۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۱۷۹۱۵
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش نگرانی‌ها نسبت به تامین امنیت حجاج/ نزاع فقهی الازهر و دارالافتای مصر پیرامون «طلاق الکترونیکی»

تشدید نگرانی‌ها نسبت به تامین امنیت حجاج بیت‌الله الحرام، تاکید بر تقویت همکاری دوجانبه عراق و ایران، سرکوب شیعیان عوامیه و ... مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: جهان اسلام در هفته گذشته شاهد تحولات مهمی بوده است. تاکید بر لزوم تقویت همکاری میان تهران و بغداد، سرکوب شیعیان عوامیه، حمایت علمای لبنان از محور مقاومت، عدم تامین امنیت حجاج از مهمترین اخبار جهان اسلام است. سرخط مهمترین اخبار را مرور خواهیم کرد:

عراق: تاکید بر تقویت روابط میان تهران و بغداد
آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدار فعالان قرآنی استان کربلا خاطرنشان کرد که نسل جدید باید فرصت را برای کسب علوم قرآنی غنیمت بشمارد.
آیت الله نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف  در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه نجف گفت: نور حوزه علمیه نجف اشرف باوجود مشکلات و فراز و نشیبهای مختلف هنوز بر جهانیان میتابد و سطح علمی جهان را افزایش میدهد.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق طی پیامی با اشاره به رشادت رزمندگان این کشو در جنگ با تروریست ها تصریح کرد: آزادسازی کامل اراضی اشغالی عراق از چنگال تروریسم، مبارزه با فساد، جهل و فقر از حقوقی است که شهدا بر گردن مردم این کشور گذاشتهاند.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: پیروان ادیان مختلف باید با کنار گذاشتن اختلافات به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف خاطرنشان کرد که مجامع بین المللی و حقوق بشر باید به یاری مردم «العوامیه» بشتابند.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق روابط ایران و عراق را استراتژیک توصیف کرد و خواستار افزایش ارتباطات میان دو کشور شد.
حجت الاسلام شیخ جلال‌الدین صغیر امام جمعه بغداد با صدور بیانیه ای از مسؤولان مجلس اعلای اسلامی عراق خواست نقشی شجاعانه در اصلاح مسیر کشور داشته باشند و تمام توان خود را برای خدمت به کشور به کار بگیرند.
ابومهدی مهندس نایب رییس بسیج مردمی عراق با بیان اینکه رژیم سعودی در مبارزه با تروریسم صادق نیست، گفت: عربستان دائما نظام عراق و بسیج مردمی را هدف قرار می‌دهد.
مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در بیانیه‌ای به مناسبت آزادی منطقه عرسال، بر همبستگی و همراهی کامل خود علیه رژیم غاصب صهیونیستی تاکید کرد.
مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق بار دیگر با اصرار بر برگزاری همه پرسی جدایی طلبی این اقلیم از عراق گفت که اجازه ورود نیروهای حشد الشعبی به اقلیم کردستان عراق را نمی‌دهد.

لبنان: مقاومت اسلامی مایه افتخار و مباهات جهان اسلام است
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تحکیم روابط با سوریه را در راستای مصالح عالی این کشور توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله تأکید کرد که مخالفان محور مقاومت، ادامه حضور جبهه النصره در لبنان را بر پیروزی حزب الله ترجیح می دهند.
حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله اظهار داشت که لبنان در آینده ای نزدیک از لوث تروریست ها پاکسازی خواهد شد.
حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان با اشاره به گسترش گفتمان تکفیر در جهان اسلام نسبت به وضع نسل های آینده به شدت هشدار داد.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان اظهار داشت که این حزب به نیابت از همه ملت در حال جنگ با تروریست ها و دفاع از کشور است.
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیر اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تأکید کرد که جنگ مقاومت با تروریست ها در راستای مصالح لبنان قرار دارد.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان در دیدار با شیخ نعیم قاسم، از مقاومت اسلامی به عنوان افتخاری برای همه ملت یاد کرد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت از هجمه علیه دولت سوریه و ظالم خواندن آن و در عین حال مجاهد نامیدن آل سعود ابراز شگفتی کرد.
شیخ خضر الکبش عالم اهل سنت لبنان با اشاره به بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره حج خواستار واگذاری مدیریت حج به کشورهای اسلامی شد.
شیخ العیلانی یکی از روحانیان اهل تسنن لبنان تأکید کرد که روابط دولت لبنان با دولت سوریه کاملا پابرجاست.
شیخ صهیب حبلی رییس جمعیت الفت لبنان، کشتار شیعیان العوامیه عربستان از سوی آل سعود را جنایت جنگی توصیف کرد.
شیخ محمد صالح الموعد عضو ارشد شورای علمای فلسطین در لبنان، پایبندی به مگزینه مقاومت را یک وظیفه شرعی برشمرد.

بحرین: سرکوب شیعیان در سایه سکوت مجامع بین‌المللی
آیت الله غریفی از علمای بحرین بر نیاز جامعه به گفتمان جدید دینی، سیاسی و فرهنگی تأکید کرد.
انجمن حقوق بشر بحرین تأکید کرد که مقامات این کشور از اختلاف با قطر برای اتهام پراکنی علیه حجت الاسلام شیخ حسن عیسی عضو جمعیت الوفاق اسلامی و نماینده سابق پارلمان بحرین سوء استفاده می کنند. این نهاد حقوقی همچنین تأکید کرد که درمان آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور به دلیل محاصره منزل وی به سختی صورت می گیرد.
ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین با محکومیت جنایت های دولت سعودی علیه شیعیان تأکید کرد که خون شیعیان بر شمشیر آل سعود پیروز می شود.
یوسف المحافظه رییس انجمن صلح دموکراسی و حقوق بشر بحرین اظهار داشت که فعالان حقوق بشر در این کشور با اتهامات تروریستی مواجه می شوند.
جریان الوفای اسلامی بحرین تأکید کرد که آل‌سعود و ‌آل‌خلیفه در بحران های مختلف دست و پا میزنند.

مصر: اختلاف الازهر و دارالافتا پیرامون طلاق الکترونیکی
شوقی علام مفتی مصر با اشاره به لزوم آگاهی از موقعیت و شرایط مسلمانان در کشورهای غربی خواستار بازنگری در فتواهای صادر شده پیرامون احکام مسلمانان در غرب شد.
احمد طیب شیخ الازهر در دیدار با سفیر بنگلادش از آمادگی این نهاد دینی در اعزام مبلّغان و اساتید به بنگلادش جهت ترویج اسلام اعتدالی خبر داد.
شیخ احمد البهی امام جماعت مسجد سیده زینب(س) در مصر تاکید کرد که فتواهای سلفی‌ها غیر اصولی و مخالف با منطق و عقل است.
شیخ احمد هاشم عضو هیأت کبارالعلمای الازهر تاکید کرد که تعدّد همسران در صورت بروز برخی شرایط جایز است و این اباحه به صورت مطلق پذیرفتنی نیست.
شیخ محیی‌الدین العفیفی مجمع رییس پژوهش‌های اسلامی الازهر از استقرار مبلّغان دینی الازهر در فرودگاه‌ها به صورت شبانه روزی و با هدف پاسخگویی به سوالات حجاج پیرامون مناسک حج خبر داد.
شیخ محمد العجمی معاون وزارت اوقاف مصر با اشاره به خطر جریان‌های تکفیری تاکید کرد که حامیان و ترویج دهندگان افکار انحرافی مفسد فی الارض هستند.
اختلاف در صحت و بطلان طلاق الکترونیکی سبب شد تا الازهر مصر این طلاق را صحیح و در مقابل دارالافتا آن را باطل اعلام کند.
دارالافتای مصر با محکومیت حمله تروریستی به کلیسایی در نیجریه تاکید کرد که اسلام حمله به عبادتگاه‌ها را حرام می‌داند.
مجمع پژوهش‌های الازهر مصر از توزیع هشتاد هزار نسخه کتاب با حاجیان در میان حجاج بیت‌الله الحرام با هدف آشنایی آنها با احکام و مناسک حج خبر داد.
علمای الازهر مصر از طرح پارلمانی این کشور مبنی بر تساوی ارث زن و مرد به شدت انتقاد کردند.
الازهر مصر از چاپ و توزیع کتاب «داعش، دولت جاهلیت» با هدف آشنایی کشورهای اروپایی با این گروهک تروریستی خبر داد.

عربستان: ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامت حجاج
رژیم سعودی در ادامه سرکوب اعتراضات در این کشور آیت‌الله شیخ حسین الراضی از علمای برجسته شیعه را به ۱۳ سال زندان محکوم کرد.
حجت الاسلام شیخ احمد الحرز روحانی مبارز عربستانی تاکید کرد که آل‌سعود اهمیتی به تامین امنیت جانی حجاج بیت‌الله الحرام نداشته و تنها به دنبال تحقق منافع و اهداف سیاسی‌اش در منطقه است.
یک نشریه آلمانی از بالا گرفتن موج درخواست‌ها برای توقف صادرت تسلیحات به عربستان در کشورهای غربی به دلیل حملات خشونت طلبانه آل سعود علیه شیعیان در این کشور و یمن خبر داد.
دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از اعدام فعالان صلح طلب در عربستان، اعلام کرد که با روی کارآمدن رهبران جدید در این کشور، تعداد اعدامی‌ها زیاد شده است.

فلسطین: حمله گسترده شهرک نشینان به مسجدالاقصی
یک منبع صهیونیستی اعلام کرد برخلاف ادعاهای رییس تشکیلات خودگردان مبنی بر قطع همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی، این همکاری لحظه‌ای متوقف نشده است. در همین راستا یک مقام ارشد فلسطینی گفت محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان، اجازه خروج از «رام‌الله» را نداشته و زندانی رژیم صهیونیستی شده است.
شهرک‌نشینان در جدیدترین موج تعرض‌های خود، بار دیگر به صورت گسترده به مسجدالاقصی و مقبره یوسف نبی (ع) یورش بردند.

پاکستان: حجت الاسلام سید سبطین حیدر سبزواری رییس مجمع علمای شیعه در ایالت پنجاب پاکستان، سخنرانی های افراطی را عامل تفرقه و اختلافات مذهب در کشور دانست و گفت: مداحان و خطیبان افراطی خادم سازمان اطلاعاتی انگلستان هستند.
حجت الاسلام سید ساجد نقوی رهبر شیعیان پاکستان با اشاره به اینکه عوامل مشکلات جهان از تزکیه نفس به دور هستند، نقش علمای تفکیری در کشتار مردم را پررنگ خواند.

کشمیر: حجت الاسلام سبط محمد شبیر قمی رییس پیروان ولایت جامو و کشمیر، ممنوعیت برگزاری نماز جمعه از سوی نیروھای امنیت ھںد را دخالت در مسائل دینی مردم کشمیر توصیف کرد./981/ب952/ر

ارسال نظرات