۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۲۰۳۷۱
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مبلغی:

جامعه بدون خانواده رسمیت ندارد/ حوزه علمیه «نظریه ازدواج» را ارائه کند

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: در منطق اسلام اگر ازدواج تضعیف شود مهم‌ترین خاستگاه‌ تولید معنویت ضربه می‌خورد.
احمد مبلغی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مبلغی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که ازدواج در اسلام و حتی در همه ادیان به عنوان یک سنت تکوینی نقش اساسی برای حیات و بقاء انسان دارد، گفت: اگر ما برای حیات انسان ارزش قائل باشیم طبیعتاً ازدواج به عنوان مهم‌ترین عامل تضمین‌کننده حیات انسانی باید مورد توجه باشد.

اسلام جامعه بدون خانواده را به رسمیت نمی‌شناسد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اهمیت ازدواج به اهمیت حیات انسانی گره خورده است، افزود: در قرآن و روایات به مسأله ازدواج توجه ویژه شده است و اسلام فراتر از این که ازدواج را عامل بقای حیات انسانی بداند ازدواج را خاستگاهی برای معنویت و محبت و مودت و تقرب به خدا قرار داده است.

وی با اشاره به این که هم تشریع بر ازدواج تمرکز کرده است و هم دین به ازدواج نگاه ویژه دارد و ازدواج از اموری است که تکوین و تشریع به هم رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: در منطق اسلام اگر ازدواج تضعیف شود نه تنها ضربه هولناکی به جامعه انسانی و حیات بشری می‌زند بلکه یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تولید معنویت و زمینه‌ساز تقرب الهی هم ضربه خورده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مبلغی با بیان این که اسلام جامعه بدون خانواده را به رسمیت نمی‌شناسد، تصریح کرد: جامعه‌ای که بدون تشکیل خانواده از انسان‌ها شکل بگیرد جامعه‌ای رو به تباه است و اصولاً به اندازه‌ای که جامعه از خانواده تأثیر مثبت می‌پذیرد خانواده از جامعه تأثیر نمی‌گیرد.

وی افزود: امام حسین(ع) وقتی بحث عدم بیعت را مطرح کردند در نگاه تحلیلی خود به «حجورٌ غابت» به معنی دامن‌های پاک اشاره کردند و دامن‌های پاک متفرع بر ازدواج است در نتیجه ازدواج به عنوان اساس و خاستگاه تربیت اجتماعی و رویکردهای درست اجتماعی مقابله با ستمگران قلمداد شده است.

دولت اسلامی باید برای ازدواج حساب ویژه باز کند

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: نتیجه‌ای که می‌شود گرفت این است که دولت اسلامی و نظام اسلامی باید برای ازدواج یک حساب اولی، ویژه و بی‌بدیل باز کند؛ پرداختن به ازدواج به صورت عادی حق آن را ادا نمی‌کند و رافع مشکلات فراروی ازدواج نیست به ویژه که ازدواج در شرایط کنونی با پیچیدگی‌های فراوانی و موانع بی‌شماری  مواجه شده است.

وی با اشاره به این که اسلام خاستگاه تربیت، تقرب و معنویت را ازدواج و تشکیل خانواده می‌داند، اظهار داشت: نظام اسلامی باید به دنبال ایجاد زمینه‌های اعتلای معنوی انسان برای رسیدن به رشد و توسعه باشد تا زمینه‌های تولد انسان صالح را فراهم کند و نتیجه این می‌شود که در نظام و دولت اسلامی باید برای ازدواج نقش محوری قائل باشیم به‌گونه‌ای که باید سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی به سمت ازدواج برود زیرا اگر این را از دست بدهیم بقیه چیزها هم از دست خواهد رفت.

بهداشت روانی جسمی و معنوی در گرو ازدواج سالم است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مبلغی تصریح کرد: ما اگر ازدواج سالم و آسان را ترویج کنیم بهداشت روحی، روانی، جسمی، اجتماعی، معنوی و حتی شکوفایی کار و زندگی را به دنبال خواهیم داشت زیرا همه این‌ها از این آبشخور سیراب می‌شوند.

وی با بیان این که حوزه علمیه باید کاری غیر از کاری که تا کنون انجام می‌داده است انجام دهد، گفت: کار حوزه تا کنون استنباطات فقهی بوده که این هم لازم است ولی به سمت مسائل اساسی چالش‌برانگیز نمی‌رود؛ زیرا اگر ما به سراغ چالش‌ها نرویم چالش‌ها به سراغ ما می‌آیند.

ما در فقر نظریه به سر می‌بریم

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما در حوزه‌های علمیه بر سرچشمه‌های جوشان منابع دینی نشسته‌ایم ولی نظریه دینی نمی‌دهیم، ما هنوز نظریه ازدواج از دیدگاه اسلام را ارائه نکرده‌ایم که ازدواج چه خاستگاهی دارد و چه جایگاهی دارد و وضعیتش در ارتباط با تربیت، سلامت، ترقی و پیشرفت جامعه چیست؛ اینها همه نظریه می‌خواهد و همان‌طور که شهید صدر در رابطه با «کار» نظریه دادند باید در مقوله‌های اساسی فرهنگی و سیاسی چرخه نظریه‌پردازی فعال شود.

وی با بیان این که بخشی از کار ما در مرکز تحقیقات این است که نظریه‌پردازی کنیم، خاطرنشان کرد: ما به شدت باید اعتراف کنیم که در فقر نظریه به سر می‌بریم و بدون نظریه حرکت، حرکت عقیم و کور است و فقط پیش پا را می‌بیند؛ حوزه باید افزون بر فعالیت سنتی خودش که مهم است باید  یک باکس جدیدی تحت عنوان نظریه‌های دینی باز کند مانند کاری که شهید صدر در زمینه اقتصاد انجام داده است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد، با نظریه است که می‌فهمیم که باید ازدواج را در اولویت اول بگذاریم یا دوم و یا سوم و بدون نظریه‌پردازی در زمینه ازدواج نمی‌توان کار مؤثری انجام داد./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات