۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۱۶۲۸۸
حجت الاسلام مشرف مطرح کرد؛

توکل بر خدا، هدف نزول آیات سوره فلق

مدیر معارف و قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سوره فلق در آموزش توکل به خدا بر پیامبر(ص) و نوع بشر نازل شده است، گفت: آموزش توکل بر خدا، معرفی موجودات شر و پناه بردن از شر به خدا از اهداف نزول سوره فلق است.
مشرف

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد مشرف، مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری سوره فلق، گفت: این سوره در ابتدای راه رسالت پیامبر(ص) نازل شده است و مدت زیادی از اسلام نگذشته است و مشرکان در این زمان با داشتن امکانات و توان اجتماعی بالا همه توان خود را علیه اسلام به کار گرفتند و این سوره در حقیقت برای یاری پیامبر(ص) و دفع خطرات مشرکان نازل شده و از پیامبر(ص) خواسته شده که از خدای مشرکان دوری کند.

وی افزود: در آیه اول  این سوره خداوند می فرمایند که به چه کسی باید پناه برد و در آیه دوم کلی و سربسته آن چیزی هایی که باید از آن به خدا پناه برد را بیان می کند.

مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در آیات سه تا پنج این سوره موجوداتی که برای انسان ایجاد شرمی کنند معرفی شده است و بیان شده انسان باید از آنها به خدا پناه برد.

وی افزود: غریزه انسان به این شکل است که زمانی که دچار مشکل می شود به دبنال پناه بردن به یک قدرت برتر است تا به اطمینان برسد، بر همین اساس در عصر جاهلیت و عصر آغازین نزول اسلام عده ای زیادی از مردم عربستان به ساحران و بت ها پناه می بردند و گروه دوم از مردم بودند که به ثروت خود پناه می بردند به همین دلیل خداوند سوره فلق را نازل کرد و به مسلمانان و پیامر(ص) و انسان های یاد داده که به خدا پناه برده و از خدا یاری بجویید تا رد مشکلات و سختی ها به آرامش رسیده و دچار تزلزل نشوند.

مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: خداوند در این سوره به سیپده صبح قسم یاد کرده و این که چگونه بر ظلمت شب مستولی می شود و خداوند با یادآوری نشانه های قدرت خود می خواهد به مردم بیاموزد که قدرت مطلق است و باید از شر آنچه در این عالم وجود دارد به او پناه برد.

حجت الاسلام مشرف با بیان اینکه در این آفرینش خدا هیچ شری وجود ندارد، یادآور شد: در عالم خلقت، ذات مخلوقات براساس خیر مطلق خلق شده است اما این مخلوقات هستند که به مرور از ذات خیر خود فاصله گرفته و شر بر آنها عارض می شود؛ بنابراین در اصل خلقت شر وجود ندارد بلکه این مخلوقات هستند که با فاصله گرفتن از مسیر فطرت در مسیر شر حرکت می کنند و خود شر را به وجود آورده و نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز منشاء شر می شوند./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات