۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۸۵۷
کارشناس دینی مطرح کرد؛

استدلال امام جواد درباره مانع نبودن کودکی برای رسیدن به امامت

حجت الاسلام عالمی به روایتی از امام جواد(ع) در زمینه مانع نبون کودکی برای رسیدن به مقام امامت اشاره و تصریح کرد: همان گونه که حضرت یحیی درکودکی به پیامبری مبعوث شد امام جواد نیز می تواند در کودکی به امامت برسد.
شهادت امام جواد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم سوگواری سالروز شهادت امام جواد(ع) با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، طلاب و روحانیان و دیگر اقشار مردمی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد.

در این مراسم حجج اسلام عالمی دامغانی، خادمی و رزاقی در زمینه فضائل امام جواد(ع) سخنرانی کردند و  مداحان اهل بیت(ع) نیز به بیان فضائل و مناقب اهل بیت(ع) پرداختند.

در آغاز این نشست حجت الاسلام عالمی دامغانی با تسلیت شهادت امام جواد(ع) اظهار کرد: امام جواد(ع) در سال 195 هجری قمری به دنیا آمده و در سال 220 در سن 25 سالگی به شهادت رسیده است؛ ایشان در زمان دو تن از خلفای عباسی به نام های مأمون و معتصم زندگی کرده است.

کارشناس مذهبی ادامه داد: به هر میزان مأمون از علم بهره برده بود معتصم بی سواد بوده است به گونه ای که هنگامی که هارون خبر مرگ دوست معتصم را به وی می دهد او می گوید خوشا به حالش که از درس خواندن و مکتب رفتن راحت شده است.

حجت الاسلام عالمی به روایتی از امام جواد(ع) در کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق(ره) اشاره کرد و گفت: شخصی از امام جواد(ع) سؤال می کند که من مقروض هستم اما از سوی دیگر دوست دارم به زیارت خانه خدا روم و پایان عمرم در جوار خانه خدا باشم، نظر شما در این زمینه چیست؟ امام(ع)  پاسخ می دهد حق الناس و قرضت را ادا کن این مهمتر است.

وی اضافه کرد: فقهای شیعه در زمینه استطاعت گفته اند اگر شخصی در صورت استطاعت به حج نرفته است اما امروزه از استطاعت خارج شده باید به هر طریقی که شده حتی با قرض کردن به حج رود همچنین بیان کرده اند اگر شخصی دارای منزل یا مالی مازاد است اما فروش آن، زمان بر است می تواند هزینه سفر خود را قرض کند تا در آینده مال خود را به فروش رساند اما سؤال مورد روایت بیان شده از امام جواد(ع) خارج از این مباحث است.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در سیره پیامبراکرم(ص) نیز آمده است که وی پیش از این که نماز میت را بر جنازه اقامه کند از مدیون بودن میت سؤال می کرد و در صورت مدیون بودن آن نماز را اقامه نمی کرد؛ این عمل پیامبر اکرم(ص) نشان دهنده اهمیت حق الناس است نه این که نباید بر میت مدیون نماز اقامه کرد.

وی با بیان این که به امامت رسیدن امام جواد(ع) در کودکی همیشه مورد سؤال مردم عامه بوده است، تصریح کرد: از علی ابن اسباط در کتاب کافی نقل شده است که می گوید تلاش فراوانی انجام دادم تا در میان ازدحام جمعیت چهره امام جواد(ع) را مشاهده کنم که امام مرا صدا زد و گفت امام  قدمش را جای قدم پیامبر می گذارد و به سه آیه احتجاج می کند که کودکی مانع از امامت نیست.

حجت الاسلام عالمی اضافه کرد: نخستین آیه مورد احتجاج امام جواد(ع) آیه ای از سوره مریم است که بیان می کند حضرت یحیی در کودکی به پیامبری مبعوث شده است؛ آیه 22 سوره یوسف نیز بیان می کند که حضرت یوسف(ع) در جوانی و در سوره احقاف بیان شده است که پیامبر اکرم(ص) در 40 سالگی به پیامبری مبعوث شده است.

وی افزود: امام جواد(ع)  در ادامه بیان می کند همان گونه که یک شخصی در کودکی، جوانی یا 40 سالگی به پیامبری خداوند مبعوث می شود امام نیز که قدم خود را جای قدم پیامبر می گذارد می تواند در کودکی، جوانی یا 40 سالگی به امامت رسد./1324/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات