۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۱۷۳۵۴
عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با رسا:

عادی سازی روابط با اسرائیل نابودی عربستان را در پی خواهد داشت/ اداره حج به کشورهای اسلامی واگذار شود

عالم اهل سنت لبنان با اشاره به بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره حج خواستار واگذاری مدیریت حج به کشورهای اسلامی شد.
شیخ خضر الکبش از روحانیان اهل تسنن لبنان

شیخ خضر الکبش عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به حادثه منا و تاکید بر اهمیت حفظ جان حجاج بیت‌الله الحرام گفت: جهان اسلام و خصوصا علمای لبنان پس از حادثه منا موضع خود را در قبال این جنایت ددمنشانه و جان باختن تعداد زیادی از حاجیان خصوصا برادران ایرانی اعلام کردیم. فاجعه دلخراش منا که صدها نفر از مردم عزیز ایران خصوصا مرحوم غضنفر رکن‌ آبادی سفیر ایران در لبنان به شهادت رسیدند بسیار دردناک بود و از خداوند مسألت داریم که تمامی قربانیان این حادثه عظیم را مورد رحمت خویش قرار دهد. پس از گذشت دو سال از فاجعه منا، نسبت به تامین امنیت حاجیان بیت‌الله الحرام از هر ملیّت و قومیتی مطالبه جدی داریم. از سویی این حق قانونی و شرعی ملت‌ها است که بداند تحقیقات پیرامون حادثه منا به چه مرحله‌ای رسیده و چه نتایجی را به همراه داشته و عاملان این جنایت هولناک به مجازات رسیدند یا خیر.

وی با بیان شروط حج ابراهیمی افزود: از شروط مهم در استطاعت حج آن است که حجاج نسبت به امنیت جانی، مالی و عرض و ناموس خود احساس امنیت کامل کند. رژیم آل‌سعود تا به امروز نتوانسته کمترین میزان امنیت را برای حجاج فراهم کند. از آنجایی که حاکمان سعودی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مسؤول تامین امنیت حجاج هستند و این کاستی در آنها وجود دارد از این رو بلافصله پس از حادثه منا خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از مسؤولان کشورهای اسلامی برای اداره حج شدیم اما تا به امروز این کمیته تشکیل نشده و تامین امنیت حجاج همچنان برای کشورهای اسلامی یک دغدغه است.

عضو تجمع علمای مسلمان با تشریح اثبات بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره امور خاطر نشان کرد: امروز کشوری که روادید ورود به عربستان برای ادای حج ابراهیمی را صادر می‌کند، تعداد حاجیان را محدود ساخته و برای سایر کشورها تعیین تکلیف می‌کند که از هر کشوری چه تعداد حاجی باید به حج اعزام شود. این مساله کاملا مخالف با مبانی شرعی است. عربستان سعودی برای کشورهایی که از نظر گرایش سیاسی با آنها مخالف است ویزای حج صادر نمی‌کند. تمامی کشورهای اسلامی که مدافع مساله فلسطین هستند برای اعزام حاجیان به خانه خدا با مشکلات جدّی مواجه می‌شوند فقط به این دلیل که آل‌سعود با رژیم صهیونیستی ارتباط و تعامل دارد.

عالم اهل سنت لبنان با غیر شرعی توصیف کردن اقدام آل‌سعود در ممنوع ساختن حجاج برخی کشورها نظیر سوریه و یمن از ادای فریضه حج اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی در سوره بقره می‌فرماید «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عظیم» آل‌سعود حاجیان کشورهای اسلامی را از ادای مهمترین و عظیم‌ترین فریضه الهی ممنوع می‌کنند. عربستان سعودی با مردم یمن، سوریه، عراق و با محور مقاومت در سراسر جهان اسلام به جنگ برخاسته است. خاندان سعودی غلام حلقه به گوش آمریکا شده و مطابق با سیاست‌های تفرقه‌آمیز آمریکا و اسرائیل در منطقه عمل می‌کند. عربستان سعودی در مرحله آشکار سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

نابودی آل‌سعود نزدیک است
شیخ الکبش با تشریح حوادث داخلی عربستان و تغییر در ساختار سیاسی این کشور ادامه داد: ملک سلمان محمد‌بن‌نایف را از ولیعهدی برکنار و به جای آن پسرش محمدبن‌سلمان را به ولیعهدی انتخاب کرد. از طرفی محمدبن‌نایف و خانواده‌اش را در حصر خانگی نگه داشت. با توجه به این تغییرات باید منتظر باشیم که در روزهای آینده این خبر را در رسانه‌ها بشنویم که « وضعیت سلامتی ملک سلمان نامساعد است، یا از نظرها پنهان شده و در غیبت به سر برده و یا پادشاه عربستان درگذشت» تا محمد‌بن‎سلمان زمام امور کشوری فاسد و قاتل را به دست بگیرد و بتواند سیاست‌های آمریکا را بیش از پیش جامه عمل بپوشاند.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود آمار بالای شهدای حادثه منا از کشورهای اسلامی، هیچ اعتراض و پیگیری از سوی دولت‌های منطقه مبنی بر احقاق حقوق قربانیان به عمل نیامده است» گفت: آیا حقیقتا باید از مصر، قطر یا بحرین که سیاست‌هایی تماما همسو با عربستان دارند انتظار داشت که درصدد احقاق حقوق شهدای منا باشند؟! به نظر می‌رسد که مصلحت و منفعت کشورهایی که حاجیان آنها در حادثه منا جان باختند در این باشد که از پیگیری حقوق قربانیان فاجعه منا چشم پوشی و صرف نظر کنند تا با عربستان سعودی به مشکل و چالش جدّی برنخورند.

عضو تجمع علمای مسلمان در پایان به تاثیر عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و در رأس آن عربستان اشاره و تاکید کرد: به اعتقاد بنده عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل در کنار تاثیرات منفی که دارد اما یک مزیّت بسیار خوب هم دارد که نباید از آن غافل ماند. بنده به برادران ایرانی و کشورهای حامی محور مقاومت و سایر کشورهای عربی ـ اسلامی این بشارت را می‌دهم که رژیم فاسد، توطئه‌گر و فتنه‌انگیز آل‌سعود همانند حکومت فرعون از بین خواهد رفت و بار دیگر اسلام محمدی اصیل به این کشور باز خواهد گشت انشاء الله./981/ب914/ر

ارسال نظرات