۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۵۲۰۷۴۴
رییس سازمان بسیج جامعه زنان:

هدف دشمن از ترویج مدگرایی رسیدن به سود اقتصادی است

رییس سازمان بسیج جامعه زنان گفت: دشمنان اسلام به‌ویژه صهیونیسم بین‌المللی باهدف ترویج مصرف‌گرایی و رسیدن به سود اقتصادی به معضل اجتماعی مدگرایی دامن می‌زند و آن را تبلیغ می‌کند.
مینو اصلانی

مینو اصلانی رییس سازمان بسیج جامعه زنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره عوامل جامعه‌شناختی مدگرایی و اینکه آیا مدگرایی در فرهنگ دینی ما جایگاهی دارد؛ گفت: در اصل مدگرایی معنا و مفهوم خاصی در فرهنگ اصیل ملی و اسلامی ما ندارد.

وی افزود: فرهنگ شکیل بودن نوع پوشش در فرهنگ ایرانی اسلامی قدمت تاریخی دارد و این مسئله در نگاه جامعه همیشه حائز اهمیت بوده است البته این اهمیت به معنای مدگرایی امروزی نبوده و نیست، متأسفانه امروزه مدگرایی سبب مصرف‌گرایی بیش‌ازحد، آشفتگی و بی‌هویتی در حوزه پوشش شده است.

اصلانی بیان داشت: اساساً استفاده از پوشش‌های مناسب، شکیل و متناسب با عرف، شأن و شخصیت افراد همواره در فرهنگی دینی و ملی مردم ایران مورد توجه بوده  است.

رییس سازمان بسیج جامعه زنان با تأکید بر اینکه نوگرایی، توجه به شرایط زمان و مکان، توجه به شأن فرد و مکانی که فرد در آن حضور پیدا می‌کند در فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: در وهله اول پوشش نباید جنبه شهرت داشته باشد و فرد را ملعبه دست دیگران کند و از شأن و شخصیت او کاسته و فرد را در حالت لودگی قرار دهد، چراکه در فرهنگ اسلامی کرامت و شخصیت انسان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی درباره اینکه آیا مدگرایی همان مصرف‌گرایی است، اظهار داشت: در فرهنگ غربی مدگرایی به‌مثابه مصرف‌گرایی و اسراف در خرج کردن است، در فرهنگ غرب چیزی به اسم اسراف وجود ندارد و آن‌ها بر اساس فرهنگ مادی‌گرایانشان هر ثروتی که به دست می‌آورند را باید خرج کنند در حالی‌ که ما در فرهنگ دینی و ملی خود قائل به انضباط مالی و اقتصادی هستیم، صدقه، قناعت، مشارکت در امور خیر، خمس، ذکات، وقف و امثال این دستورات اقتصادی راهکارهایی است که انضباط اقتصادی را شکل می‌دهند و از اسراف و زیاده‌روی جلوگیری می‌کنند.

اصلانی افزود: مد به معنای زیاده‌روی در مصرف است مساله مد و مدگرایی تنها ازنظر دین و عرف ناپسند نیست بلکه از دیدگاه عقلانی نیز امری ناپسند و مذموم است.

رییس سازمان بسیج جامعه زنان درباره اینکه مدگرایی در کشور ما وابسته به کدام جریان‌های اقتصادی یا فرهنگی است، بیان داشت: تفکر مدگرایی در کشور ما یک تفکر وارداتی مبتنی بر مادیات، اسراف و زیاده‌روی غیرعقلانی است که هیچ سنخیتی بافرهنگ دینی و ملی ما ندارد.

وی افزود: در بسیاری از روایات بر پوشش مناسبی که شان و کرامت انسان را حفظ کند، تأکید شده است، در اسلام در بحث پوشش نوعی فرآیند مبتنی بر زمان مطرح است اما نه به معنای اسراف و مدگرایی به‌گونه‌ای که فرد را آن‌قدر در معرض مد قرار بدهد که او را از هویت خود دور کند.

اصلانی تصریح کرد: در اسلام هر چیزی که فرد را از هویت و شأن انسانی خود دور کند منع شده است مدگرایی هم یکی از آن موضوعاتی است که انسان را از مسیر تعالی، پیشرفت و فعال بودن در حوزه‌های فکر، اندیشه و تولید بازمی‌دارد.

رییس سازمان بسیج جامعه زنان افزود: تنها دغدغه افراد مدگرا این است که بیشتر پول دربیاورند تا بتوانند بیشتر از مد روز پیروی کنند این نوع نگرش هم از لحاظ دینی و هم از لحاظ عقلانی مذموم است، یک خانواده می‌توانند با مدیریت درست منابع مادی خود و پرهیز از مدگرایی می‌تواند درعین‌حالی که از زندگی خود احساس رضایت دارد مقداری هم پس‌انداز کند و از سرمایه مادی خود در مسیر کمک به مردم، سازندگی کشور و پیشرفت و آبادانی کشور استفاده کند.

وی درباره اینکه آیا مدگرایی بین زنان شایع‌تر است یا مردان و دلیل آن، عنوان کرد: به اعتقاد من امروز جامعه ما به‌طورکلی چه در حوزه مردان و چه در حوزه زنان دچار آسیب مدگرایی شده است شاید بتوان گفت در حوزه زنان این مسئله شیوع بیشتری دارد؛ اما این‌طور نیست که در حوزه مردان این مشکل کم دیده می‌شود متأسفانه امروز پسران جوان در مورد آرایش سروصورت، نوع پوشش و خال‌کوبی دچار مدهای نامناسبی شدند که حقیقتاً بافرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما در تضاد است.

اصلانی گفت: متأسفانه همتی که جوانان، مردان و زنان جامعه باید در راه سازندگی، پیشرفت کشور، آبادانی، کسب اخلاق، علم و معرفت صرف کنند با برنامه‌ریزی‌هایی که دشمن انجام می‌دهد و با کوتاهی در مسائل فرهنگی صرف پیروی از مد و مدگرایی می‌کنند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: روش دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی به‌ویژه صهیونیسم بین‌المللی حیا زدایی از جامعه مسلمان و بردن جامعه به‌سوی مصرف‌گرایی است، دشمن باهدف سود اقتصادی سرشاری که از این راه به دست می‌آورد همچنین باهدف تغییر فرهنگ و آداب و سنن ملت‌ها و نیز باهدف مشغول کردن جوامع اسلامی به کارهای سطحی و پیش‌پاافتاده به معضل اجتماعی مدگرایی دامن می‌زند و آن را تبلیغ می‌کند./807/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات