قاطعیت در اجرای حدود خواست صریح قرآن کریم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فرید استاد حوزه علمیه خواهران امروز در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با با بیان این که متأسفانه امروزه اعتراض به اجرای حدود الهی به بهانه حمایت از حقوق بشر به یک رفتار از سوی برخی از اقشار در جامعه اسلامی تبدیل شده است، گفت: قاطعیت در اجرای حدود الهی خواست صریح آیات قرآن کریم است.
وی افزود: از آن جایی که ممکن است انسان در اجرای حدود الهی گرفتار احساسات و عواطف انسانی شود به همین دلیل خداوند می فرماید در اجـراى ايـن حـد الهـى گـرفـتار محبت ها و احساسات بى مورد نشويد، که این احساسات نتيجه اى جز فساد و آلودگى اجتماع ندارد.
استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: خداوند براى خنثى كردن انگيزه هاى اين گونه احساسات مسأله ايمان به خدا و روز جزا را پيش مى كشد چرا كه نشانه ايمان به مبدأ و معاد، تسليم مطلق در برابر فرمان خداوند است و باید دقت کرد که ايمان به خداوند عـالم حـكـيـم سـبـب مـى شـود كـه انـسـان بـدانـد هـر حـكـمـى فـلسـفـه و حـكمتى دارد و بى دليـل تـشـريع نشده و ايمان به معاد سبب مى شود كه انسان در برابر تخلفها احساس مسؤوليت كند.
خانم فرید ادامه داد: اجرای حدود الهی به حدی اهمیت دارد که رسول خدا(ص) می فرمایند« در روز قيامت بعضى از زمامداران را كه يك تـازيـانـه از حـد الهى كم كرده اند در صحنه محشر مى آورند و به او گفته مى شود چرا چـنـيـن كردى مى گويد: براى رحمت به بندگان تو، پروردگار به او مى گويد: آيا تـو نـسـبـت به آنها از من مهربانتر بودى و دستور داده مى شود او را به آتش بيفكنيد ديگرى را مى آورند كه يك تازيانه بر حد الهى افزوده، به او گفته مى شود، چرا چنين كردى در پاسخ مى گويد تا بندگانت از معصيت تو خوددارى كنند خداوند مى فرمايد: تـو از مـن آگـاهـ تـر و حکیم تر بـودى، پس دستور داده مى شود او را هم به آتش دوزخ ببرند).
وی افزود: در این آیات دستور داده شده که جمعی از مؤمنان شاهد اجرای این حد باشد زیرا هدف از این کار تنها اين نيست كه گـنـهـكـار عـبـرت گيرد، بلكه هدف آن است كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به تـعـبـيـر ديـگـر: با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگى هاى اخلاقى در يك فـرد ثـابـت نـمـى ماند، و به جامعه سرايت مى كند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده مجازات نيز آشکار انجام شود.
استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: بـه ايـن تـرتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مى دهد آبروى انسانى در جـمـع بـريـزد روشـن مـى شـود، زيرا مادام كه گناه آشكار نشده و به دادگاه اسلامى كـشـيـده نشده است (خداوند ستار العيوب ) راضى به پرده درى نيست اما بعد از ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت گناه ، بايد بـه گـونـه اى مـجـازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه به حال نخستين باز گردد./968/پ۲۰۲/ج