۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۱۹۹۰۷
حجت الاسلام والمسلمین ربانی مطرح کرد؛

روحانیت مظلوم‌‌ترین و محروم‌‌ترین قشر جامعه/ تأسیس مرکز خدمات از ابتکارات فوق‌‌العاده رهبری است

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با تأکید براین که روحانیت مظلوم ترین و محروم ترین قشر جامعه هستند، تأسیس مرکز خدمات را از ابتکارات فوق العاده رهبر معظم انقلاب دانست.
دیدار مدیرعامل و اعضای خبرگزاری رسا با رئیس مرکز خدمات حوزه دیدار مدیرعامل و اعضای خبرگزاری رسا با رئیس مرکز خدمات حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه، صبح امروز در دیدار مدیرعامل و اعضای خبرگزاری رسا، سالروز شهادت امام جواد(ع) را تسلیت گفت و با بیان خسته نباشید به مجموعه رسا، فعالیت این مجموعه را مهم و حیاتی دانست و اظهار داشت: اگر کارها مثبت و صحیح دنبال شود بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به خاستگاه اسلامی رسانه افزود: با توجه به این که خدا می خواهد دین اسلام دائم باشد و دین خاتم است، همه عناصری که در سعادت انسان از جمله رسانه که تأثیرگذار محسوب می شود را در نظر گرفته است که نماز جمعه، خطبه های آن، حج و دیگر موارد از جمله آن ها به شمار می رود.

نظریه اسلام در رسانه باید تبیین شود

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان این که نظریه اسلام در رسانه در مبانی نظری باید دنبال شود، گفت: اگر ما این کارها را انجام ندهیم دچار آسیب می شویم، در دهه 60 برخی از جوانان در عرصه رسانه و هنر رفتند اما برخی از آن ها چون مبانی نظری را درست بررسی نکرده بودند دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: اگر چارچوب های نظری را بر اساس مبانی اسلامی درست نکنیم، ابزار ما را می برد و طلبه و غیر طلبه بودن فرقی ندارد تنها ممکن است دیر یا زود داشته باشد، باید درباره مبانی نظری رسانه در اسلام کار شود که سبب مصون ماندن از آسیب ها می شود.

ضرورت رعایت جنبه های اخلاقی و تهذیبی در رسانه ها و اصحاب رسانه

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با تقدیر از فعالیت های خبرگزاری رسا ابراز داشت: این که مجموعه تلاش دارد از طلاب خوب استفاده کند کار خوب و ارزشمندی است اما کار رسانه خطراتی هم دارد، اگر جهات تهذیبی، اخلاقی و معنوی در این کار تقویت نشود سبب آسیب هایی خواهد شد چون افراد رسانه ای در معرض خطر، تهدید و تطمیع هستند.

وی عنوان کرد: رسانه ها باید برنامه های اخلاقی داشته باشند و اگر این نباشد آسیب های جدی ایجاد می شود و به اندازه ای که کار اهمیت دارد، به همان مقدار خطر وجود دارد؛ هر کاری هر اندازه که اهمیت داشته باشد اگر در مسیر منفی قرار گیرد به همان اندازه مضر خواهد بود.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با تأکید بر این که پدیده ها را باید با تمام عوامل تأثیرگذار آن شناخته شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به قول آقایان دوره پسامدرنیسم است و از مدرنیته هم گذشته اند و دوران جدیدی به شمار می رود اما هر دو در اصولی با یکدیگر مشترک هستند که بنیان گذاری بر پایه فرهنگ غیرالهی، مادی و لذت گرایی یکی از آن ها است.

رسانه و اصحاب رسانه به تناسب تحولات باید روزآمد و کارامد شوند

وی اضافه کرد: به تناسب تحولات، رسانه و اصحاب رسانه باید روزآمد شوند یعنی مطالعات افراد رسانه ای در حوزه های گوناگون باید بسیار باشد، رسانه برای کارامدی، مؤثر و مفید بودن باید متناسب با تحولات خود را روزآمد و به روز کند، اطلاعات عمومی و تخصصی نیاز کار است و سبب کارامدتر شدن کارها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که در حوزه هرکس اطلاعات بیشتری داشته باشد تأثیرگذاری زیادتری خواهد داشت، گفت: مبنای اطلاعات به عنوان یک عامل مؤثر در تغییر رویکردها، تفکرات و نحوه اندیشه مسأله ای است که امروز به خوبی ملموس و روشن است.

وی افزود: بر همین اساس است که استکبار جهانی سرمایه گذاری ویژه ای در رسانه ها می کند تا تأثیرگذار باشد، اگر این تأثیرنبود استکبار به این اندازه سرمایه گذاری نمی کرد، از این رو اگر بنا است در حوزه تأثر بگذارید یکی از راه های مهم آن، اطلاع رسانی و اطلاع دادن است، امروز کسی موفق است که اطلاعات بیشتری داشته باشد چون بر اساس آن بهتر می تواند برنامه ریزی کرده، مدیریت کند و به نتایج مورد نظر خود برسد.

اطلاع رسانی درست سبب نقش آفرینی بیشتر و بهتر روحانیت می شود

رییس مرکز خدمات حوزه علمیه با بیان این که هر چه در این زمینه موفق تر و کارامدتر باشیم بهتر می توانیم هدف خود را دنبال کنیم، اظهار داشت: هدف باید این باشد که بتوانیم حوزه را در جریان مسائل قرار دهیم و حوزه را به انقلاب، حاکمیت و رسالتی که دارد بیشتر نزدیک کنیم، باید حوزویان را از مسائل جامعه خبردار کرد.

وی ادامه داد: اگر حوزه، طلاب و فضا در جریان قضایا قرار گیرند حوزه بهتر از این می تواند نقش آفرینی کند، اگر بخواهیم در جهت نزدیک شدن حوزه به رسالت خود کار کنیم باید اطلاع رسانی درست انجام دهیم، اطلاع رسانی ها باید صحیح، دقیق، خوب، به دور از حب و بغض ها و واقعیت گرا باشد، اگر اینگونه باشد اعتماد جلب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی اطلاع رسانی را همانند هوا دانست و ابراز داشت: هوای مسموم سبب مسمومیت شده و هوای سالم سبب سلامت می شود، اگر اطلاع رسانی صحیح و درست باشد واقعا می تواند حوزه را به رسالت خود نزدیک و فعالیت او را بیشتر کند.

بدون مبالغه روحانیت مظلوم ترین و محروم ترین قشر  جامعه است

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم گزارش دهیم در برابر موج فزاینده تهاجم فرهنگی به معنای گسترده کلمه که رهبر معظم انقلاب فرمودند چه کرده ایم بسیار مهم است، امروز چند مسجد در کشور داریم، چند مسجد فعال به معنای اعم است؟ چند مسجد نیمه فعال هستند یعنی باید بررسی شود که مساجد چقدر فعال و چقدر خالی هستند.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: کم نیستند مساجدی که امام جماعت آن مکلا است یعنی یک بازاری و افراد دیگر امام جماعت هستند که آشنایی زیادی با حوزه فرهنگ و معارف دینی ندارند، آن وقت انتظار داریم مردم ما دین خود را از کجا یاد بگیرند؟

وی اضافه کرد: صداوسیما، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه های دیگر چه کسانی متصدی این کار هستند که مردم را متدین بار بیاورند، این ها حوزه هایی است که مستقیما با روحانیت سروکار دارد؛ رسالت اولیه روحانیت دفاع از دین، تعلیم و تربیت دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با اشاره به فعالیت های مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: بر اساس کاری علمی روحانیت کشور غیر از کسانی که شاغل و استخدام هستند، بدون مبالغه روحانیت مظلوم ترین و محروم ترین قشر  جامعه به شمار می روند، مردم تصور می کنند که نان روحانیت در روغن است.

تأسیس مرکز خدمات از ابتکارات فوق العاده رهبر معظم انقلاب بوده است

وی افزود: این تعابیر در حالی است که شهریه مراجه به صورت متوسط حدود 500 هزار تومان است و برای طلبه پایه های اول و دوم زیر 250 هزار تومان است، اگر تا پایه 6 هم متأهل شود به 500 هزار تومان هم نمی رسد و با همین مقدار امرار معاش می کند.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان این که 10 درصد طلاب و روحانیان شاغل هستند، اظهار داشت: این افراد در منظر مردم هستند و مردم همه را با آن ها قیاس می کنند و طبقه 90 درصدی روحانیت دیده نمی شود، این وضع طلبگی ما آن هم در نظام ولایت فقیه و جمهوری اسلامی است یعنی آن که می بایست به اقتضای نظام و حاکمیت این است که طلاب از برخورداری بهتری بهره مند باشند اما در جمهوری اسلامی این وضعیت وجود دارد و از طرفی مردم تصوراتی دیگری دارند، به گونه ای که وقتی گفته می شود فلان طلبه چنین وضعیتی دارند می گویند آخوندها وضع خوبی دارند و بگذارید به دیگران برسد، واقعا متدین هستند اما تصور دیگری دارند.

وی با بیان این که در این بین یکی از ابتکارات و کارهای فوق العاده  و الهی رهبر معظم انقلاب این بود که مرکز خدمات را راه اندازی کردند، ادامه داد: بدون تردید اصیل ترین و ناب ترین کارشناسان دین روحانیت و حوزه ها هستند، این افراد هستند که می خواهند متون و نصوص دینی را بشناسند و به مردم معرفی کنند.

تبیین حلقه های تهاجم گسترده علیه مکتب و مذهب تشیع

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که در این شرایط 3 حلقه تهاجم علیه تشیع وجود دارد، ابراز داشت: حلقه نخست جریانات درونی هستند که از فعالیت های لیبرالیستی تا تحجر و التقاط در آن وجود دارد، امروز مسأله غلو در برخی از جاها کم دیده نمی شود که در حال هدایت شدن است، جریان احمدالحسن و ادعاهای دیگر در مهدویت طبیعی نیست، در برخی از شهرهای متدین و دینی ما نیز احمدالحسن طرفدار پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: جریان لیبرالیستی در شیعه نیز وجود دارد که می گویند رابطه تنها باید بین خود و خدا باشد، نباید به حکومت کاری داشت و دین هم باید عرفی شود، برخی هم گفتند که مثلا اگر اروپا رفتید چون یکشنبه ها در آنجا تعطیل است، نماز جمعه را یکشنبه بخوانید.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: هجوم گسترده ای از غلو، انحرافات و مسائل دیگر وجود دارد که برخی هم تلاش می کردند که بگویند در نماز شهادت رابعه هم باید در اذان گفته شود.

وی اضافه کرد: حلقه دومی که به شدت در حال تلاش است درون اسلامی به شمار می رود، از وهابیت تا جریانات دیگر علیه تشیع فعالیت فوق العاده و سرمایه گذاری کلان دارند، این مسائل باید بررسی شود، حلقه سوم هم حلقه بیرون اسلامی محسوب می شود که شامل جهان مادی، استعمار بین المللی و استکبار می شود که واقعا کارشناسی و مطالعه کردند که چگونه باید عمل و برنامه ریزی کنند.

برنامه ریزی دشمن استفاده از همه ابزارها برای تأثیرگذاری علیه جریانات دینی است

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که دشمن برنامه ریزی کرده که از همه ابزارهای خود برای تأثیرگذاری علیه برنامه ها و جریانات دینی استفاده کند، گفت: دشمنان با اصل اسلام به ویژه در تشیع مخالفت دارد؛ فیلم ها، کتاب ها و جریان هایی که علیه تشیع ایجاد شده کم نیستند و عادی به شمار نمی رود.

وی افزود: هیچ دوره ای همانند امروز تهاجم علیه تشیع حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس مشاهده نشده است، دشمنان بسیار مطالعه کردند و از همه ابزارها از جمله ابزار علمی مانند روانشناسی اجتماعی و ابزار هنر به خوبی استفاده می کنند که اثرگذار باشند و این کانون تأثیرگذار برجهان را خاموش کنند.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان این که در این بین انتظار  می رود که روحانیت به درستی رسالت خود را انجام دهد، اظهار داشت: بقیه هم حضور دارند اما محور اصلی دفاع و تبیین دین روحانیت و علمای دین هستند، ببینید در این  جنگ نابرابر طلبه در چه وضعیتی زندگی می کند، اگر لطف خداوند نباشد باید بگوییم شکست است.

وی ادامه داد: ضعف برنامه ریزی در حوزه و ضعف های دیگر جای خود دارد، اما این که طلبه نتواند حداقل معیشت خود را تأمین کند تا سرباز این فرهنگ و مقابله با تهاجم فرهنگی باشد وضعیت بسیار تأسف باری است، در یک شهر کوچک دانشگاه پیام نور، آزاد و دانشگاه های دیگر دارد که ورودی آن ها به صورت متوسط کمتر از هزار نفر نیست اما مدرسه علمیه آن شهر چند طلبه می پذیرند و نسبت این طلبه ها با آن دانشجویان چقدر است، واقعا ما خیلی فاصله داریم.

سعی داریم مرکز خدمات کمیته امداد حوزه نباشد

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که تقریبا به صورت متوسط سالانه یک میلیون نفر وارد دانشگاه ها می شوند، ابراز داشت: کل حوزه های کشور از خواهر و برادر آیا به 20 هزار ورودی می رسد و بعد چقدر ریزش می کند، وقتی انسان این معادله و نسبت را می بیند بسیار متأسف می شود، یک بخش کار این است که حداقل معیشت طلبه تأمین شود اما نمی شود.

وی عنوان کرد: مرکز خدمات به امر رهبر معظم انقلاب تأسیس شد تا بتواند حداقل ها و ضرورت ها را بتواند تأمین کند و کمک در زمینه بیمه و تأمین اجتماعی داشته باشد تا فشار زندگی بر طلبه کمتر شود، اگر همین آب باریکه ناچیز نبود دچار آسیب می شدیم از این رو توفیقی که مقام معظم رهبری در این زمینه پیدا کردند در گذشته روحانیت شیعه با این عده و عُده نصیب کسی نشده است.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مراجع دیگر هم زحمت کشیدند، مرحوم آیت الله بروجردی و آیت الله عبدالکریم حائری در زمان خود و متناسب با شرایط فعالیت کردند اما این فعالیت کجا و آن ها کجا که با این عده و عُده نبوده است، این یک عنایت الهی برای حفظ روحانیت است که سرباز و افسر جبهه مقابل با تهاجم علیه مکتب تشیع و کانون اصلی تأثیرگذاری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که طلاب همانند بقیه شهروندان ایرانی هستند، گفت: شهروندان ایرانی باید تأمین اجتماعی داشته باشند و یکی از آن ها طلبه محسوب می شود که حدود 13 سال راه اندازی شده است، ما در یک محذوریت جدی هستیم که چگونه مردم حقیقت را باور و لمس کنند و اگر خدمتی ارائه می شود نتیجه عکس ندهد و تلقی دیگر نشود.

وی افزود: بنای ما بر این است که مرکز خدمات کمیته امداد حوزه نباشد بلکه این مرکز به صورت هدفمند در راستای اهداف حوزه فعالیت کند، مرکز خدمات مجموعه ای برای پشتیبانی از رسالت و مأموریت حوزه است، ما نیامدیم صنف را حمایت کنیم که هرکس عمامه به سر دارد باید حمایت شود، مأموریت ما حمایت از صنف روحانیت نیست بلکه حمایت از اهداف و اصل مأموریت است.

مرکز خدمات مجموعه ای برای پشتیبانی از رسالت و مأموریت حوزه است

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان این که خدمات مرکز باید هدفمند به اهداف حوزه شود، اظهار داشت: هرکس نقش او در رسالت حوزه بیشتر باشد باید بیشتر حمایت شود و هرکس نقش کمتری دارد طبیعتا کمتر حمایت می شود، بر همین اساس تلاش ما این است که به مقدار تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ و انجام مأموریت حوزه، به طلاب و روحانیت خدمت شود.

وی ادامه داد: روحانیان در این زمینه باید طبقه بندی شوند، اساتید که ستون فقرات حوزه هستند با طلابی که تازه می آیند وضع متفاوتی دارند پس باید از خدمات بیشتری هم بهره مند شوند، یک طلبه مستعد و ممتاز باید با طلبه غیر ممتاز فرق داشته باشند، برخی از طلاب 30 سال در حوزه هستند که هر روز از خانه تا مدرسه فیضیه می روند اما طلابی هم داریم که با فداکاری و اخلاص در روستاها و مناطق محروم زحمت می کشند که نباید یکسان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که خدمات باید متناسب با طبقات هدفمند شوند، ابراز داشت: برای ما طلاب ممتاز متفاوت هستند و طلاب را طبقه بندی کردیم و اساتید و مناطق محروم نیز این گونه هستند، همچنین خدمات را منحصر در  مسائل مادی نکردیم بلکه خدمات عاطفی و فرهنگی هم وجود دارد، گاهی یک احوال پرسی از طلاب پیر و جوان سبب خوشحالی آنان می شود و روحیه آن ها را تقویت می کند.

آگاهی و اطلاع پایه همه توانایی ها است

وی عنوان کرد: خدمات فرهنگی توسعه داده شده است، در جامعه هدف نیز توسعه ای داشتیم که خدمات از خود روحانی فراتر رفته و شامل خانواده های روحانیان نیز می شود چون برخی از آسیب ها از ناحیه خانواده ها متوجه روحانیت می شود از این رو بحمدالله چند سالی برنامه ها در تشویق فرزندان روحانی آغاز شده و اگر فرزندان طلاب ممتاز شدند از آن ها تقدیر می شود که در خانواده ها بسیار تأثیرگذار بوده است.

رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مجددا به شما خدا قوت می گویم، شما سربازان این جبهه فرهنگی در اطلاع رسانی هستید، اگر حوزه بخواهد رسالت خود را انجام دهد یک بخش آن به دست شما است که اطلاع رسانی درست و صحیح محسوب می شود، اگر روحانیت اطلاع درست را پیدا کردند و فهمیدند چه اتفاقی می افتد رسالت خود را انجام می دهند، آگاهی و اطلاع پایه همه توانایی ها است، امروز اگر آمریکا قدرتی دارد پایه اصلی اطلاع آن است.

وی اضافه کرد: از ظرفیت های جامعه شناسی و روانشناسی استفاده کنید، رسانه  عقب علمی می خواهد؛ پشت سر بی بی سی یک مجموعه عظیم فکری و علمی کار می کنند که حتی چه جمله و واژه ای را جا بیندارد؛ رسانه عقب خوش فکر، فاضل و انقلابی می خواهد و بدون این عقبه نمی توان کار را پیش برد؛ شما چشم بینای ما هستید./1323/پ۲۰۰/ی

ارسال نظرات