۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۱۶۴۰۸
جهانگيري در ديدار نخست وزير سوريه تأكيد كرد؛

ايران همواره از دولت قانوني سوريه حمايت مي كند

معاون اول رييس جمهور روابط جمهوري اسلامي ايران و سوريه را ريشه دار و تاريخي توصيف كرد و گفت: ايران همواره از دولت قانوني سوريه حمايت كرده و در كنار مردم اين كشور خواهد ماند.
جهانگیری

به گزارش خبرگزاری رسا، دكتر اسحاق جهانگيري عصر امروز (يكشنبه) در ديدار «عماد خميس» نخست وزير سوريه، اظهار داشت: امام خميني (ره) و مرحوم حافظ اسد سنگ بناي رابطه دو كشور را ايجاد كردند و اين رابطه در طول اين سالها همواره رو به رشد و در حال توسعه بوده است.
معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: منطقه و كشورهاي اسلامي با بليه خطرناكي به نام گروه‌هاي تكفيري، افراطي و تروريستي روبرو هستند و در اين ميان برخي از كشورهاي اسلامي همچون سوريه بيش از سايرين براي مبارزه با اين گروه ها هزينه پرداخته اند. 
دكتر جهانگيري افزود: كساني كه در دنيا مدعي مبارزه با تروريسم هستند بايد در وهله اول با تفكري كه از تروريسم حمايت فكري و ايدئولوژيك مي كند مبارزه كنند و سپس نسبت به قطع حمايت هاي مالي،‌ نظامي و لجستيكي تروريست ها اقدام نمايند.
وي اضافه كرد: تا زماني كه اين دو اقدام مهم كه پيش نياز مبارزه با تروريسم است انجام نشود، ساير اقدامات صرفا نمايشي است و اگر اين دو كار مهم انجام شود كشورهاي قرباني تروريسم خود قادر خواهند بود به تنهايي گروه هاي افراطي را از كشور بيرون كنند.
دكتر جهانگيري با تأكيد بر اينكه ديدگاه ايران همچنان اين است كه بحران سوريه بايد از طريق سياسي حل و فصل شود، خاطر نشان كرد: بايد از مذاكرات و گفتگوهايي كه در اجلاس آستانه و ژنو انجام شد حمايت شود و پشتوانه مالي تروريست ها قطع شود تا مردم سوريه بتوانند بر بحران فعلي غلبه كنند.
معاون اول رييس جمهور ضمن تبريك موفقيت هاي اخير دولت و ارتش سوريه در مقابله با گروه هاي تروريستي،‌ تصريح كرد: گفتگوهاي سوري-سوري ميان دولت و مخالفين، اقدامي مثبت و موثر است كه مي تواند به نتايج مطلوب منجر شود.
وي با تأكيد بر اينكه اين مردم سوريه هستند كه بايد تصميم نهايي در خصوص مسائل اين كشور را اتخاذ كنند، گفت: مردم بايد در ساختار حكومت و تعيين حاكمان خود تصميم گيري و همه بايد از تصميم مردم حمايت كنند.
دكتر جهانگيري اظهار داشت: همه حكومت ها و دولت ها بايد براي مبارزه با تروريسم در كنار دولت و مردم سوريه قرار گيرند و جمهوري اسلامي ايران تا كنون در اين مسير حركت كرده و ضمن حمايت از دولت قانوني سوريه، از كمك هاي بشر دوستانه به مردم سوريه دريغ نكرده است.
معاون اول رييس جمهور اظهار اميدواري كرد هر چه زودتر بليه گروه هاي تروريستي از سر مردم سوريه دور شود و مردم بتوانند به بازسازي كشور خود بپردازند و مسير توسعه و پيشرفت را در پيش گيرند.
وي با بيان اينكه سوريه در واقع هزينه خط مقدم مقاومت را پرداخت مي كند، افزود: سوريه در خط مقدم مقاومت عليه رژيم صهيونيستي قرار دارد و در اين مسير پيشتاز بوده است و بخش زيادي از توطئه ها عليه سوريه ناشي از تحريك رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي بوده كه به فضل الهي سوريه تا كنون توانسته در برابر اين توطئه ها مقاومت كند.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد براي دوران بازسازي سوريه همكاري جدي تري ميان تهران و دمشق صورت گيرد، تصريح كرد: بخش خصوصي ايران در انتظار فرصتي مناسب براي مشاركت در بازسازي سوريه است.
نخست وزير سوريه نيز در اين ديدار با تبريك برگزاري مراسم تحليف رييس جمهوري اسلامي ايران، گفت: اين مراسم پيامي آشكار براي دوستان و دشمنان ايران بهمراه داشت كه ايران بر خلاف ميل دشمنان، همچنان با نفوذ و با اقتدار به عنوان بازيگري مهم در منطقه و عرصه بين الملل ايفاي نقش مي كند.
عماد خميس با بيان اينكه ايران و سوريه هر دو در يك سنگر عليه تروريسم هستند، گفت: پيروزي هاي اخير سوريه در برابر تروريست ها به ايران نيز تعلق دارد چرا كه سوريه اين دستاوردها را مديون حمايت هاي بي دريغ جمهوري اسلامي ايران است.
نخست وزير سوريه با تأكيد بر اينكه رژيم صهيونيستي، آمريكا و عربستان در حال برنامه ريزي هستند تا منطقه را به سمت هرج و مرج همه گير سوق دهند، خاطر نشان كرد: بايد به دنبال رويكردي آينده نگر باشيم كه از ايجاد هرج و مرج همه گير جلوگيري كند.
وي با تأكيد بر اينكه براي واكسينه كردن كشورهاي خود در برابر توطئه ها راهي جز تقويت روابط فيمابين وجود ندارد، گفت: همكاري و هماهنگي هاي سياسي، نظامي و لجستيكي تهران و دمشق در بالاترين سطح قرار دارد و اين هماهنگي ها در رايزني هاي كنفرانس هاي آستانه و ژنو نيز وجود داشته است.
نخست وزير سوريه با اشاره به اينكه روسيه نيز تا كنون اقدامات مؤثري را در حل بحران سوريه انجام داده است، افزود: بايد تلاش كنيم همكاري هاي سه جانبه ايران، سوريه و روسيه را افزايش دهيم تا بتوانيم هر چه زودتر به اهداف مورد نظر دست پيدا كنيم.
عماد خميس همچنين با تأكيد بر لزوم تقويت روابط اقتصادي و تجاري دو كشور، گفت: سوريه از حضور و مشاركت شركت هاي ايراني براي سرمايه گذاري در سوريه حمايت مي كند./
۱۳۲۳/۱۰۲/ب2

ارسال نظرات