۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۰۴۴۳
پژوهشگر و فعال فرهنگی حوزه بین الملل تبیین کرد؛

راهکارهای تبلیغ برای گردشگردان

حجت‌الاسلام فلاح گفت: «گفت‌وگو»، «مواجهه و ارتباط»، «زیست و تجربه» و«مطالعه و برداشت» اساسی ترین کلیدواژه های تبلیغ برای گردشگران است.
گردشگران خارجی در حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرهاد فلاح در نخستین گردهمایی فعالان عرصه تبلیغ برای گردشگران خارجی که امروز در قم برگزار شد، با اشاره به این که در عرصه تبلیغ توریسم، تنها گفت‌وگو کردن کافی نیست، گفت: سخن این است که گاهی چه بسا تبلیغ از طریق گفت‌وگو مخرب هم باشد؛ تبلیغ توریسم باید از گفت‌وگو محوری خارج شود و قالب های دیگری هم پیدا کند.

نویسنده، پژوهشگر و فعال فرهنگی حوزه بین الملل ادامه داد: به عنوان مثال اگر برای توریست مسیحی گفت‌وگو محور عمل کنیم، نوعی انزجار از ما برای او به وجود می  آید، چراکه در شهرهای مسیحی نشین، روحانیان مسیحی خیابانی وجود دارند که سعی می کنند افراد را به سوی دین بخوانند، برای همین دیدن صحنه گفت‌وگو از جانب روحانیان اسلامی به نوعی آن رفتار را برای توریست ها تداعی می کند و سبب گریز آنها می شود.

وی ادامه داد: مسیحی ها نسبت به مسأله ای که واضح و شفاف باشد و عقل به راحتی آن را بپذیرد خوشبین نیستند؛ بنابراین نباید در مقابل آنها گفت که انجیل مسائلی در هم پیچیده، متناقض و غیر قابل قبول دارد، چراکه این موضوع سبب می شود تا از این بابت احساس خرسندی کند و به ایمان خود ببالد و در نهایت نسبت به دین اسلام بی رغبت شود.

حجت‌الاسلام فلاح با بیان این که باید بدانیم به هنگام گفت‌وگو با غیرمسلمانان چه هدف هایی را نشانه بگیریم، عنوان کرد: فرهنگ هر کشور را باید به خوبی مطالعه کرد و برای افراد هر کشور برنامه ویژه طراحی کنیم تا بتوانیم آنها را جذب کنیم؛ ما برای این که در عرصه تبلیغ به موفقیت دست پیدا کنیم، ناگزیر هستیم که سه محور «فضا سازی و ایجاد فرصت»، «تصمیم سازی برای حاکمیت» و «اقدام فعالانه» را رعایت کنیم.

نویسنده، پژوهشگر و فعال فرهنگی حوزه بین الملل به تبیین چهار راهکار برای دستیابی به تبیلغ بین المللی مطلوب پرداخت و ابراز داشت: «گفت‌وگو»، «مواجهه و ارتباط»، «زیست و تجربه» و«مطالعه و برداشت» اساسی ترین کلیدواژه های تبلیغ برای گردشگران است؛ برای موفقیت در محور مواجهه و ارتباط باید برای مردم جامعه فرهنگ سازی کنیم تا به گونه ای برخورد کنند که در شأن مملکت اسلامی باشد تا توریست ها با مشاهده آنها نسبت به فرهنگ اسلامی جذب شوند.

وی ادامه داد: ضروری است در شهرهای مذهبی به ویژه قم که مرکز نشر آثار اسلامی است، در مکان های معروف و پرتردد همانند میدان 72 تن که همه از آن عبور می کنند، یک کتابخانه عظیم احداث شود تا توریست ها با مراجعه به آنجا بتوانند به لحاظ محتوایی سیراب شوند.

حجت‌الاسلام فلاح با اشاره به ضرورت تشکیل آژانس های توریستی در قم و سایر شهرها که خواسته های گردشگران را برآورده کنند، بیان کرد: چند سال قبل 30 گردشگر مسیحی را به قم آوردیم، با این بهانه که قانون اجازه نمی دهد بی حجاب ها تردد کنند آنها را مجبور کردیم روسری بپوشند، وقتی وارد خیابان ارم شدیم ابتدا چند خانم آمدند و ما را مورد شماتت قرار دادند، سپس پلیس آمد و بعد از پلیس ستاد امر به معروف مانع کار ما شد؛ این مسأله آن توریست ها را به شدت وحشت زده کرده بود؛ بر این اساس باید طرحی تدوین شود که توریست ها در شهر مشخص شوند تا دیگر از این قبیل مشکلات پیش نیاید.

نویسنده، پژوهشگر و فعال فرهنگی حوزه بین الملل با بیان این که ثمره تبیلغ بین الملل در خروجی دادن آن مشخص می شود، اظهار داشت: خروجی مثبت دادن، حاصل سال ها کار پرتلاش و مستمر است؛ شهید مطهری(ره) در سیره امر به معروف و نهی از منکر گفته است «در یکی از کشور ها آمار بزهکاری زنان بالا رفت، آنها برای همین درصدد برگزاری جشنواره های آشپزی، مهارت های زندگی و غیره برآمدند و زنان را مشغول کردند؛ این سبب شد تا آمار بزهکاری ها کاهش یابد؛ این کار یعنی امر به معروف»؛ حال ما هم باید عملاً تبلیغ دین داشته باشیم، نه اینکه صرفاً به گفت‌وگو بسنده کنیم.

وی در پایان یادآور شد: در عرصه تبلیغ نباید منتظر سازمان ها و نهادهای دولتی یا غیره باشیم، بلکه باید خودجوش عمل کرده و اتحاد، هم دلی و هم فزایی داشته باشیم تا طی بلند مدت به نتایج مثبت برسیم./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات