۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۵۲۰۰۷۸
آیت الله مظاهری:

ازدواج امیر مؤمنان و حضرت زهرا افتخار بزرگ تشیع است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که زندگی امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) افتخار بزرگ تشیع است، گفت: نوع ازدواج و زندگی امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) سرمشقی برای زوجین است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در جشن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، با تبریک به مناسبت سالروز ازدواج امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س)، گفت: اشرافی گری نوعی بی تقوایی است.

وی افزود: ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) از افتخارات شیعه است و می تواند سرمشق بسیار خوبی برای زندگی اقتصادی و معنوی زوجین باشد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که علی وار و زهرا وار زندگی کردن در جامعه امروز فراموش شده است، اذعان کرد: امیر مؤمنان(ع) به دلیل این که بزرگ تری نداشتند به تنهایی به خواستگاری حضرت زهرا(س) رفتند و پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) از ابراز چنین درخواستی از جانب حضرت علی(ع) بسیار خوشحال شدند و درخواست ایشان را پذیرفتند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اصل جهیزیه برای رفع ضرورت های زندگی زوجین است، خاطرنشان کرد: در گذشته رسم بر این بود که داماد مبلغی را به عنوان مهریه عروس به پدر عروس بدهد و او در ازای دریافت مهریه جهیزیه دختر را فراهم کند و ولیمه ای را به مردم بدهد؛ امیر مؤمنان(ع) برای پرداخت مهریه ثروتی نداشتند به همین سبب به پیشنهاد پیامبر(ص) زره را به مبلغ ششصد درهم فروختند و پول آن را در اختیار پیامبر(ص) گذاشتند، پیامبر(ص) نیز یک دهم پول را در اختیار چندین زن زرنگ گذاشتند و آن ها را مسؤول خرید جهیزیه کردند، زنان در مدت چند روز 17 مورد از اجناس مورد نیاز که غالباً از جنس گِل بود فراهم کردند و در خانه حضرت زهرا(س) چیدند؛ زمانی که پیامبر(ص) وارد خانه حضرت زهرا(س) شدند از دیدن جهیزیه ایشان اشک شوق ریختند و فرمودند دعا می کنم خداوند این جهیزیه را مبارک قرار دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: بعد از این که خطبه عقد جاری شد، پیامبر(ص) فرمودند حضرت زهرا(س) را با گفتن تکبیر به خانه شوهرش ببرید و مواظب باشید در طول مسیر گناهی اتفاق نیفتد که در وسط راه گدایی به حضرت زهرا(س) مراجعه کرد و از ایشان تقاضای لباس کرد، حضرت زهرا(س) نیز لباس عروسی خود را به آن گدا هدیه دادند، زمانی که حضرت زهرا(س) با لباس دخترانه خودشان وارد شدند، حضرت علی(ع) راجع به لباس عروسی هیچ سؤالی نپرسیدند چرا که مقصودشان زندگی کردن با حضرت زهرا(س) بود.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) وارد خانه امیر مؤمنان(ع) شدند و دست دخترشان را در دست ایشان گذاشتند و فرمودند دخترم را به تو امانت دادم چرا که می دانم تو شوهر خوبی برای او خواهی بود سپس فرمودند کارهای داخل خانه با دخترم زهرا(س) است و کارهای خارج از خانه را علی(ع) انجام دهد.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: زندگی امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) نُه سال به طول انجامید و حاصل این ازدواج پُر برکت پنج فرزند بود که پنجمین ایشان که نامش محسن(ع) بود در رحم حضرت زهرا(س) سقط شد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: روزی حضرت زهرا(س) در حالی که با یک دست شیر به فرزندشان می دادند و با دست دیگرشان در حال آسیاب کردن گندم بودند خوابشان بُرده بود که پیامبر(ص) وارد خانه شدند و ایشان را از خواب بیدار کردند، سپس خطاب به حضرت زهرا(س) فرمودند، دخترم تلخی دنیا را برای رسیدن به شیرینی آخرت بِچش.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت زهرا(س) فرزند داری و خانه داری را با آرامش بسیار بالایی انجام می دادند و به سبب این که امیر مؤمنان(ع) دائماً مشغول جنگ بودند معیشت سختی را می گذراندند؛ حضرت زهرا(س) به سبب داشتن سرزمین فدک می توانستند زندگی مرفهی داشته باشند ولی ذره ای از درآمدهای فدک را خرج زندگی شخصی خودشان نکردند.

وی با بیان این که زندگی باید ساده و همراه با تفاهم زوجین باشد، ابراز کرد: زندگی های تشریفاتی با جهیزیه های آنچنانی که اکثر وسایلش غیر قابل استفاده است نمی تواند خوشبختی بیاورد؛ جهیزیه های آنچنانی موجب بی برکتی زندگی می شود.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: دختران و پسران زیادی هستند که نمی توانند زندگی تشریفاتی تشکیل دهند به همین سبب مجرد مانده اند و احتمال آلوده شدن به گناه در آن ها زیاد است؛ متأسفانه وضعیت به جایی رسیده است که برخی قدرت و توان خرید مایحتاج زندگی عادی را ندارند ولی باز هم از تشریفات دست برنمی دارند؛ زیاد شدن گناه نتیجه افراطی گری و سخت گیری های برخی از خانواده ها در ازدواج است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در پایان افزود: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، شما نمی توانید مثل ما اهل بیت(ع) باشید ولی با مراعات تقوای الهی ما را یاری کنید؛ از این رو برای رسیدن به جایگاه انسانیت لازم است دست از اشرافی گری برداریم./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات