۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۱۶۱۸۳
امام جمعه تبریز:

پایگاه مردمی روحانیت منجر به تحولات مهم تاریخ شده است

حجت الاسلام والسملمین آل‌هاشم گفت: مطالعه حوادث و رویدادهای مختلف تاریخی نشان داده که روحانیت شیعه همواره تنها پناهگاه مردم در برابر حاکمان ظلم و جور بوده است.
حجت الاسلام آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در چهارمین همایش ملی مشروطیت که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: برای شناخت ریشه‌ها و زمینههای انقلاب مشروطه باید در سه عرصه فرهنگی، فکری و سیاسی مطالعه کنیم.

وی با بیان این‌که روحانیت پرچمدار نهضت های آزادی‌بخش ملت ایران در طول تاریخ بوده است، خاطرنشان کرد: مطالعه حوادث و رویدادهای مختلف تاریخی نشان داده که روحانیت شیعه همواره تنها پناهگاه مردم در برابر حاکمان ظلم و جور بوده است، پیوند مردم و روحانیت در مقابله با استبداد و استکبار منشاء اصلی پیروزی مشروطیت بوده است.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که پایگاه مردمی روحانیت و تبعیت مردم از رهبری مرجعیت دینی منجر به تحولات شگرف در تاریخ کشور بوده است، گفت: در تاریخ آمده که شیخ فضل‌الله نوری عدالتخانه را برای ترویج اجرای احکام اسلامی و استبدادی واجب می‌دانست، حتی برای موفقیت امر علمای بلاد را همراه خود کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که روحانیت به عنوان عالی‌ترین نهاد مردمی و غیردولتی به دنبال احقاق حقوق پایمال شده ملت بوده است، گفت: اگر رهبری و پشتیبانی علمای دینی در جریان نهضت مشروطیت نبود، روشنفکران قادر نبودند حمایت مردم را جذب کنند.

وی با بیان این‌که علمای دینی مشروطه مشروعه را به عنوان موضوع اصلی ارتقای کیفی حکومت مطرح می کردند، افزود: مشروطیت با نتایج و پیامدهای مختلف مثبت و منفی در تاریخ کشور همراه بوده که از آن جمله می توان به رسمیت شناخته شدن قانون اساسی در کشور اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که تجربه ارزشمند مشروطه در انقلاب اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفت، افزود: ملت ایران در جریان مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی دیگر اشتباهات نهضت مشروطه را مرتکب نشدند و با تبعیت از رهبری مرجعیت دینی اجازه ندادند این نهضت از سوی شرق یا غرب مصادره شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم جایگزینی ملی‌گرایی به جای دین مداری را از جمله پیامدهای منفی نهضت مشروطه دانست و خاطرنشان کرد: فروپاشی مرز خودی و غیرخودی در تحولات داخلی و حذف نیروهای مذهبی از دیگر پیامدهای منفی این جریان انقلابی بود.

وی با بیان این‌که نهضت مشروطه تفکر حاکم فردی، دیکتاتوری، استبدادی و پادشاهی را به روند قانونی تبدیل کرد، گفت: آنچه مسلم است؛ نهضت مشروطه که با مجاهدت علمای دین و مرجعیت شیعه همراه بود، زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی در دهه‌های بعد را فراهم کرد./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات