۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۱۷۰۶۲
آیت الله خاتمی تشریح کرد؛

مهمترین راهکارها برای نهادینه کردن دین در خانواده

امام جمعه موقت تهران به بیان مهمترین راهکارها برای نهادینه کردن دین در خانواده پرداخت و گفت: به یقین نقش جلسات دینی و مذهبی در شکل گیری زندگی دینی غیرقابل انکار است.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت ‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، عصر امروز، در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی ویژه جوانان که در شهرکرد در حال اجراست، به تشریح برخی از آیات قرآن کریم در مورد خانواده و مهمترین نیازهای زندگی دینی اشاره کرد و افزود: در قرآن 4 آیه کلیدی وجود دارد که این آیات دقیقا مهندسی زندگی خانوادگی دینی را ترسیم کرده اند.

وی با اشاره به آیه 6 سوره تحریم خاطرنشان کرد: در این آیه به مؤمنان تأکید شده است که هم خود و هم اعضای خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهند و این بند نخست مهندسی خانوادگی است یعنی ارزشها و دین در زندگی نقشی کلیدی دارد.

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان آیه 19 سوره نساء بیان کرد: تأکید این آیه بر آن است که عقلایی زندگی کنید و در خانواده خرد پسند باشید تا به هدف نهایی خود برسید.

وی با تشریح آیه 21 سوره روم، زندگی خانوادگی را دارای دو رکن اساسی دانست و گفت: زندگی خانوادگی باید کانون آرامش و کانون محبت باشد؛ در معارف اسلامی جایگاه محبت و آرامش در بین زوجین بسیار رفیع و مورد توجه است.

امام جمعه موقت تهران، همچنین با اشاره به آیه 187 سوره بقره، زن و مرد را لباس و پوششی برای همدیگر دانست و افزود: منظور از اینکه زن و مرد باید پوشش یکدیگر باشند این است که هر کدام از آنها عیب پوش دیگری باشد.

این مقام مسؤول در ادامه به بیان مهمترین راهکارها برای نهادینه کردن دین در خانواده پرداخت و اظهار کرد: به یقین نقش جلسات دینی و مذهبی در شکل گیری زندگی دینی غیرقابل انکار است؛ مسلمان باید حداقل هفته ای یکبار در جلسات دینی شرکت کند و این از ضرورتها است.

وی همچنین نقش رفت و آمد با دیگران را در شکل گیری زندگی دینی مؤثر دانست و گفت: باید مراقب باشیم با خانواده های لامذهب و بی دین همنشین و رفت و آمد نداشته باشیم مگر آنکه مطمئن باشیم می توانیم روی آنها تأثیر مثبت بگذاریم.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید رفت و آمدهای خانوادگی هدفمند شود، ابراز کرد: صله رحم به معنای رفت و آمد در خانه ها نیست بلکه جویا شدن از احوال همدیگر و قطع ارتباط نکردن همان صله رحم است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه در دسترس بودن فراوان کالاهای فرهنگی نقش مهمی در شکل گیری زندگی دینی خواهد داشت، تصریح کرد: باید کتب دینی و سی دی های مفید در دسترس جوانان باشد؛ نمی شود با فرهنگ قرآن و نهج البلاغه بیگانه باشیم و انتظار خانه آباد داشته باشیم.

وی همچنین نقش شبهه زدایی دینی در شکل گیری زندگی دینی را غیرقابل انکار داست و افزود: در گذشته سالی می گذشت، کسی به احکام مدنی اسلام اشکال می گرفت، بزرگی همانند آیت الله مطهری نیز بلافاصله پاسخ می گفت؛ متأسفانه امروزه ثانیه به ثانیه شبهه در همه عرصه ها ایجاد می شود و بسیاری از آنها نیز بدون پاسخ می ماند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه برای دینی شدن خانه ها باید شعائر اسلامی را جدی بگیریم، اظهار کرد: نماز تابلوی دین است؛ هر موقع مشکلی در خانه پیدا شد، نماز بخوانید و از خدا بخواهید.

این مقام مسؤول در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه آرامش را در خانواده به وجود آوریم؟ تصریح کرد: خانه با مدارا و سازگاری به آرامش می رسد؛ یادمان باشد در اصول دین سازش تنها مخصوص اهل خانواده است و با بیگانگان سازش معنا ندارد.

وی همچنین تکریم اعضای خانواده نسبت به یکدیگر را سبب آرامش در زندگی بیان کرد و گفت: به یقین کسی که اهلش را تکریم نکند، شیرینی زندگی اش از بین می رود.

آیت الله خاتمی، ساده زیستی و قناعت را لازمه آرامش در زندگی دانست و افزود: زندگی همراه با قناعت بدان معنا است که نیازهای زندگی در حد معمول پاسخ داده شود؛ اگر بیش از نیاز به امور زندگانی توجه کنیم گرفتار اشرافی گری شده ایم و به یقین آرامش در چنین زندگی جایگاهی ندارد.

امام جمعه موقت تهران در پایان با تشریح مهمترین نیازهای یک زندگی خردورزانه ابراز کرد: احترام، سپاس، گذشت، تحمل، همکاری، آراستگی، عذرخواهی و عذرپذیری متقابل نقش مستقیمی در شکل گیری زندگی خردورزانه خواهد داشت./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات