۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۱۹۸۱۷
رضایی مطرح کرد؛

مجمع تشخیص مصلحت، اتاق فكر نظام اسلامي ايران/ در برجام دولت مي تواند به صورت عمل و عكس العمل با آمريكا برخورد كند

رضایی با بیان این که مجمع تشخیص مصلحت اتاق فكر نظام جمهوري اسلامي ايران است، گفت: وظيفه شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت ساري و جاري كردن اسلام در كشور و حفظ آن است.
محسن رضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش از ظهر امروز در نشست خبري مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در ساختمان مرمر مجمع برگزار شد ضمن تشكر از مقام معظم رهبري براي معرفي اعضای جديد مجمع در جهت انجام امور كارشناسي و مشاوره در سطوح عالي كشور، اظهار داشت: تصميمات كارشناسي از سوي مقام معظم رهبري در سطوح عالي كشور در مقاطع مختلف هميشه وجود داشته است و انتصاب رييس جديد مجمع و برخي از اعضاء نيز يكي ديگر از اقدامات مؤثر ايشان بود.

وي ادامه داد: مجمع تشخيص مصلحت نظام در ربع قرن در امر سياستگذاري و حل اختلافات شوراي نگهبان و مجلس فعاليت كرده و توانسته تا به امروز ٦٩٢ مصوبه را تصويب كند، همچنين ما در مجمع ١٠٨ اختلافيه همچون موضوع مبارزه با فساد، جلوگيري از جرايم، بررسي دارايي مسؤولان و... را داشته و ٤٦ معضل همچون مشكلات بانك مركزي، اختلافات بين مجلس و شوراي نگهبان و... را بررسي و اقدامات لازم را انجام داده ايم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: ما تا به امروز ١٦ استفساريه و ٣ آئين نامه كه شامل ٣٠٠ مصوبه مي شود را انجام داده و در خصوص اين امور ٦٣٢ جلسه را در مجمع برگزار كرده ايم، البته كميسيون هاي مختلف مجمع با مديريت اعضاي مختلف نيز ١٠٨٣ جلسه را تشكيل داده است.

رضايي يادآور شد: ما در جلسات مجمع سياست هاي كلي، اصل ٤٤ كه واگذاري بخش هاي مختلف به بخش خصوصي است را پيگيري و مورد بحث و اظهار نظر قرار داده ايم، در اين ميان موضوع اقتصاد مقاومتي يا چشم اندازه جزء سياست هاي بوده كه در مجمع بررسي و حلاجي شده است.

وي افزود: ما در اين سال ها نبايد زحمات افرادي چون آيت الله هاشمي رفسنجاني در رياست مجمع، آيت الله طبسي، دكتر حبيبي و دكتر عسگر اولادي در كميسيون اقتصادي  را فراموش كنيم، آيت الله هاشمي هميشه در جلسات مجمع حضوري فعال داشت و لحظه اي از تلاش دست نكشيدند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به انتظارات مجمع از رسانه ها، گفت: مجمع ايده اي بود كه امام  راحل آن را بيان كردند تا نظام در مواقعي كه به بن بست مي رسد يا مشكلاتي پيش روي آن اتفاق خواهد افتاد وارد عمل شوند، در واقع مجمع اتاق فكر نظام جمهوري اسلامي ايران است و هر مشكلي كه به اين مجمع ارجاع داده شود وظيفه قانوني مجمع است كه آن را حل كند.

رضايي ابراز داشت: مجمع تشخيص مصلحت نظام هم از منظر قانوني و هم از نظر شرعي اهميت دارد، در واقع اسلامي شدن كشور از دو دريچه انجام مي شود، ابتدا شوراي نگهبان كه اجازه تصويب قوانيني خلاف شرع اسلام را نمي دهد و از سوي ديگر مجمع تشخيص مصلحت نظام كه سياست هاي كلي نظام را با اعمال ولايت انجام مي دهد، به طور كلي قبل از قانون و تصويب آن در مجلس با بروز هر گونه مشكلي اين مجمع است كه حضور دارد.

وي با بيان اينكه وظيفه شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در واقع ساري و جاري كردن اسلام در كشور و حفظ آن است، تصريح كرد: در اين ميان اگر كسي ناآگاهانه و خلاف اين دو سياست اقدامي را انجام دهد خلاف شرع و قانون بوده و شورای نگهبان و مجمع حضور نظارتي خواهند داشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد سياست هاي كلي مجمع، اضافه كرد: مرحوم آيت الله هاشمي سعي داشتند سياست هاي كلي نظام را از طريق امر ولايت و به وسيله مجمع در كشور جاري كنند، زيرا نظارت بر سياست هاي كلي از ديگر وظايف مجمع محسوب مي شود.

رضايي بيان كرد: براي بازنگري قانون اساسي در مجمع يك شورا تشكيل مي شود كه تمام اعضاي حقيقي مجمع عضو اين شورا هستند، از اين رو چنانچه مقام معظم رهبري در موادي از قانون اساسي احساس بازنگري داشته باشند اعضای اين شورا قانون را بررسي و براي رفراندوم آماده مي كنند.

وي در مورد انتصاب آيت الله هاشمی شاهرودي به منصب رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز گفت: با وجود آنكه آيت الله شاهرودي شاگرد آيت الله صدر بوده و تنها شخصي هستند كه از ايشان حكم اجتهاد گرفتند و همچنين شاگرد امام و پل ارتباطي بين ايشان و آيت الله صدر بودند مقام معظم رهبري تشخيص دادند اين چهره فقيه را به اين منصب انتخاب كنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد اقدامات دوره جديد مجمع نيز يادآور شد: فعاليت هاي مجمع در اين دوره تغيير خواهد داشت، مركز مطالعات راهبردي وظايفش به دبيرخانه منتقل خواهد شد، همچنين در تلاش هستيم حوزه ياست را هم در دبيرخانه ادغام كنيم تا يك نظام متمركز تشكيلاتي، اقتصادي و مالي شكل بگيرد و اين امر سبب يكپارچگي مجمع مي شود.

رضايي اظهار كرد: تعدا اعضای مجمع از ٤٤ نفر به ٤٩ نفر ارتقاء پيدا كرده است، در اين ميان آيت الله جنتي و آيت الله شاه وزي اعضای حقيقي و حقوقي مجمع به شمار مي آيند، در اين دوره اعضا تصميم دارند سياست هاي كلي را بررسي و نظارت را سامان دهي كنند، از اين رو آئين نامه مجمع بايد بررسي شود.

وي افزود: تصميم بر اين است كه مراكزي كه منحل خواهند شد به سوي چابك سازي بروند كه در اين مرحله كار به برخي دانشگاه ها و پژوهشگاه ها سپرده مي شود، مجمع تصميم دارد در اين دوره پنج ساله سياست هاي كلي را تبديل به قانون كند و اين قانون پياده سازي و نظارت بر آن انجام شود، بنابراين مجمع در تبعيت از قانون يك مرجع قانوني و شرعي است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبني بر اقدامات آمريكا در نقض برجام و امكان ورود مجمع براي حل اين معضل، گفت: ما در بحث نظارت امكان ورود نداريم، اما در دوره جديد قصد داريم بر روي سياست هاي كلي نظارت كنيم و از اين رو از دولت و مجلس مي خواهيم گزارشات لازم را به ما ارائه دهند تا در صورت نياز به موضوعات مختلف ورود كنيم ولي در حال حاضر قصد ورود به موضوع برجام را نداريم.

رضايي در مورد موضوع انحلال برخي بخش ها در مجمع نيز اظهار داشت: مركز مطالعات راهبردي منحل نخواهد شد بلكه به دبيرخانه منتقل مي شود، در مسأله نظارت هم تغيير بر اين اساس است كه يك هيأت را مجمع انتخاب كند، در بخش سياست هاي كلي هم بايد ديد تا به امروز سياستگذاري ها تا چه اندازه كارآمد بوده است و آيا نياز به تغيير دارد يا خير؟

وي ادامه داد: بسياري از سياستگذاري ها و موضوعات پيرامون نظارت بر سياست هاي كلي در زمان مرحوم آيت الله هاشمي انجام شده است، در راستاي تغيير محل برپايي مجمع نيز بايد به اطلاع برسانم كه محل مجمع تغيير مي كند اما محل فعلي را نيز به يادگار حفظ خواهيم كرد كه در زمان مقرر به اطلاع رسانه خواهيم رساند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد سفر اخير سرلشگر باقري به تركيه نيز تأكيد كرد: با وجود اتفاقات اخير منطقه به ویژه جدايي شمال عراق و تجزيه آن، ضرورت بر اين بود كه اين سفر انجام شود زيرا اين تجزيه مي تواند عوامل جنگ و ناامني را در منطقه ايجاد كند، سياست ايران هم مبني بر تغيير مرزهاي جغرافيايي همسايگان منطقه است، از اين رو سرلشگر باقري با اجازه رهبري به تركيه سفر كرده تا با جديت اين نظر ايران را مطرح كند.

رضايي در رابطه با موضوع حصر كروبي و موسوي و عدم ورود مجمع به اين موضوع نيز اظهار كرد: موضوع حصر تا به حال به ما ارجاع داده نشده است و از اين رو ما نمي توانيم دخالت كنيم، بنابراين شوراي امنيت و قوه قضائيه مراجع بررسي اين موضوع خواهند بود.

وي ابراز كرد: موضوع نظارت در دوره جديد مجمع امري جدي خواهد بود، در گذشته امكان نظارتي به خاطر برخي آئين نامه ها براي ما ممكن نبود اما در دوره جديد سعي مي كنيم نظارت جدي را انجام داده تا مشكلات نظام در درون حل شود و در صورت نياز به اطلاع مردم هم مي رسانيم.

دبير مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد عدم تمايل آيت الله شاهرودي در منصب رياست مجمع، افزود: آيت الله شاهرودي پس از پيشنهاد مقام معظم رهبري براي حضور در مجمع اعلام كردند به خاطر مشغله فراوان در شوراي نگهبان و دروس خارج از حضور در اين عرصه معاف شوند اما اعلام نمودند چنانچه رهبري حكم كنند حضور خواهم يافت.

رضايي در راستاي طرح اقدام متقابل مجلس نيز اضافه كرد: اين طرح هنوز تصويب نشده است اما آنچه عيان است نوعي محافظه كاري در برخورد با برجام از سوي مسؤولان است، در برجام دولت مي تواند به صورت عمل و عكس العمل با آمريكا برخورد كند، براي مثال دولت مي تواند كيك زرد را ايجاد كند و اين امر نقض برجام به شمار نمي آيد زيرا موادي براي آن در برجام در نظر گرفته شده است.

وي درباره برنامه هاي مجمع در اين دوره پنج ساله، گفت: ما در دوره جديد تصميم داريم روي موضوعات اقتصاد مقاومتي، توليد، اشتغال، فضاي مجازي، ميارزه با فساد و سياست هاي كلي تمركز كنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در راستاي رأي اعتماد دولت دوازدهم، خاطرنشان كرد: اينكه مجلس كابينه دولت دوازدهم را تأييد كرد نشان مي دهد كه امروز بين مجلس و دولت رابطه خوبي برقرار است و مشكلي وجود ندارد، از اين رو بايد از اين فرصت به خوبي استفاده كرد تا مردم بهره آن را ببرند، در گذشته بين دولت و مجلس مشكلاتي وجود داشت اما خوشبختانه امروز شاهد اين موضوع نيستيم.

رضايي در پايان در مورد انتخاب اعضای مجمع نيز تأكيد كرد: در مجمع با وجود سابقه اي كه دارد بايد افراد باتجربه اي در آن ورود كنند، از آنجايي كه مجمع يك مقام عالي است و در موضوعات مختلف بايد به مقام معظم رهبري مشاوره و ايده بدهند بايد افراد باتجربه و با دانش كافي در آن حضور بيابند، البته در تغييرات جديد سعي داريم از نسل سوم و چهارم نخبه انقلاب در كارهاي پژوهشي و دبيرخانه بهره ببريم./۸۱۶/۲۰۰/ب2

ارسال نظرات