۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۵۲۰۷۴۷
فلاح زاده:

حج تمتع کانون همگرایی و وحدت بین مسلمان هاست

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: ایام حج کانون همگرایی و وحدت بین مسلمان ها در جهت تعالی و رفع مشکلات آنان است لذا از هر آنچه که می تواند عامل تفرقه باشد و هر چه که می تواند این تضاد را ایجاد کند باید پرهیز کرد.
بیت الله الحرام حج مسجد الحرام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دکتر محمدهادی فلاح زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تاکید بر وجود وحدت در مناسک حج گفت: با توجه به اینکه حج منادی وحدت است، گفتمان جمهوری اسلامی وحدت و تقریب بین امت اسلامی می باشد.

وی با بیان اینکه وحدت در حج به معنی یگانگی بین مسلمانان و ممانعت از افتراق و واگرایی بین مسلمانان می باشد، خاطرنشان کرد: لذا تمام آنچه که به عنوان تفرقه در بین مسلمانان مطرح می شود نه برگرفته از مبانی اسلامی است نه آموزه های حج و نه گفتمان جمهوری اسلامی می باشد.

فلاح زاده حج را تجسم و تجلی وحدت دانست و بیان داشت: در انجام مراسم حج باید توجه داشت که خدا یگانه، خانه او تجلی گاه یگانه، اعمال یگانه و رفتار و مناسک همه یگانه و همه تعلقات از قبیل ملیت، جنسیت، سن و رنگ هیچ کدام در حج معنا ندارد و تمامی خدا و عبودیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه در انجام اعمال حج در کل یک وحدتی کاملا دیده می شود، اظهار کرد: حتی در برخی از اعمال حج مانند محرم شدن در مکان های خاص به طوری که همه از تمام دنیا یا از مدینه یا از جده در این مکان ها محرم می شوند و همه با لباس های خاص محرم می شوند و اینکه همه پشت مقام نماز بخوانند و همه سعی بین صفا و مروه داشته باشند یک وحدت دیده می شود.

وی ادامه داد: همچنین جمع شدن حاجیان در ساعت خاص نیمه شب تا طلوع آفتاب در مشعر، انجام رمی جمره در روز اول، قربانی در روز عید قربان و بازگشت به صفا نیز وحدت دیده می شود.

فلاح زاده با بیان اینکه تمامی اعمال با هدف مشخص و معینی بر اساس وحدت انجام می شود، تصریح کرد: ایام حج کانون همگرایی و وحدت بین مسلمان ها در جهت تعالی و رفع مشکلات آنان است لذا از هر آنچه که می تواند عامل تفرقه باشد و هر چه که می تواند این تضاد را ایجاد کند باید پرهیز کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: نگاه جمهوری اسلامی به حج وحدت آفرین و امنیت آفرین است و دشمنان ما نمی خواهند مسلمانان در ایام حج از این کانون امن الهی بهره ببرند.

وی افزود: آنها می خواهند این تضاد خود ساخته را تداوم بدهند و نهادینه کنند لذا ما باید آگاه باشیم و از روش های بنیادینی که می تواند وحدت را ایجاد کند بهره ببریم و از هر حرکت تفرقه آمیز که عامل وحدت شود پرهیز کنیم.

فلاح زاده توحید، نبوت و معاد را اصول خاص و ارزش های مشترک را قرآن و حج و مذهب دانست و بیان داشت: لذا عامل مذهبی نباید ما را از اصول مشترک دور کند و دشمنان با نگاه تقلیل گرایانه و مذهب گرایانه تلاش می کنند که ما را از نگاه وحدت گرا و عام گرا دور کنند و نگاه واگرایی را در بین ما تقویت و نهادینه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم خاطرنشان کرد: دشمنان امروز با خون مسلمانان این واگرایی و تفرقه را نهادینه می کنند بنابراین باید از هر عاملی که ما را از اصول مشترک دور می کند پرهیز کرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات