۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۵۱۹۶۸۹
استاد حوزه خواهران:

ازدواج بر اساس معیارهای دینی راه را بر آسیب ها می بندد

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که قرآن کریم یکی از راه های عاقبت به خیری انسان را انتخاب همسر شایسته برای خود می داند، گفت: قرآن کریم برای ازدواج مؤمن با زنان و مرد بی دین و بدکار حرمت قائل شده است.
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فرید، استاد حوزه علمیه خواهران امروز در رواق حضرت خدیجه (س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که قرآن کریم یکی از وسایل آزمایش انسان را در زندگی دنیوی زن و فرزند عنوان می کند، گفت: در آیه 28 سوره انفال به این موضوع اشاره شده و خداوند می فرماید«وَاعْلَمُوا أَنَّما اَمْوالُكُمْ وَاَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِنْدَهُ اَجْرٌ عَظيمٌ.» «و بدانيد كه اموال و فرزندان شما وسيله آزمايش اند و نزد خدا پاداشى بزرگ هست».

وی افزود: این آیه نشان می دهد که انتخاب همسر شایسته و داشتن فرزندان صالح تا چه اندازه در زندگی انسان مؤثر است و باید دقت کرد که در این میان انتخاب همسر شایسته برای داشتن فرزندان صالح به دلیل نقش تربیتی زن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که متأسفانه نه تنها دختران و پسران جوان بلکه خانواده های آنها نیز به این توصیه قرآن کریم در زمینه انتخاب همسر دقت نکرده و تنها به معیارهای ظاهری و مادی توجه می کنند، که همین موضوع زمینه افزایش طلاق و آسیب های اجتماعی را فراهم کرده است.

وی با تأکید بر این که قرآن کریم برای ازدواج شاخصه های متعددی را بیان کرده است،گفت: مهم ترین توصیه قرآن کریم به مؤمنان انتخاب همسر پاکدامن و شایسته است و قرآن برای ازدواج با مرد و زن بی دین و بد دین و همچنین بدکاره حرمت قائل شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: آیه سه سوره نور به این موضوع اشاره دارد، خداوند در این آیه می فرماید« الزَّانِی لَا یَنْکِحُ إِلَّا زَانِیَهً أَوْ مُشْرِکَهً وَالزَّانِیَهُ لَا یَنْکِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَحُرِّمَ ذَلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» یعنی مرد زناکار جز زن زناکار یا مشرک را به همسرى نگیرد و زن زناکار جز مرد زناکار یا مشرک را به زنى نگیرد و بر مؤمنان این امر حرام گردیده است.

وی افزود: این آیه به صراحت بیان می کند که ازدواج زن یا مرد مؤمن با زن یا مرد زناکار حرام است و علت این موضوع این است که مرد زناکار شایستگی زن مؤمن را نداشته و ممکن است به علت ولایتی که بر همسر دارد او را به انجام کارهای خلاف شرع دعوت کند و از سوی دیگر پدر صاحب نسل است و در تولد نسل صالح نقش بسیار مهمی دارد.

خانم فرید گفت: اهل بیت(ع) در زمینه انتخاب همسر توصیه های بسیار مهمی دارند، امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند« شراب خوار شایستگی ازدواج را ندارد و نباید امانتی به او سپرده شود زیرا خداوند متعال فرموده« اموال خود را به سفیهان ندهید».

وی افزود: از آن جایی که فرزند میوه دل انسان و مهم ترین سرمایه انسان است بنابراین باید او را از ازدواج با افراد شراب خوار و زنا کار منع کرد زیرا پدر و مادری که دختر خود را به فرد شراب خوار و زناکار شوهر می دهند مانند این است که با دست خود فرزندان شان را به آتش افکنده اند.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: عده ای دختران و پسران براساس یک تصور غلط فکر می کنند که بعد از ازدواج با یک فرد بی دین و یا  بد دین می توان او را تغییر داد در حالی که باید دقت کرد تغییر افراد پس از گذارندن سنین جوانی و نوجوانی کار بسیار دشواری است و تغییر با زحمت فراوان صورت می گیرد بنابراین به جای این که به تغییر بیاندیشیم بهتر است براساس ملاک های دینی ازدواج کنیم تا در زندگی دچار مشکل و آسیب هایی مانند طلاق نشویم./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات