۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۱۶۰۳۷
روزنامه رأی‌الیوم:

حمایت ایران از فلسطین به انتفاضه کرانه باختری جان می‌بخشد

رای الیوم نوشت: نزدیکی بین مقامات ایران با مسؤول نظامی حماس در کرانه باختری می‌تواند نشانه رشد همکاری بین ایران و فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی باشد.
روزنامه رأی الیوم

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «انتظارها برای شعله‌ور شدن آتش انتفاضه و حملات شهادت طلبانه در کرانه باختری»، به تحلیل قضیه دیدار مسؤول نظامی حماس از سفارت ایران در بیروت پرداخت.

در این یادداشت آمده است: اینکه سرانی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با مقاماتی ایرانی دیدار داشته باشند مساله‌ای قابل انتظار است بخصوص این روزها در سایه تحولاتی که در راس رهبری حماس و در نتیجه انتخابات داخلی این جنبش به وجود آمد و اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس شد و سید یحیی السنوار و جمعی از شخصیت‌های برجسته از جمله روحی مشتهی هم برای عضویت در دفتر سیاسی این جنبش برگزیده شدند، بدین صورت رهبری حماس از دوحه به داخل فلسطین و به طور مشخص نوار غزه منتقل شد.

منابع نزدیک به محور مقاومت به رهبری ایران دیروز خبری را منتشر کردند که از ابعاد مختلف غافلگیر کننده بود، شبکه المیادین اعلام کرد که امیر حسین عبداللهیان، مشاور سیاسی رییس مجلس شورای اسلامی ایران با هیاتی از حماس در مقر سفارت ایران در بیروت دیدار کرده است.

المیادین تصاویری از این دیدار را منتشر کرد که در آن سید صالح العاروری، عضو دفتر سیاسی حماس که ریاست این هیات را برعهده داشت را در کنار اسامه حمدان مسؤول اسبق جنبش در بیروت نشسته است.

این برای نخستین بار است که عاروری در لبنان دیده می‌شود آن هم پس از اینکه ترکیه به درخواست رژیم صهیونیستی اعضای حماس را از این کشور بیرون کرد تا شرط آشتی و ازسرگیری روابط بین آنکارا و تل آویو را عملی کند.

عاروری از قوی‌ترین فرماندهان میدانی نظامی حماس در کرانه باختری محسوب می‌شود و بیش از پانزده سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر برده و سپس از اراضی فلسطینی تبعید شد.

عاروری یکی از اعضای تیم مذاکره کننده در خصوص توافق تبادل اسرا موسوم به «وفاء‌الاحرار» یا «شالیت» بود، در عین حال رژیم اشغالگر او را به دست داشتن در ربایش سه شهرک نشین در الخلیل و قتل آنها به انتقام سوزانده شدن محمد ابوخضیر جوان هفده ساله فلسطینی به دست شهرک نشینان افراطی متهم کرد، مقامات صهیونیست قتل شهرک نشینان خود را بهانه‌ای برای تجاوز سال 2014 خود به نوار غزه قرارداد.

شایعه شده بود که عاروری از استانبول به دوحه رفته و با گروهی از رهبران حماس به درخواست مقامات قطر آنجا را ترک کرده اما حسام بدران، سخنگوی حماس این خبرها را تکذیب و تاکید کرد که مقامات قطری هیچ گاه خواستار اخراج رهبران حماس از دوحه نبودند.

ناظران متقدند که نزدیکی بین مقامات ایران با عاروی مسؤول نظامی حماس در کرانه باختری شاید نشانه رشد همکاری بین ایران و فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی باشد.

مساله قابل توجه این است که شبکه المیادین در خبر خود تاکید کرد که هیات حماس به رهبری عاروری شرح حالی از اوضاع در فلسطین اشغالی و بخصوص قدس و مسجد الاقصی را برای عبداللهیان بیان و تاکید کرد که ملت فلسطین هرگز از مقدسات کوتاه نخواهد آمد و با همه توان خود از آن دفاع خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در نطقی که در کنفرانس تقریبا یک سال پیش تهران ایراد کرد گفت: ایران با قدرت از ملت فلسطین حمایت خواهد کرد تا انتفاضه به کرانه باختری و قدس اشغالی منتقل شود.

منابع موثق فلسطینی به رای الیوم گفتند: ایران یکی از ایستگاه‌های مهم سفر دوره‌ای چند روز آینده هنیه به خارج از سرزمین‌های فلسطینی خواهد بود.

حضور عاروری در لبنان مطمئنا نگرانی شدید مقامات صهیونیست را به همراه خواهد داشت بخصوص که این رهبر حماس از روابط محکمی با حزب الله و رهبری ایران برخوردار است.

مقامات صهیونیست، ایران را به حمایت از انتفاضه اخیر در قدس اشغالی متهم کردند و گزارش‌های خبری حاکی است که یکی از سه جوان خانواده جبارین که عملیات قتل دو نیروی پلیس صهیونیست را در مسجد الاقصی انجام دادند تصویری از آیت الله خمینی را در صفحه فیس بوک خود قرار داده بود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات