۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۱۶۸۱۰
ایزدی:

دشمنی با آمریکا باید به اجماع تبدیل شود/ تعامل با آمریکا امکان‌‌ پذیر نیست

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دعوا با آمریکا باید از حالت جنگ حزبی به یک اجماع تبدیل شود، گفت: ما امروز باید به این نقطه برسیم که تعامل با آمریکا امکان‌پذیر نیست.
فواد ایزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فواد ایزدی، استاد دانشگاه پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی بررسی آینده برجام در دولت ترامپ که در دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه برجام به صورت موردی نقض خواهد شد، اظهار داشت: طرف مقابل ما در خواسته‌های خود به برجام رسیده است، امروز ما آب سنگین اراک را نداریم و این در حالی است که آمریکا اورانیوم خود را از کشورش به راحتی خارج کرده است.

وی ادامه داد: در واقع آنها سعی بر ضربه زدن به سیستم هسته‌ای ما داشتند و این کار را انجام دادند، حال امروز که موقع انجام تعهدات آمریکا است نه تنها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه به عنوان اهرم فشار بروی ما می‌خواهند از آن استفاده کنند.

استاد دانشگاه تأکید کرد: در حکومت آمریکا بر سر ایران بحث است، اطرافیان ترامپ به سه بخش تقسیم می‌شوند، ابتدا کسانی که در دولت ترامپ هستند ولی با ورود و خروج احزاب تغییری در پست آنها ایجاد نمی‌شود، این گروه نظرشان بر روی برجام مثبت است، زیرا می‌دانند برجام برای آمریکا خوب است و پیشنهادشان این است که برجام حفظ شود زیرا می‌توان در جهات مختلف از آن استفاده کرد.

ایزدی یادآور شد: گروه دوم در کنار ترامپ کسانی هستند که منصوب خود شخص ترامپ بوده و با او بر روی حکومت آمده‌اند، این جمعیت در حدود شش هزار نفر هستند و با برجام نیز مشکلی ندارند، ولی از آنجایی که برجام از سوی اوباما انجام شده است به دنبال ایراد گرفتن بر آن هستند، اما با این وجود این گروه هم قبول دارند که برجام خوب است و همانند گروه اول پیشنهاد نگه داشتن برجام  را می‌دهند تا بتوان از آن استفاده ابزاری کرد و به نظر آنها نباید برجام را پاره کرد زیرا آمریکا در این میان خراب می شود.

وی افزود: گروه سوم کسانی هستند که با اوباما وارد سیستم حکومت شدند ولی در کنار ترامپ هستند و دشمنی با ایران را جنگ دیرینه می‌دانند، این گروه از سوی ترامپ مأموریت تحقیق بروی برجام را دارند، با این وجود ذهن ترامپ فعلا ایران نیست زیرا او به دنبال بحث تجاری و ملی است، از این رو با چین و مکزیک و برخی کشورها درگیر است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه  در آمریکا برخی گروه های ضد ایرانی هستند که به دنبال این هستند که ایران را جزء اولویت ترامپ کنند، خاطرنشان کرد: این افراد ١٦ سال منتظر ماندند تا آمریکا به ایران حمله کند و از منظر آنها جورج‌بوش اشتباها به عراق حمله کرد و باید ایران را نشانه می‌گرفت، این گروه امروز خواستار حمله آمریکا به ایران در شرایط مختلف هستند.

ایران در نقض برجام باید چه کاری انجام دهد؟

ایزدی ابراز داشت: در برخی مواقع ما باید برخی کارها را انجام ندهیم تا مصالح ملی کشور حفظ شود، ابتدا زمانی که به گفته رییس جمهور ما، آمریکا مادر تحریم‌ها را اتخاذ کرد نباید کار آنها را توجیه می‌کردیم یا تحریم‌ها را به سادگی با عنوان تجمیع تحریم ذکر کنیم، در تحریم‌های جدید آماده است که مسائل موشکی ما باید تحریم شود و این نشان می‌دهد که آنها سپاه را نشانه گرفته‌اند، قانون آنها سعی دارد نیروهای مسلح ایران را دو قطبی کند و ارتش و سپاه را در مقابل هم قرار دهد.

وی بیان کرد: در کشور ما کسانی که در کار برجام درگیر بودند امروز مسؤول شدند و این درست نیست زیرا آنها به دنبال توجیه این وضعیت خواهند بود، سال این است که چرا برجام آنقدر در کشور برجسته شد که آب آشامیدنی ما هم در گرو این اتفاق ذکر شد، افرادی که این برجستگی ایجاد کردند آیا این روزها را پیش‌بینی نکرده بودند، بنا بر این حضور آنها به عنوان مسؤول درست نیست چون طبیعتا به دنبال توجیه شرایط فعلی می‌روند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترامپ امروز مدعی نقض برجام از سوی ایران است، تصریح کرد: تا زمانی که حالت تحریم از سوی کشور مقابل برپا است و ما هزینه‌ای بابت آن ندهیم همین روال ادامه خواهد داشت، ما باید در مقابل آمریکا لیستی تهیه می‌کردیم که آمریکا هم تحت فشار قرار گیرد، برای نمونه به ترامپ فشار می‌آوردیم که اگر تحریم‌ها مجدد امضاء شود برد موشکی ما از ١٥٠٠ کیلومتر به ٢٠٠٠ کیلومتر افزایش می‌یابد در این حالت طرف مقابل با برخی فشارها رو به رو می‌شد.

ایزدی اضافه کرد: ترامپ برای ٨٠ روز آینده سه گزینه پیش رو دارد، ابتدا اعلام کند ایران نقض نداشته و اقدام به تعلیق کند، در حالت دوم بگوید ایران نقض فاحش داشته و ایران را تحت فشار بگذارد و از برجام خارج نشود و در گزینه سوم نیز می‌تواند اعلام نقض فاحش کند و از برجام هم خارج شود.

وی در مورد تصمیم آینده‌ ایران در مقابل ترامپ، گفت: ایران باید موضوع تعلیق را با خروج آمریکا از برجام اعلام کند و از برجام خارج شود، زیرا به نفع ما نیست آمریکا از برجام خارج شود زیرا ما به تعهدات خود عمل کردیم، در ادامه هم در حوزه دیپلماسی باید با کشورهای اروپایی بر سر برجام وارد مذاکره شویم.

استاد دانشگاه اظهار کرد: متأسفانه دوستان ما در دولت مجبور هستند از برجام تعریف کنند و این در حالی است که مشکل اصلی ما که رفع تحریم‌ها و یک سری محدودیت‌ها بود که برطرف نشده است، ما برای ٨٠ روز دیگر و تصمیم ترامپ باید برنامه داشته باشیم.

ایزدی با اشاره به اینکه بحث دیپلماسی عمومی ما ضعیف است، افزود: افکار عمومی در آمریکا تحت تأثیر رسانه‌های صهیونیستی است و به راحتی همه چیز را به نفع خود عوض می‌کند، ما هم نیازمند طراحی ویژه برای رسانه‌ها و افکار عمومی خود هستیم و از آنجایی که ٨٠ روز دیگر تقابل ما و آمریکا بیشتر خواهد شد نیازمند دیپلماسی قوی‌تر هستیم.

وی ادامه داد:  رابطه ایران و آمریکا درست شدنی نیست زیرا علاقه مندی یکطرفه است و تنها ایران است که به دنبال تعامل است و آمریکا هیچ اقدامی نمی‌کند، البته این امر تنها به خاطر سیاست‌های ایران نیست، آمریکا در سیاست خارجی کشورهای دنیا را به دو دسته کشورهای همراه و دشمن تقسیم می‌کند، چنانچه کشوری در لیست دشمن برای آنها باشد دیگر تغییر سیاست آنها برای آمریکا راضی‌کننده نیست بلکه نهادهایی که این سیاست را ایجاد می‌کنند هم از منظر آنها باید تغییر کنند تا در اینصورت در لیست کشورهای همراه قرار گیرند.

استاد دانشگاه در پایان گفت: آمریکا نسبت به برخی امتیازات ایران نیز  همچون وسعت، جمعیت، منابع طبیعی و ... مشکل دارد و نمی‌تواند این موضوع را تحمل کند، اما نباید فراموش کرد که تقابل با آمریکا هزینه دارد اما قطعا همراهی با آمریکا هم هزینه بیشتری خواهد داشت، بنابراین ما باید نسبت به آمریکا اجماع داشته باشیم و به این نقطه برسیم که تعامل با آمریکا امکان‌پذیر نیست و دعوا با آمریکا از حالت جنگ حزبی به یک اجماع تبدیل شود./٨١٦/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات