۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۲۰۹۳۲
لاله افتخاری:

طراحان داخلی جریان «مدگرایی» را به دست بگیرند

 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: طراحان داخلی می‌توانند مدهایی را در جامعه رواج دهند که در عین پاسخ به میل تنوع‌طلبی جوانان، فرهنگ‌، نگرش و دیدگاه جامعه را در قالب مد ترویج دهند.
لاله افتخاری

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره مدگرایی، ابعاد و عوامل جامعه شناختی آن گفت: با توجه به اینکه مبحث مد، ابعاد مختلفی مانند خودرو، منزل، پوشاک، مو، نحوه سخن و رفتار و غیره را در برمی‌گیرد و همان طور که مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود تأکید داشتند که ما با مد مخالف نیستیم و آن را رد نمی‌کنیم بلکه با مد و الگویی که برگرفته از فرهنگ بیگانه وارداتی که سبب نفوذ دشمن و تهاجم فرهنگی می‌شود مخالف هستیم، اسلام نیز با مد مخالف نیست و به هیچ عنوان آن را رد نمی‌کند.

وی افزود: طراحان داخلی می‌توانند مدهایی را در جامعه رواج دهند که در عین پاسخ به میل تنوع‌طلبی جوانان، فرهنگ‌، نگرش و دیدگاه جامعه را در قالب مد ترویج دهند، نه فرهنگ و مدی که القاگر فرهنگ بیگانه و ترویج‌گر برهنگی و بازار مصرف برای برندها و مارک‌های بیگانه و خارجی باشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که مدگرایی در فرهنگ دینی چه جایگاهی دارد، عنوان کرد: در فرهنگ دینی ما مدگرایی نفی نشده بلکه اسراف، افراط، تفریط، تجمل‌گرایی و هر چیزی که سبب زیر سوال رفتن تشخّص فرد و باعث نمایاندن خود به دیگران شود که با ویژگی‌های تعالی انسانی مغایرت داشته، همچنین لباسی که به سبب غیرعادی بودن باعث جلب توجه دیگران ‌شود، از نگاه دین مبین اسلام مورد مذمت و نفی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مدگرایی همان مصرف گرایی و یا مصرف زدگی است، ابراز داشت: خیر، به علت اینکه گاهی اوقات مدگرایی می‌تواند در تغییر مدل مو یا ترکیب لباس‌هایی که فرد از قبل داشته است، باشد و فرد به شکلی در پوشش خود تنوع ایجاد کند، یا ممکن است در چینش لوازم زندگی مطابق مد روز تغییراتی ایجاد کند که لزوماً مصرف و خرید آن نباشد.

افتخاری در پاسخ به این سؤال که مدگرایی وابسته به کدام جریان‌های اقتصادی و یا فرهنگی در جامعه است، اظهار داشت: ترویج برخی مدها برای زنده نگهداشتن منافع تولید کنندگاه و سودجویان است به همین علت مدهای مختلف بازار حتی ممکن است از انبارهای سال‌های قبل تولیدکنندگان و واسطه‌ها باشد که عده‌ای بدون آگاهی و توجه از آن پیروی می‌کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفکر مدگرایی را نمی‌توان تماماً وارداتی دانست، تصریح کرد: مد و مدگرایی تماماً مربوط به عوامل خارجی نیست بلکه بخشی از مد به علاقمندی‌های مردم جامعه نیز مربوط می‌شود؛ اما واضح است که توجه و پیروی از مدهای بیگانه به صورت افراطی می‌تواند برای گرم کردن بازارهای بیگانه و سرگرم کردن مردم باشد.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا مدگرایی در میان زنان جامعه  بیشتر است یا مردان، خاطرنشان کرد: به علت گرایش فطری زنان به زیبایی، مد و مدگرایی در میان زنان جامعه بیشتر مشاهده می‌شود؛ اما در مردان نیز به صورت مدل مو و مدل خودرو دیده می‌شود./966/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات