گزارش رسا از دغدغه های مبلغان نوین/ از لزوم حمایت تا ضعف زیرساختی
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حساسیت فرهنگ و امنیت فرهنگی و نقش برجسته آن در توسعه، استقلال و امنیت ملی کشورها در عصر کنونی، امری انکارناپذیر است به گونه ای که نظام رسانه، چه در سطح ملی و چه در سطح بین الملل، به شدت فرهنگ و امنیت فرهنگی کشورها را متأثر از خود ساخته و این نظام نوین، با کارکردهای متنوع خود با شکل دهی به افکار عمومی، فرهنگ را تحت تأثیر قرار می دهد.
بهره برداری نظام سلطه جهانی از ظرفیت فوق العاده رسانه ها موجب شده است تا آنها با ایجاد انحصار خبری و رسانه ای، در جهت تعقیب اهداف سلطه گرایانه فرهنگی، مبتنی بر اشاعه مبانی فکری و تمدنی خود، هویت ملی و بنیان های هویت ساز کشورهای دیگر را از بین برده و با جایگزین کردن مبانی فرهنگی خود، آن ها را وابسته به خود سازند.
در این میان، جمهوری اسلامی ایران به عنوان رقیبی جدی برای جلوگیری از استیلای فرهنگی و امپربالیستی غرب، در رأس این مواجهات قرار دارد به گونه ای که حجم وسیعی از برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های نظام سلطه، در جهت مقابله با قدرت فزاینده فرهنگی انقلاب اسلامی معطوف شده است.
با توجه به این موضوع، ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق به منظور مقابله با طرح های دشمن در این نبرد فرهنگی و رسانه ای، بیش از پیش احساس می شود و شناخت این برنامه ها و طراحی روش های صحیح مقابله ای، در جهت مقاوم کردن جامعه در برابر تهدیدات فرهنگی و رسانه ای، موضوعی حیاتی تلقی می شود.
طلاب علوم دینی با درک اهمیت این موضوع و با حضور جهادی در عرصه رسانه و تولید آثار رسانه ای، توانسته اند تولیدات مناسب و تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ دینی داشته باشند و از این منظر بتوانند به تبلیغ و ترویج معارف دینی همت گمارند.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان یکی از نهادهای مرتبط با موضوع تبلیغ دینی، نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از طلاب فعال در این عرصه دارد و در سالهای اخیر با راه اندازی بخش های مختلف تلاش نموده تا این موضوع را سر و سامان بهتری بدهد.
در این میان بحث تبلیغ نوین با بهره گیری از ابزار و امکانات جدید و با هدف اثرگذاری بر روی مخاطبان با استفاده از شیوه های نوین جذب افکار عمومی، نقش مهمی در تبلیغ دینی ایفا می کند و توجه به این بخش از فعالیت های تبلیغی می تواند ماندگاری و تأثیر تبلیغ در حوزه فرهنگ دینی را دوچندان کرده و بر دایره اثر آن بیفزاید.
گروه های تبلیغی نوین که در خط مقدم این جریان تبلیغی قرار دارند با ساخت و تولید آثار تبلیغی در حوزه های مانند: فیلم، پویانمایی، مستند، تیزر، کلیپ، نگارش کتاب و دیگر محصولات تبلیغی، نقش بی بدیلی در تبلیغ دینی برعهده دارند.
این گروه های جهادی - تبلیغی نوین در روند فعالیت های خود و تولید آثار با مشکلاتی مواجه می شوند که نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهایی مانند دفتر تبلیغات هستند.
برای آشنایی با مشکلات این گروه های تبلیغی و میزان رضایت آنها از حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با برخی از مسؤولان گروه های تبلیغ نوین هم سخن شده ایم که حاصل آن در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی خبرگزاری رسا می شود.
حمایت بیشتر؛ دغدغه مبلغان تبلیغ نوین
یکی از موضوعاتی که در بین صحبت های قریب به اتفاق مسؤولان گروه های تبلیغی نمود بیشتری دارد، موضوع حمایت جدی دفتر تبلیغات و دیگر نهادهای حوزوی از فعالیت های تبلیغی به ویژه در حوزه تبلیغ نوین است.
مرتضی راوش مسؤول گروه تبلیغی دوکوهه فیلم در این باره می گوید:« حرکتی که آغاز شده می تواند در ادامه منجر به تولید آثار فاخری در حوزه های مختلف تبلیغ نوین شود و امیدواریم این حمایت ها در جهت تأمین کمبودهای امکاناتی پیش رود.»
احسان شریعتی مسؤول گروه تبلیغی کودک و رسانه حمایت نهادهای پشتیبان را عاملی در جهت دلگرمی در تولید آثار جدید و فاخر می داند و معتقد است:« اگر این حمایت ها حتی به صورت معنوی ادامه یابد سبب جذب افراد مختلف به فعالیت های تبلیغی در حوزه های مختلف تبلیغ نوین می شود.»
« از تمامی مسؤولان حوزوی و غیرحوزوی که دغدغه مسائل فرهنگی را دارند درخواست می کنیم که حمایت بیشتر و جدی تری از طلبه هایی که هم مجهز به علم دین و هم رسانه هستند داشته باشند و اگر این حمایت در ابعاد مادی و معنوی بیشتر شود قطعاً پیشرفت چشمگیری در این عرصه اتفاق می افتد.» این سخنان محمد محمدپور مسؤول گروه تبلیغی آیت است که حمایت و پشتیبانی نهادهای حمایتی را جزء جدایی ناپذیر تولید اثر تبلیغی و یکی از ارکان فعالیت فرهنگی تبلغی می داند.
حمایت مادی و معنوی؛ دو رکن پیشرفت در تبلیغ
موضوع دیگری که فعالان عرصه تبلیغ نوین بر آن تأکید دارند، موضوع حمایت مادی و معنوی از گروه های تبیلغی نوین است؛ موضوعی که از یکسو می تواند نیازهای مالی ابتدایی در به نتیجه رسیدن طرح ها و پروژه های تولیدی و رسانه ای را تأمین کند و از سوی دیگر با کنار گذاشتن و رفع موانع پیش روی تبلیغ نوین، مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد را از یادها ببرد.
حجت الاسلام محمدرضا نقدی مسؤول گروه تبلیغی نصیران هدایت در این باره می گوید: «انتظار ما از سازمان های مرتبط بیش تر مربوط به حمایت های معنوی بوده است و هرجا مراجعه کرده ایم در حد ساختار اداری خود حمایت اداری و اجرایی از ما داشته اند و دفتر تبلیغات و معاونت تبلیغ حوزه با روی باز و گشاده از ما استقبال و حمایت و پشتیبانی کرده اند.
سجاد شمس الهی مسؤول گروه تبلیغی نگاه بان یکی دیگر از فعالان عرصه تبلیغ نوین است که درباره اهمیت حمایت مادی و معنوی نهادهای پشتیبان سخن می گوید و تحمل نارسایی ها و مشکلات را در سایه حمایت های معنوی و ساختاری نهادهای پشتیبان آسان تر می داند.
وی معتقد است: «امکانات خوبی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در اختیار گروه های تبلیغ نوین گذاشته شده است که می تواند بخشی از مشکلات موجود را رفع کند اما به نظر بنده، بیش از آنکه گروه های تبلیغی نیازمند حمایت مالی باشند، حمایت معنوی و اداری نیاز است و اگر دوستان از دلسوزی و حمایت جدی دفتر تبلیغات برخوردار شوند، نارسایی های دیگر را راحت تر تحمل می کنند چراکه موضوعات مالی در درجه دوم کار قرار دارد و هرچند نبود امکانات مالی مشکلاتی را به وجود می آورد اما طلاب را زمین گیر نمی کند زیرا آنها با نگاه جهادی وارد این عرصه شده اند.»
حسین عزیزی مسؤول گروه تبلیغی سپهر نیز در این باره می گوید: «حمایت دفتر تبلیغات از گروه های تبلیغی خوب بوده است اما امیدواریم حمایت های مادی و معنوی بیشتر شود تا مشکلات این بخش مرتفع شود»
توجه به زیرساخت های تبلغ نوین؛ ضرورتی فراموش شده
توجه به زیرساخت های تبلیغی و فراهم کردن حداقل امکانات در حوزه تبلیغ نوین، یکی از مطالباتی است که مبلغان نوین مورد تأکید قرار می دهند و معتقدند اگر حمایت های مالی به جای اینکه به گروه ها داده شود به سوی تهیه امکانات و فراهم کردن زیرساخت های تولید آثار برود، شاید نتیجه ای بهتر داشته باشد زیرا بسیاری از گروه های تبلیغی برای ساخت آثار خود مجبور به اجاره کردن و پرداخت هزینه های گزاف برای در اختیار گرفتن ابزار و امکانات می شوند.
سجاد شمس اللهی مسؤول گروه تبلیغی نگاه بان در این باره اینگونه اظهار می کند: «یکی از کارهایی که دفتر تبلیغات می تواند انجام دهد که هم برکت دارد و هم سرعت کار را بالا می برد، تهیه ادوات و ابزار تولید آثار رسانه ای است چراکه تهیه آنها می تواند بخش بزرگی از مشکلات موجود را مرتفع کند و این موضوع باید در کنار کمک های مالی، در دستور کار قرار گیرد.»
حسین مختاری مسؤول گروه تبلیغی آفاق هنر معتقد است که تهیه زیرساخت ها می تواند گروه های تبلیغی را از زیر بار هزینه های بسیار بالای تهیه ابزار و امکانات خارج کند و مبلغان نوین با آسودگی خاطر بیشتری به فکر تولید آثار باشند.
وی در این باره می گوید: «عمده مشکلات ما مربوط به زیرساخت هاست و بودجه های اختصاصی نیز اندک است و کفاف نیازهای ما را نمی دهد و ما برای راه اندازی استودیوهای مجازی خود، با هزینه شخصی جلو رفته ایم و امیدواریم مسؤولین توجه ویژه ای به بحث های زیرساختی تولیدات هنری و رسانه ای داشته باشند.»
آموزش هایی که حرفه ای نیست!
یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث تبلیغ نوین مطرح بوده و مرتبط با مبلغان نوین است؛ موضوع آموزش است.
اهمیت آموزش و مجهز شدن مبلغان به علم روز و تجربیات راهگشا در عرصه تولید اثر می تواند کیفیت آثار تولیدی را بالا برده و چرخه تربیت نیروهای متخصص را کامل کند.
به همین منظور نیز دفتر تبلیغات در حوزه های مختلف اقدام به برگزاری دوره های مختلفی می کند که به گفته برخی از مسؤولان گروه های تبلیغی، تکرار و روزمرهگی در آن دیده می شود که به هیچ وجه نمی تواند نیازهای روزافزون مبلغان را تأمین کند.
عطاءالله عاشوری مسؤول گروه تبلیغی راوی در این باره تصریح می کند: «دوره های آموزشی که از سوی دفتر تبلیغات و دیگر سازمان های وابسته به حوزه علمیه برگزار می شود دوره های خوبی است و برای کسانی که در ابتدای مسیر هستند می تواند مؤثر باشد اما چنین دوره هایی در سطح حرفه ای وجود ندارد و جای خالی آن احساس می شود.»
حسام خدادادی جانشین گروه تبلیغی فانوس، توجه دفتر تبلیغات به موضوع آموزش را کمرنگ می داند و عنوان می کند: «یکی از مشکلات موجود، عدم توجه به آموزش در دفتر تبلیغات رسانه ای است و باید گفت که جای آموزش های مجازی در این حوزه خالی است و هرچند که ما در بخش تولید محتوا مشکل خاصی نداریم و محتواهای بسیار خوبی تولید شده است، اما در بحث های فنی نیاز به آموزش احساس می شود.»
سید محمدهادی صدری مسؤول گروه تبلیغی حامی رسانه برگزاری دوره های آموزشی با محتوای تکراری را از آفت های این عرصه دانست و گفت: «آموزش ها باید با توجه به نیاز افراد در نظر گرفته شود و با توجه به سطحی که هرکدام از افراد دارند دوره ها در نظر گرفته شود که مطالب تکراری و ناکارآمد بیان نشود.»
دفتر تبلیغات و لزوم حمایت جدی تر از مبلغان نوین
حمایت و پشتیبانی از مبلغان یکی از وظایف و اهداف کاری دفتر تبلیغات است که این حمایت می تواند نقش مهمی در به نتیجه رساندن و رفع مشکلات تبلیغی به ویژه در حوزه تبلیغ نوین ایفا کند.
مبلغان عرصه تبلیغ نوین، حمایت دفتر تبلیغات از فعالیت های خود را مناسب توصیف می کنند اما معتقدند که این حمایت می تواند جدی تر و بیشتر صورت بگیرد تا دغدغه های موجود در این عرصه از بین برود.
