۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۵۱۸۵۶۳
عضو هیأت علمی دانشگاه امیرالمؤمنین:

اسلامی سازی علوم انسانی به معنای هدفمندسازی آنها است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه به بهانه ترقی و تحول در علوم انسانی اسلامی نمی توان علوم قدیم را ترک کرد، گفت: منظور از اسلامی سازی علوم انسانی همان هدفمندسازی آنها است که این مهم نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی است.
حجت الاسلام عبدالکریم عظیمی فر، عضو هیأت علمی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع)

حجت الاسلام عبدالکریم عظیمی فر، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به آیه یازده سوره مجادله اظهار داشت: مسأله تحول در  همه امور اصل و مسأله ای جبری و قهری و یکی از نام های خداوند نیز تحول است و در آیه مذکور ایمان و عمل صالح و علم شرط تحول و ترقی در همه مسائل بیان شده است.

استاد حوزه و دانشگاه  با بیان تحصیل 50درصد دانشجویان در رشته های انسانی و ضرورت توجه و ارزشگذاری به این شاخه برای تحول ابراز داشت: علوم انسانی اسلامی به دو دسته قدیم و جدید تقسیم می شوند که در این باره علوم قدیم زیربنا و شالوده تحول هستند و به بهانه ترقی و تحول در علوم انسانی اسلامی نمی توان علوم قدیم را ترک کرد هر چند که قائل به ابطال پذیری علوم هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با بیان اینکه اشکال علوم قدیم نه در محتوا بلکه در ساختار و نظام آموزشی است، خاطرنشان کرد: چنین ساختاری باید اصلاح و بازنگری شود تا زیربنایی برای تحول در علوم جدید شود البته در زمینه تحول باید از اندیشمندان، اساتید و فرزانگان حوزوی و دانشگاهی یاری جوییم.

حجت الاسلام عظیمی فر با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دو همایش تحت عنوان «تحول در علوم انسانی اسلامی» به تحول در چیستی، چرایی، مبانی و چالش ها و راهبردهای علوم انسانی توجه کرده اند، افزود: تحول اگر به تطور علمی تبدیل شود در آن صورت به ترقی تبدیل می شود؛ از این رو می توان از منابع قدیم و جدید استفاده کرد هر چند که منابع قدیمی جوابگوی شرایط کنونی نیستند.

وی اصلاح و تغییرات در ساختار علوم قدیم برای ایجاد تحول را خواستار شد و گفت: اسلامی سازی علوم حوزوی به معنای اصلاح و بازنگری در ساختار تغییرات اندک در محتوا است و با تحریر متون درسی، زوائد و حواشی کنار گذاشته شوند اما اسلامی سازی به این معنا که علوم انسانی به صورت مطلق کنار زده شوند، بی معنا است.

استاد حوزه و دانشگاه منظور از اسلامی سازی علوم انسانی را هدفمندسازی عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف نظام و آرزوهای رهبری تحول در علوم انسانی است که نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی است و به روز کردن مطالب گذشتگان با توجه به نیاز جامعه کاری سخت و طاقت فرسا که نیازمند توجهات ویژه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) بیان داشت: سوژه ها و موضوعات جدید باید به موازات نیازهای جامعه باشد تا دانشجو خواسته یا ناخواسته در زمینه تحول آفرینی و جامه عمل پوشاندن به خواسته های رهبری نقش آفرینی کند./۹۴۵۶/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات