۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۱۷۹۳۱
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با رسا:

مقتدی صدر توانایی مخالفت با مرجعیت و بسیج مردمی را ندارد

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عدم ثبات شحصیت حقیقی و حقوقی مقتدا صدر تاکید کرد که وی توانایی مخالفت با مرجعیت و بسیج مردمی را ندارد.
دیدار مقتدا صدر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

جبار سعیداوی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه عربستان سعودی برای حضور فعال در منطقه از همه تواناییها و ظرفیتها استفاده می کند، اظهار داشت: مقتدا صدر با توجه به عدم ثبات شخصیت از مدت ها پیش تحت نظر سرویس های جاسوسی، شخصیت های سعودی و مخالفان جبهه مقاومت بوده و آنها امید بسیاری به وی دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا، به هرج و مرج‌های مقتدا صدر در عراق با نظارت و هدایت عربستان اشاره و تصریح کرد: متأسفانه مقتدی صدر با توجه به شرایط کنونی عراق در حال معامله و تعیین نرخ برای مسائل سیاسی و اعتقادی مسلمانان است و عربستانی ها نیز با پرداخت هزینه های گزاف از وی سوء استفاده می کنند.

سعیدوای ارتباط مقتدا صدر با عربستان سعودی را در برگیرنده نکات مثبت و منفی دانست و افزود: نکته مثبت ارتباط مقتدی صدر با عربستان در آن است که شخصیت حقیقی وی با حضور در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اعتقادی برای همگان به ویژه حامیان و مریدانش آشکار و ثابت می شود. آنها می‌فهمند که چنین شخصیتی فاقد ثبات و غیرقابل اعتماد است و قطعا از سوی مردم کنار زده خواهند شد.

وی ایجاد شکاف در میان طرفداران و حامیان بی خبر از ماهیت مقتدا صدر و نیز آگاهی و بصیرت آنان از چنین شخصیتی را از دیگر نکات حائز اهمیت ارتباط صدر با عربستان برشمرد و گفت: با وجود آنکه جریان صدر در زمره جریان‌ مقاومت به شمار نمی‌آید اما عربستان به دنبال ایجاد شکاف در میان مقاومت بوده و در رسانه‌ها در مسیر تلقین ایجاد انشقاق در جبهه مقاومت گام بر می‌دارد؛ هر چند که چنین خواسته‌ای را به دست نخواهند آورد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مردم عراق از ترفندهای عربستان آگاه و چنین توطئه ای را خنثی خواهند ساخت، ادامه داد: مقتدا صدر بی بهره از علم و سیاست و نان پدرش را می خورد و تصمیم ها و مواضع ناعاقلانه و بی تدبیرانه‌ای اتخاذ می کند که با مسؤولان عراقی تناقض دارد و بیشتر سیاستمداران به تصمیماتش توجهی نداشته و در حقیقت یک مهره سوخته است.

سعیداوی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بر روی این مهره سوخته سرمایه گذاری می کند و چنین سرمایه گذاری نشان دهنده استیصال رژیم آل سعود است.

وی با اشاره به طرفداران مقتدا صدر اظهار داشت: به مرور زمان طرفدارانش از شخصیتش آگاه می شوند؛ هر چند که تعداد اندکی از طرفدارانش روحیه جنگ طلبی را دنبال می کنند اما این طرفداران باید بدانند که رهبرشان از وقار سیاسی به دور است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان تدابیر و هوشیاری بسیار موفق مراجع برای جلوگیری از هر گونه درگیری میان جیش المهدی و سایر نیروهای عراقی تصریح کرد: مقتدا صدر توان ایستادگی در برابر مرجعیت را ندارد و قطعا مشاورانش او را از ایستادگی در برابر مراجع و عواقب چنین کاری برحذر می دارند.

سعیداوی در پایان گفت: احتمال بسیار اندکی وجود دارد که مقتدا صدر در برابر دولت و بسیج مردمی دست به سلاح ببرد که قطعا با چنین کاری هلاک خواهد شد./9456/ب۳۰۲/ر

ارسال نظرات