حنظله تاج الدینی مسؤول گروه تبلیغی دستاوردهای انقلاب اسلامی، حمایت دفتر تبلیغات را نشان دهنده عزم راسخ آنها در پشتیبانی از مبلغان می داند و معتقد است: «میزان حمایت دفتر تبلیغات اسلامی از گروه های تبلیغی بسیار خوب است و این نشان دهنده عزم راسخ آنها برای حمایت از فعالین عرصه تبلیغ نوین و فضای مجازی است و نیاز است تا در کنار طلبه های جهادی که وظیفه تبلیغ سنتی را برعهده دارند، مبلغان فضای مجازی نیز در عرصه تبلیغ نوین فعالیت بیشتری داشته باشند.»
« قبل از تشکیل بخش بخش تبلیغ رسانه ای دفتر تبلیغات، زمینه مناسبی برای فعالیت وجود نداشت اما راه اندازی این بخش سبب شد تا انسجام خوبی برای فعالیت در این عرصه به وجود بیاید و حمایت هایی که با توجه به بودجه کم دفتر تبلیغات، از گروه های تبلیغی صورت می گیرد موجب دلگرمی فعالان این عرصه شده است.» این سخنان اسماعیل شهروز مسؤول گروه تبلیغی هفت آسمان در این باره است.
اما محمدحسین حبیبی مسؤول گروه تبلیغی قاصدک معتقد است که تأثیرگذاری در زمینه و انجام تبلیغ مداوم نیازمند حمایت های جدی است و می گوید:« اداره تبلیغات نوین دفتر تبلیغات، حمایت خوبی از گروه های تبلیغی انجام می دهد اما کسانی که می خواهند کار تأثیرگذار و مداوم داشته باشند، نباید خود را متوقف در حمایت های دفتر تبلیغات کنند چرا که آنها بودجه های محدودی دارند و ما نیز با درک این موضوع، فعالیت های خود را انجام می دهیم.»
توصیه های راهگشا
برخی از مبلغان مجازی توصیه هایی برای حمایت بیشتر و بهتر دارند و معتقدند که با در نظر گرفتن این مسائل می توان گام های مؤثری در راستای اثرگذاری تبلیغ نوین برداشت.
حسین عزیزی مسؤول گروه تبلیغی سپهر در این باره می گوید: «بخش هایی که در چند سال اخیر در بحث تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی راه افتاده است، باید برخی تعارفات در بحث های اجتماعی را کنار بگذارند و کار فراگیر و جامع را انجام دهند به عنوان نمونه در بحث طلاق با تعارف نمی توان جلو رفت و باید ملاحظه کاری ها را کنار بگذاریم چون غفلت از این موضوعات می تواند بحران های جدی در جامعه به وجود بیاورد.»
احسان تندگام مسؤول گروه تبلیغی قطره یکی دیگر از افرادی است که در این باره سخن می گوید و معتقد است که راز پیشرفت در عرصه های فرهنگی، مدیریت شدن آن از جانب مردم است.
وی می گوید: «همان گونه که مراسمات آئینی به شکل مردمی اداره می شود، عرصه هنر و رسانه نیز باید مردمی شود و فرهنگی به وجود بیاید که همانگونه که خیرین برای ساخت مدرسه، مسجد و حسینیه کمک می کنند و آن را باقیات الصالحات می دانند، این نگاه در بخش تولیدات آثار هنری و فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی نیز شکل بگیرد که در این صورت شاهد پیشرفت چشمگیر تولیدات آثار فرهنگی و هنری فاخر دینی خواهیم بود»
به هر روی آنچه در مسیر تبلیغ دینی مهم است، شناخت عرصه تبلیغ و ساخت آثار فاخر مبتنی بر اندیشه های دینی با بهره گیری از ابزار و روش های نوین و روزآمد است و آنچه در این میان می تواند نقش تأثیرگذاری ایفا کند، حمایت و پشتیبانی نهادهای حوزوی از فعالیت مبلغان نوین است.
استفاده از ظرفیت طلاب توانمند و متخصص در حوزه های گوناگون تبلیغی، فراهم کردن امکانات و زیرساخت های مناسب و تدوین برنامه های کاربردی و نقشه جامع تبلیغ متناسب با نیازهای جامعه از موضوعاتی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد تا تبلیغی مؤثر، کارآمد و با دایره اثر گسترده شکل گیرد./872/ز۵۰۲/ج