۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۱۶۷۷۰
آیت الله جوادی آملی در دیدار سرلشکر باقری:

تاکید بر تقویت بنیه دفاعی کشور/ در کنار مبارزه با دشمن بیرون، به دشمن درون نیز بتازیم

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار سرلشکر باقری بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: در کنار مبارزه با دشمن بیرون باید به دشمن درون نیز بتازیم.
آیت الله جوادی آ‌ملی

به گزارش خبرگزاری رسا، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در دماوند با حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی، دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار پس از استماع گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با تقدیر از اقدامات و عملکرد نیروهای مسلح کشور بیان داشت: از ذات اقدس الهی مسئلت می‌كنیم تمام قدم‌هایی كه برداشتید و اقداماتی كه كردید و خواهید كرد مقبول ذات اقدس الهی باشد!

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سوگند یاد کردن خداوند به برخی امور در قرآن کریم، اظهار داشت: قرآن كریم وقتی بخواهد به  چیزی اهمیت بدهد، به آن سوگند یاد می‌كند؛ یك وقت است كه دستور می‌دهد فلان كارها را انجام بدهید یك وقت است كه گذشته از دستور، به آن سوگند یاد می‌كند! این سوگند یاد كردن، نشانه اهمیت مسئله است و از جمله چیزهایی که قرآن به آن سوگند یاد می کند، یكی مسئله «فرهنگ» است، یكی هم مسئله «نظام و ارتش و سپاه».

وی ادامه داد: وقتی قرآن کریم در جریان مسائل فرهنگی و علم به «قلم» قسم یاد می‌كند ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ فرمود قسم به قلم و آنچه را كه با قلم نوشته می‌شود؛ این نشان می‌دهد كه قلم به دستان ما باید طوری بنویسد كه آن نوشته‌ها مقبول، مورد اهتمام و احترام خدا باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم در خصوص اهمیت تقویت نیروی نظامی کشور از منظر قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند برای امور نظامی، سوگندهای فراوانی یاد كرده است، امروز تانك، نفربر و هواپیمای شكاری است اما آن روز همین اسب بود، اسب‌ها را نعل می‌زدند كه در این رفت و آمدها آسیب نبیند، چون در منطقه حجاز سنگریزه فراوان بود در اثر برخود سم اسبان با این سنگها جرقّه‌ای ایجاد می شد، خدا در سوره مباركه عادیات به این اسب‌ها، به آن سمّ‌ها، به آن سرعت رفتن‌ها، به آن جرقّه‌زدن‌ها سوگند یاد كرد ﴿وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً ٭ فَالْمُورِیاتِ قَدْحاً ٭ فَالْمُغیراتِ صُبْحاً ٭ فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً ٭ فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً﴾؛ وقتی خدا به این غبارِ نظامی كه از میدان نبرد برمی‌خیزد، سوگند یاد می‌كند، معلوم می‌شود اینها نزد خدا خیلی محترم و عزیز هستند که به تك تك اینها سوگند یاد می‌كند و راز اهمیت این بحث‌های نظامی هم برای صیانت از ناموس دین است، یعنی اهمیت این مساله به خاطر حفظ قرآن، عترت، مسلمان‌ها و ملت اسلامی، ناموس و سرزمین اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: از این اهتمام الهی وظیفه ما مشخص می‌شود، وظیفه ما تنها این نیست كه كار انجام بدهیم، وظیفه ما این است كه بدانیم در این راه پشتیبانی هم داریم، چرا که خداوند آن طوری كه درباره مسئله حفظ نظام و كشورداری و ناموس سوگند یاد كرده است درباره نماز و روزه آن طور سوگند یاد نكرد؛ معلوم می‌شود كه این مساله از منظر الهی اهمیت دارد كه می فرماید اگر شما وارد صحنه بشوید من نیز حافظ شما خواهم بود. بنابراین ما هرگز نباید بگوییم دشمن چند برابر ماست و دست ما كوتاه است، هرگز نباید چنین فكری كنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: دشمنان ما تنها آهن دارند اما ما هم آهن داریم و هم آه داریم! جنگ و كار و كشور را تنها آهن اداره نمی‌كند، كشوری كه فقط آهن دارد خروجی‌اش جنگ جهانی اول و دوم است كه حدود هفتاد میلیون را آن روز خاك كردند و به جایی نرسید، پس معلوم می‌شود كُشتن و قتّالی و درندگی و راهزنی مشكل را حل نمی‌كند. سرّش این است كه اینها آهن دارند، ما هم آهن داریم اما اسلحه‌ای داریم كه آنها ندارند و آن «آه» است كه در دعای كمیل می‌گوییم «و سلاحه البكاء» ما اشك داریم، ما در کنار مبارزه با دشمن بیرون، به دشمن درون نیز می‌تازیم. كسی كه خودش را تربیت كرد دیگر نه زیر بار زور می‌رود نه به كسی زور می‌گوید، نه راه كسی را می‌بندد و نه بیراهه می‌رود.

ایشان ضرورت و اهمیت تقویت بنیه دفاعی کشور را یادآور شدند و ابراز داشتند: خداوند در بخش پایانی سوره مباركه توبه فرمود، هر قدمی كه برمی‌دارید و هر كاری كه می‌كنید تا دشمن را بترسانید نزد خدا اجر دارد!

وی در ادامه به تلاش دشمنان برای ترویج اسلام هراسی به بهانه قدرت نظامی ایران اشاره کرد و بیان داشت: گرچه به ما گفتند هیچ حمله نكنید و به هیچ كسی نتازید اما گفتند همیشه طوری باشید كه از شما بترسند! اما این، آن اسلام‌هراسی نیست كه بیگانه می‌گوید، اسلام‌هراسی كه بیگانه می‌گوید یعنی ما قصد حمله به دیگران را داریم در حالی که ما هرگز چنین كاری نكردیم و هرگز چنین كاری هم نمی‌كنیم كه به كشوری حمله كنیم، اما قرآن كریم به ما دستور داد فرمود طرزی باشید كه دشمن حتماً از شما بترسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در این بخش از قرآن فرمود حتماً دشمن باید از شما بترسد، نه شما او را بترسانید! یعنی طرزی باشید كه دشمن به خودش اجازه حمله ندهد؛ به ما فرمود: ﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ زیركی‌تان را داشته باشید و هیچ وقت خواب نباشید.

وی به فرازهایی از نامه حضرت امیر(ع) برای مردم مصر اشاره کردند و تصریح داشتند: در نامه‌ای که وجود مبارك حضرت امیر(ع) برای مردم مصر نوشت فرمود، داشتنِ رهبر خوب نیمی از قضیه است! الآن ما در عین حال كه شاكریم و دعا می‌كنیم ولی باید بدانیم داشتن رهبر خوب نیمی از قضیه است، رهبر اگر علی‌بن‌ابیطالب هم باشد ما مادامی كه باهوش نباشیم شكست حتمی است! باید تكیه كرد نسبت به رهبری، نه به او تكیه كرد كه ما كارهای خودمان را به او واگذار كنیم، ما بدانیم وظیفه رهبر چیست و وظیفه ما چیست؟ رهبر اگر علی‌بن‌ابیطالب(ع) باشد و خدای ناكرده ما خواب باشیم و وظیفه خود را انجام ندهیم بدون تردید شكست می خوریم؛ ما اگر وظیفه‌مان را بدانیم یقیناً ذات اقدس الهی نیز ما را یاری می‌كند چرا که خودش فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ./917/ 102/ص

ارسال نظرات