۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۱۶۶۷۶
آیت الله ممدوحی:

نهج البلاغه قرآن سائل از سوی خداوند متعال است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نهج البلاغه از سوی امیر مومنان(ع) به عنوان تربیت یافته قرآن ارائه شده و به عبارت بهتر نهج البلاغه همان قرآن سائل از سوی خداوند متعال است.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که حسابرسی از روحانیون با دقت بیش تر و عمیق تری در روز قیامت صورت می گیرد گفت: متاسفانه برخی از روحانی نماها به خدمت ستمگران درآمده اند.

انتقاد از روحانی نماهای ستمگر جامعه اسلامی

وی با اشاره به ضرورت نظام اخلاقی طلبه به عنوان یک اصل اساسی در حوزه تصریح کرد: متاسفانه این روحانیان با خدمت به بیگانگان آنان را در دستیابی به مقاصد شومشان یاری کرده و آن بذر و نهال کاشته شده ابتدای راه را نابود کرده اند.

نهج البلاغه قرآن سائل از سوی خداوند متعال است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نهج البلاغه از سوی امیر مومنان(ع) به عنوان تربیت یافته قرآن ارائه شده و به عبارت بهتر نهج البلاغه همان قرآن سائل از سوی خداوند متعال است، ابراز کرد: بر خلاف بیان و تصور برخی ها نهج البلاغه تالیف خود امیر مومنان نیست و سید رضی خطبه ها، نامه ها و بیانات امام را استخراج و در این کتاب آورده است.

آیت الله ممدوحی در ادامه نهج الباغه را قرآن سائل دانست و با بیان این که این کتاب پس از قرآن به عنوان کتاب دوم ماست، به امتیازات این کتاب اشاره و اظهار کرد: این کتاب از بسیاری از خصوصیت ها برجسته تر بوده و دارای ادبیاتی غلیظ و شیرین است.

شیوایی کلام امیر مومنان، ویژگی برجسته نهج البلاغه

وی با اشاره به هنر به کار رفته شده در نهج البلاغه و قرآن کریم ابراز کرد: سید رضی در نهج البلاغه از میان همه خطبه ها، نامه ها و بیانات امام علی(ع) آنانی را که دارای امتیاز فوق العاده ای بوده برگزیده یادآور شد: سید رضی در تالیف این کتاب از آن بیانات با وزانت و سنگینی متفاوت استفاده کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هنر و زیبایی بسیاری هم در لفظ و هم در معنا و تفسیر نهج البلاغه به کار رفته گفت: این رسایی و شیوایی کلام الهی  در قرآن و یا کلام امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه به دلیل وجود هنر بوده و این هنر در جای جای این کتاب از جمله در خطبه ها، نامه ها و بیانات ایشان آمده است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که درآن زمان به ادبیات در میان اعراب مباهات ورزیده می شده و بیاناتشان نیز از ادبیات سنگینی برخوردار بود، ابراز کرد: در این میان امام علی(ع) با حکمت و توانمندی  خویش این الفاظ را به کار می گرفتند.

انتقاد از محدودیت هنر تنها در فضای دانشگاهی

وی با بیان این که متاسفانه امروز هنر تنها به فضای دانشگاهی محدود شده و به کسی هنرمند گفته می شود که با ظاهری متفاوت و گوناگون از بقیه فعالیت کند، نسبت به این دیدگاه در جامعه اسلامی انتقاد و خاطر نشان کرد: امروز کلمات الهی در قرآن کریم و بیانات و مناجات اهل البیت همه بیانگر و مصداقی از هنر اسلامی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رهایی از امور و تعلقات دنیایی را محور اصلی فرمایشات و بیانات امیر مومنان(ع) دانست و با بیان این که سید رضی از ادیبان بزرگ و شیفتگان امام بود که این کتاب را تالیف کرد، افزود: گاهی سید رضی برای هر یک از جملات امیر مومنان(ع) به تفصیل در این کتاب ارزشمند سخن می گوید.

تسبیح در خلقت به معنای کمال الهی است

آیت الله ممدوحی با بیان این که در خطبه 222 نهج البلاغه تاکید بر مردانی شده که همواره درپی تسبیح خداوند متعال بوده و اینطور بیان می کند که همه نظام جهانی بر پایه تسبیح آورده شده ابراز کرد: تسبیح در خلقت موجودات بدین معنی است که خداوند متعال همه کمالات موجودات هستی را بدون هیچ گونه نقصی و ایرادی داراست.

وی با بیان این که انسان ها باید گاهی خودشان را محاکمه و نفسشان را تنبیه کنند، ادامه داد: عده ای متاسفانه قلبی ندارند که بتوانند به کمک آن حرکت کرده و راه هدایت را بیابند بدین سبب اغلب به تمسخر دیگران می پردازند که به نظر می رسد باید به انسانی روحانی برای درمان بیماری های روحی و پیشگیری از غرق در ذلت و گناه مراجعه کنند./864/پ۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات