۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۱۸۷۰۲
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

درک ظرایف خلقت خارج از محدوده تفکر انسان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ذره ذره این جهان معجزه مطلق الهی است اما امت توجهی در این خلقت و آفریده های خداوند نمی کنند، گفت: تکرار در تجلی و آفرینش خداوند متعال محال است.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه گفت: یکی از معجزات آفرینش پروردگار این است که آنچه را خلق کرده اگر نمی آفرید ضرورت حضور و وجود آن بر ذهن هیچکس وارد نمی شود که بخواهند به اهمیت آن پی ببرند.

تکرار در تجلی و آفرینش خداوند متعال محال است

وی ادامه داد: در حقیقت اگر خداوند نعمتی همچون سیب را نمی آفرید، به ذهن هیچکس نمی رسید که میوه ای با چنین طعمی، شکلی و سلسله خواصی را خداوند می توانست خلق کند در صورتی که پروردگار در همان روز اول خلقت یکایک اینان را برای بشریت انشا و ابداع کرده و این از معجزات قطعی آفرینش باری تعالی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال در آفرینش خود از هیچ چیز و کسی الگو نگرفته و از نقشه ای در این راستا تبعیت نکرده است، بیان کرد: با این حال تکرار در تجلی و آفرینش خداوند متعال محال است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که اگر انسان به خوبی بیاندیشد می بیند که لحظه ای از خداوند متعال نمی تواند غافل شود، خاطر نشان کرد: آیات الهی پیامهای فوق العاده ای دارد و پیام اصلی این آیات تدبر در آفرینش پروردگار است.

وی با انتقاد از این عادت برخی از انسان ها که در برابر دید خود حجابی گذاشته و جز آنچه دیده و شنیده، چیزی را نمی فهمند و درک نمی کنند، بیان کرد: امروز درجهان خلقت باید تامل کرد و دید که این مهندسی دقیق، رنگ، شکل و قواره را خداوند متعال آفریده و بر  خلاف نظریات عده ای ملحد خاک سیاه ظلمانی نمی تواند گلی با این عطر و بو را پدید آورد.

جاهلان، ظرائف دقیق جهان هستی را جز عنایت حضرت حق قلمداد می کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال در جهان هستی فعال ما یشاء است، گفت: هر کس نقشه و طراوت این جهان هستی با این همه ظرائف و دقت را جز هنرمندی خداوند متعال بداند و باوری به غیر او داشته باشد قطعا تفکر جاهلیت دارد چراکه هر کس حتی با تدبر در خویش می بیند هیچ کسی جز ذات اقدس الهی نمی تواند چنین انسانی را بیافریند.

آیت الله ممدوحی با بیان این که هیچ کامپیوتر و یا سیستم پیشرفته ای نمی تواند همچون مغز انسان با این سرعت ماورایی اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند، ابراز کرد: این طرز از آفرینش نه تنها در انسان بلکه در همه هستی متجلی است آنطور که زنبور عسل زندگی اعجاب انگیزی دارد و با تدابیری که خداوند در او چیده، شهدی به این شیرینی می دهد.

درک ظرائف و ریزه کاری های خلقت حق، از محدوده تفکر انسان خارج است

وی با اشاره به ضرورت تفکر و تامل انسان ها در واقعیت و حقیقت خلقت خودشان گفت: قلب انسان پس از دریافت خون آن را تصفیه و پالایش کرده و از طریق پمپ در اختیار ظریف ترین مویرگ ها قرار می دهد و امروز پس از سال ها تازه با این همه پیشرفت علم پزشکی شاید از مجموع آنچه خداوند در بدن انسان قرار داده تنها به ده درصد آن رسیده باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید از خداوند متعال طلب کنیم تا به امت اسلامی توفیق معرفت امام را عطا کند چراکه درک این ظرائف خلقت به سادگی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: بدون اختیار و اراده خداوند متعال هیچ چیز شکل و قواره ای به خود نمی گیرد و نمی تواند آنگونه شایسته است قالبی پیدا کند.

آیت الله ممدوحی با بیان این که یک دانشمند تنها می تواند آثار اشیا را درک کرده و آن را به صورت نسبی بفهمد، ابراز کرد: آن مخترعی که با علم و تجربه سال ها فکر و آزمایش می کند تنها می تواند به اثرات آنچه خداوند در عالم قرار داده پی ببرد و آنچه خداوند متعال در جهان هستی برای بشریت قرار داده بهت آور و اعجاب انگیز است.

ذره ذره جهان هستی معجزه مطلق الهی است

وی با بیان این که ذره ذره این جهان معجزه مطلق الهی است اما امت توجهی در این خلقت و آفریده های خداوند نمی کنند، بیان کرد: امروز در علوم جغرافیایی و علم طبیعت این چنین بیان می شود که جنگل ها از مخازن اولیه باران هستند و اگر در ساختار این جنگ رصد کنید می بینید که هیچ دو برگی شبیه یکدیگر نیستند که این نشان می دهد تکرار در آفرینش خداوند محال است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همه اعضا و جوارح انسان را از معجزه های حق الهی دانست و با بیان این که هیچکس نمی تواند این معجزات قطعی خداوند را انکار کند و یا بر آن سرپوش بگذارد، گفت: آنچه حضرت رب العالمین برای امت های اسلامی به عنوان معجزه قرار داده هرگز قابل تغییر و یا فراموشی نیست.

همه چیز در خلقت خداوند متعال دارای حکمت و مصلحت است

آیت الله ممدوحی با بیان این که هر آنچه در خلقت خداوند متعال آمده حکمتی دارد، گفت: اگر گوش انسان می توانست تا ریزترین و عظیم ترین صداها را نیز بشنود، به محض شکسته شدن دیوار صورتی توسط هواپیما گوشهای آنان کر و شکمهایشان پاره می شد و این چنین از بین می رفتند اما خداوند بدین سبب همه چیز را بر اساس آن توانمندی وجودی انسان تنظیم کرده است.

وی با بیان این که تکرار در تجلی حق محال بوده و همه چیز تحت اراده حق است، ابراز کرد: خداوند همه جهان را با ظرافت زائد الوصفی خلق کرده آنطور که هر چیز را به رنگی درآورده اما امروز بشریت از درک همه این ظرائف عاجزند که لازم  است تا با تدبر و تامل بیشتر در آفریده های حضرت حق نسبت به آنچه خداوند متعال عنایت کرده بصیرت پیدا کنند./۸۶۴/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات