۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۱۹۵۹۸
آیت الله مظاهری:

لازمه برخورداری از شفاعت، تبعیت از اهل بیت است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: برای برخوردار شدن از شفاعت اهل بیت(ع) لازم است با این بزرگواران هم کفو باشیم؛ همسویی و همرنگی زندگی ما با اهل بیت(ع) در دنیا سبب می شود در آخرت با ایشان همراه شویم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: دین های خرافی نمی توانند انسان متدین و با اخلاص تربیت کنند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و چهلم که می فرماید«أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطَ کَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: قرآن عزیز می فرماید تنها دین معتبر و مورد پذیرش دین اسلام است و اسلام تنها دینی است که می تواند انسان موحد و با اخلاص تربیت کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که دین واقعی آن دینی است منجر به مراعات تقوا شود، خاطرنشان کرد: همه پیامبران و انبیا از فرزندانشان این سؤال را می پرسیدند که بعد از مرگ ما چه راهی را انتخاب می کنید و همه فرزندان پیامبران بدون این که استثنائی داشته باشد پاسخ می دادند که ما راه بندگی خداوند را انتخاب می کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: یهودیان و نصرانی ها معتقد بودند که حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع)، حضرت یعقوب(ع) و خاندان این پیامبران همه و همه نصرانی و یا یهودی بوده اند که قرآن در پاسخ به این ادعای باطل می فرماید، این یک سخن بدون پشتوانه است و خداوند از این مسأله آگاه است، سپس می فرماید خداوند می داند که این پیامبران و خاندانشان تسلیم محض پروردگار بوده اند و از دین هایی همچون یهودیت و نصرانیت که به خرافت مبتلا شده است تبعیت نکرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: پیامبران و خاندانشان در زمان حیات در دنیا در زمره خوبان عالم قرار داشتند و در زمان فعلی که با مرگ از دنیا رفته اند نیز در زمره خوبان عالم آخرت قرار دارند؛ رسیدن به این مقام با پیروی از ادیان ساخته دست بشر ممکن نیست.

وی گفت: دین الهی یعنی عمل به انجام تمام واجبات، ترک همه محرمات، دوری از مکروهات و انجام مستحبات در حدّ توان؛ در میان همه محرمات الهی ضایع کردن حقوق مردم بسیار بد است و در میان همه مستحبات کمک کردن به خلق خداوند افضل از بقیه است؛ باید در عبودیت پروردگار عالم موحد باشیم تا بتوانیم به اخلاص در عمل برسیم و با خوبان عالم محشور شویم.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: ابی بصیر نقل می کند همسایه ای داشتم که انسان گناهکاری بود ولی زمانی که تصمیم گرفتم برای انجام اعمال حج به مکه بروم برای خداحافظی نزد من آمد، من نیز فرصت را مغتنم شمردم و خطاب به او گفتم آیا نمی خواهی دست از گناه بکشی، همسایه ام در پاسخ به من گفت، تو عادت داری به متدین زندگی کردن ولی من به گناه عادت کرده ام و نمی توانم دست از گناه بکشم؛ ابی بصیر می گوید دلم برای همسایه ام سوخت و در حج مسأله را با امام صادق(ع) مطرح کردم، امام(ع) بعد از شنیدن سخنان من فرمودند، خطاب به همسایه ات بگو که خوب باش تا در لحظه مرگ تو را شفاعت کنیم، ابی بصیر می گوید پیغام امام صادق(ع) را به همسایه ام رساندم و او بسیار منقلب شد و رفت، بعد از مدتی خبردار شدم که در بستر بیماری در حال احتضار است، نزد او رفتم تا حالش را بپرسم، وقتی به اتاق او وارد شدم چشمانش را باز کرد و خطاب به من گفت، ابی بصیر امام صادق(ع) به وعده اش عمل کرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به چنین آیه از قرآن و روایات متعددی از معصومین(ع) افزود: برای برخوردار شدن از شفاعت اهل بیت(ع) لازم است با این بزرگواران هم کفو باشیم؛ همسویی و همرنگی زندگی ما با اهل بیت(ع) در دنیا سبب می شود در آخرت با ایشان همراه شویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اذعان کرد: برای این که حساب و کتاب ما در لحظه مرگ، در برزخ و در آخرت آسان شود لازم است از نظر توحید افعالی موحد باشیم و به یک انسان متدین و عابد تبدیل شویم./867/پ201/ب1

ارسال نظرات