۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۲۰۶۶۶
آیت الله مظاهری:

شیوه زندگی غربی انسان را به افراط و تفریط مبتلا می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که الگوبرداری از نوع زندگی غربی انسان به افراط و تفریط دچار می کند، گفت: متأسفانه مسلمانان در نوع خوراک، پوشاک و معاشرت با یکدیگر از غرب الگوبرداری کرده اند در صورتی که ما باید با الگو برداری از زندگی اهل بیت الگوی جامعه جهانی باشیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: غفلت از آخرت یا دنیا در مبانی اسلامی جایی ندارد.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و چهل و سوم سوره بقره که می فرماید«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ» افزود: مرحوم علامه طباطبایی سر درسشان روی آیه مذکور پافشاری و تأکیدات زیادی داشتند و به طور مفصل راجع به این آیه شریفه صحبت می کردند؛ محدثینی از جمله صاحب کتاب برهان و نورالثقلین نیز نظرات متعددی را از جانب اهل بیت(ع) راجع به این آیه بیان کرده اند.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: آیه شریفه صد و چهل و سوم سوره بقره دارای دو معنای ظاهری و تأویلی است؛ معنای ظاهری آیه بیان می دارد اسلام یک دین میانه رو است و مسلمان واقعی کسی است که در همه امور حد وسط را مراعات می کند به طوری که وجودش قابل الگو برداری است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اسلام در کنار پرداختن به آخرت، از مسلمانان می خواهد به دنیایشان نیز بپردازند، ابراز کرد: رویگردانی از دنیا و یا از آخرت از سوی مسلمانان به نوعی خیانت به مبانی اسلام است؛ مسلمان واقعی افزون بر این که برای کسب معیشتش تلاش می کند و چرخه اقتصاد کشور اسلامی را به حرکت درمی آورد باید در فکر خدمت به خلق باشد و از آخرتش غافل نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروفی از سوره جمعه که می فرماید«فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» تشریح کرد: مسلمان واقعی بعد از این که از خواندن نماز و عبادت فارغ می شود برای تأمین معاش تلاش می کند و این یک دستور قرآنی است که در کنار اهمیت دادن به نمازهای یومیه و انجام مستحبات باید به فکر کار و تلاش باشیم.

وی با بیان این که انسان از لحاظ تکوین به صورت دو بُعدی آفریده شده است و باید در کنار پرداختن به جسم از طریق مادیات، از طریق معنویات غذای روحش را تأمین کند، گفت: آیه شریفه ای که بحث امروز ما در مورد آن است خطاب به مسلمانان می فرماید«همان گونه که پیامبر(ص) برای شما مسلمانان الگو بود شما مسلمانان باید برای افراد در مذاهب دیگر الگو باشید»؛ این دستورالعمل فوق العاده مهم در جامعه اسلامی امروز به فراموشی سپرده شده است و مسلمانان در نوع خوراک، پوشاک، معاشرت با یکدیگر از غرب الگوبرداری کرده اند در صورتی که ما باید با الگو برداری از زندگی اهل بیت(ع) الگوی جامعه جهانی باشیم.

غرب باید از زندگی مسلمانان الگو برداری کند 

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: الگوبرداری از نوع زندگی غربی انسان به افراط و تفریط دچار می کند مسأله ای که کاملاً مخالف مبانی اسلامی است؛ یکی از سؤالاتی که در روز قیامت از مسلمانان پرسیده می شود این است که چرا با وجود مسلمان بودن برای دیگران الگو نبودید و مسلمانانی که در دنیا به افراط و تفریط مبتلا بوده اند هیچ پاسخی در برابر این سؤال ندارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: انسانی که با الگوبرداری از شیوه زندگی غربی به افراط و تفریط مبتلا می شود احتمال ورودش به جهنم بسیار زیاد است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: امام صادق(ع) در تشریح معنای تأویلی آیه مذکور می فرمایند، منظور از شاهدان بر اعمال ما اهل بیت(ع) هستیم؛ قرآن در آیه صد و پنجم و سوره توبه که می فرماید«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» بیان می دارد هر آنچه دوس داری انجام بده ولی بدان که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شاهد بر اعمالت هستند.

وی در پایان اظهار کرد: لازمه شهادت دادن، شاهد بودن است، از آیات و روایات متوجه می شویم که عالم هستی در محضر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و ایشان بر افکار، اعمال و گفتار ما نظارت صد در صد لحظه ای دارند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات