۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۵۱۸۵۱۷
عضو مجلس علمای اسلامی بحرین در گفت‌وگو با رسا:

آل‌سعود حق «صد عن سبیل الله» را ندارد/ حجاج بیت‌الله الحرام قربانی برخورد سیاسی عربستان با فریضه حج

عضو مجلس علمای اسلامی بحرین با اشاره به رویکرد سیاسی عربستان به حج تاکید کرد که این رژیم حق ممنوع ساختن حاجیان از ادای فریضه الهی حج را ندارد.
حجت الاسلام محمد خجسته

حجت الاسلام شیخ محمد خجسته عضو مجلس اسلامی علمای بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به حادثه منا و شهادت جمعی از حجاج گفت: فاجعه دلخراش منا که جمع فراوانی از حاجیان بیت‌الله الحرام به طرزی تأسّف‌آمیز در آن به شهادت رسیدند بی‌شک اولین حادثه در ایام حج نبوده و آخرین حادثه نیز نخواهد بود. سالانه در ایام حج شاهد رخداد حوادث دلخراش و ناراحت‌ کننده‌ هستیم و این امر نشان از بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره مناسک حج به شیوه مطلوب است. هر سال تعدادی از حاجیان در ایام حج به کام مرگ کشیده می‌شوند تنها به این دلیل که عربستان سعودی توانایی اداره حج را ندارد.

وی افزود: با توجه به آنکه حرمین شریفین و نیز موسم حج متعلّق به تمامی مسلمانان است پس این حق طبیعی مسلمانان است که مدیریت حج به ملت‌های مسلمان واگذار شود، خصوصا آنکه رژیم آل‌سعود همانطور که ذکر شد توانایی و شایستگی اداره این فریضه الهی را ندارد، بنابراین باید یک مطالبه جدّی از سوی کشورهای اسلامی برای مدیریت دقیق، صحیح، متناسب با شأن و جایگاه مسلمانان صورت پذیرد و بنده معتقدم که در صورت مطالبه‌گری این امر محقق خواهد شد.

عضو مجلس اسلامی علمای بحرین با انتقاد از سیاسی‌شدن حج از سوی رژیم آل‌سعود و ممنوعیت برخی حجاج یمنی، سوری و قطری از ادای فریضه الهی حج خاطر نشان کرد: خداوند تبارک و تعالی حج ابراهیمی را بر هر کسی که استطاعت دارد واجب ساخته است و نه رژیم آل‌سعود و نه هیچ حکومت و دولتی حق منع حاجیان از ادای حج را ندارد زیرا حج یک واجب الهی و یک فریضه الهی است. از این رو افزایش فشار بر حاجیان ایرانی و نیز ممنوعیت حاجیان یمنی از انجام مناسک حج نشان از آن دارد که آل‌سعود شایستگی مدیریت مراسم حج را ندارد.

آل سعود سرتاپا صهیونیستی است
روحانی شیعی بحرین به مساله عدم مطالبه حقوق قربانیان حادثه منا از سوی حکومت‌های عربی ـ اسلامی نیز اشاره و تصریح کرد: با ابراز تاسف فراوان، حاجیان قربانیان منافع و سیاست‌ بازی‌های حکومت‌ها شدند. بسیاری از حجاج بیت‌الله الحرام که به سبب اهمال، بی‌لیاقتی و سیاسی‌سازی حج جان خود را نه تنها در حادثه منا بلکه در بسیاری از حوادث مشابهه از دست دادند، ملیِّتی غیر ایرانی داشتند اما هیچ فریاد اعتراضی از قربانیان حادثه منا برنخواست.

وی ادامه داد: پس از حادثه منا و دقیقا زمانی که هنوز حج به پایان نرسیده و بسیاری از کشورها تعداد زیادی از حجاج را در این حادثه تلخ از دست دادند، بلافاصله رهبران و پادشاهان عربی از جمله رییس جمهور مصر در پیام‌های مختلفی به آل‌سعود تبریک گفته و از زحمات آنان در اداره هرچه بهتر مراسم حج تجلیل کردند. مشخص است که تمام این سخنان با هدف تامین منافع سیاسی دولتمردان عربی بیان شده و مردم بیگناه تنها قربانیان این جنگ قدرت هستند.

حجت الاسلام خجسته با ابراز تعجّب از واگذاری امنیت حج به یک شرکت اسرائیلی اظهار داشت: چندی قبل بیش از ده کلیسای مسیحی در اروپا و آمریکا شرکت HP را به دلیل حمایت از شهرک سازی رژیم صهیونیستی تحریم کردند اما مسؤولان سعودی امنیت حجاج خانه خدا را به یک شرکت اسرائیلی سپردند و این موضوع بسیار نگران کننده است. به صراحت اعلام می‌کنم که رژیم آل‌سعود، حامیان و پیروان منطقه‌ای آن افراطی‌تر از صهیونیست‌های اسرائیلی شدند. آل‌سعود با روی کار آمدن محمدبن‌سلمان می‌خواهد به هر شیوه‌ ممکن به آمریکا ثابت کند که سر تا پا اسرائیلی است تا به خیال خود در مقابل هرگونه کودتای داخلی و یا اقدام خارجی در امان باشد لذا همکاری با آمریکا و اسرائیل را در دستور کار قرار داده‌ است./981/ب914/ر

گفت‌وگو: محمد رایجی

ارسال نظرات