۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۲۰۶۶۴
هویت طلبگی(۱۱)

آیت الله حسینی همدانی: اخلاق و تبلیغ حقیقت اصلی حوزه است

نماینده ولی فقیه در استان البرز، اخلاق و تبلیغ را حقیقت اصلی حوزه دانست و روحانیت آگاه و فعال را عنصر بصیرت بخش جامعه نامید.
آیت الله حسینی همدانی

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت تحصیل در حوزه های علمیه عنوان کرد: طلبگی و به ویژه آغاز آن، دوران خاصی است که باید با آینده‌نگری، بازنگری در توانایی‌ها و رصد کردن دائمی مسیر همراه باشد.

وی افزود: ایجاد شرایط ورود به کسوت طلبگی عنایت حق‌تعالی است و امکان ورود به وادی طلبگی و فراگیری علوم اهل‌بیت(ع) و نشر آن به همگان داده نمی‌شود، البته این عنایت ابتدایی به‌تنهایی کافی نیست و باید با همت و خواست طلاب پیگیری شده و ادامه یابد.

امام جمعه کرج تصریح کرد: طلبگی شغل نیست بلکه جنس و ذات طلبگی و روحانیت، از نوع مسؤولیت است و اگر کسی طلبگی و روحانیت را شغل و منبع درآمد بداند، به این جایگاه ظلم کرده است.

آیت الله حسینی همدانی تربیت شدن را مقدم بر تربیت کردن دانست و خاطرنشان ساخت: هدف اصلی طلاب، تعلیم معارف حقه اسلام و اهل‌بیت (ع) و عمل به آن‌ها است و در مرحله‌ بعدی، گسترش و ترویج این علوم بین سایر افراد است.

وی اضافه کرد: سال‌های اول تحصیل برای طلاب، زمان پی‌ریزی بنای یک ساختمان است و استحکام این بنا در مقابل تکانه‌ها و ظرفیتی که برای بهره‌برداری دارد، همگی به این پی ریزی بستگی دارد بنابراین طلاب باید با نگاه به بالاترین قله‌ها، یعنی اجتهاد در علوم، اقدام به پی‌ریزی این بنا کنند.

رییس شورای حوزه های علمیه استان البرز ادامه داد: اگر پایه‌های علمی، تهذیبی و اخلاقی طلاب در سال‌های اول تحصیل به شکل درستی تثبیت و تقویت نشود، در آینده جوشش علمی، عملی، اخلاقی و معنوی ایجاد نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز تأکید کرد: از سوی دیگر باید بدانیم که افق حوزه‌ ما در سال‌های پیش رو چیست به عنوان مثال جهت‌گیری ما در برنامه‌ریزی‌هایمان، تربیت مبلغ است یا می‌خواهیم فقیه تربیت کنیم و در این مسیر چه نقص‌ها و مشکلاتی داریم که این مسأله نیازمند طرح چشم‌انداز حوزه‌های علمیه است.

آیت الله حسینی همدانی ابراز کرد: ترسیم چشم‌انداز مذکور، امکان سنجش اقدامات و ارزیابی عملکردها را فراهم می‌کند و نظم و دقت برنامه ها را قوت می‌بخشد که باید تمام ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در این مسیر قرار گیرد.

وی افزود: حقیقت اصلی حوزه‌های علمیه، اخلاق و تبلیغ است و بدون این دو، حوزه به نتیجه و هدف خود نمی رسد و حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی، باید هم از جهات علمی و درسی و هم از نظر عملی و تبلیغی، به تربیت طلاب بپردازد.

امام جمعه کرج در پایان خاطرنشان کرد: طلاب در سال‌های اول طلبگی باید مشغول درس و تهذیب و اخلاق بوده و باید نسبت به فضای روز و وقایع جاری هم اشراف داشته باشند زیرا روحانیت آگاه و فعال، عنصر بصیرت بخش جامعه است و چنین شخصیتی تنها در حوزه‌ تراز انقلاب و اسلام تربیت می‌ شود./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات