمان برساند. /۹۶۸/د۱۰۲/ج

ارسال نظرات