۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۲۱۰۰۷
پژوهشگر حوزوی:

با «شرح صدر» شیرین کام شوید

حجت الاسلام مداحی گفت: اگر فرهنگ شرح صدر در خانواده ها نهادینه شود، دیگر شاهد بروز مشکلات خانوادگی، طلاق و سایر آسیب های اجتماعی مربوط به نهاد خانواده نخواهیم بود.
شرح صدر شرح صدر

حجت‌الاسلام عباس مداحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه مسأله شرح صدر و «ظرفیت داشتن» در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: هنگامی خداوند به حضرت موسی(ع) دستور داد به سوی فرعون برود، ایشان قبل از هر چیز از خداوند درخواست کرد «رب اشرح لی صَدری»؛ این یعنی شرح صدر از چند لشکر بیشتر ارزش دارد.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه شرح صدر در چهار سطح ارتباط با فرزندان، خانواده، محیط کار و جامعه، بیشتر نمود و بروز دارد، اظهار داشت: انسان در وهله اول باید با همسر خود شرح صدر داشته باشد؛ به بیان دیگر هنگامی که شخص وارد منزل می شود باید همه مشکلات محل کار خود را فراموش کند و با اخلاق خوش به همسر و فرزندان خودش سلام کند.

آسیب های اجتماعی خانواده ها با شرح صدر کاهش می یابد

وی ادامه داد: اگر فرهنگ شرح صدر در خانواده ها نهادینه شود، دیگر شاهد بروز مشکلات خانوادگی، طلاق و سایر آسیب های اجتماعی مربوط به نهاد خانواده نخواهیم بود؛ خداوند در قرآن کریم زن و شوهر را «لباس» یکدیگر معرفی کرده است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این رابطه گفت «اگر انسان لباسش خاکی شد آن  لباس را دور نمی اندازد، بلکه آن را شست و شو می دهد و تمیز می کند»؛ بنابراین اگر همسر تندی کرد و درخواست های ناروایی داشت، انسان با شرح صدر و تحمل می تواند زندگی تلخ را تبدیل به شیرین ترین زندگی کند.

حجت الاسلام مداحی با اشاره به شرح صدر در عرصه فرزندان عنوان داشت: در احادیث داریم که «با پول نمی توان مردم را راضی کرد، اما با اخلاق خوب می شود این کار را انجام داد»؛ بر این اساس فرد به هنگام رویارویی با خواسته های فرزندان، اگر توانایی برآورده سازی آنها را هم نداشت با گفتار خوب و محترمانه آنها را راضی و خشنود کند.

شرح صدر از آمار نزاع های خیابانی می کاهد

استاد حوزه علمیه قم به شرح صدر در سطح جامعه اشاره کرد و ابراز داشت:‌ انسان باید در مواجهه با زمینه های ایجاد نزاع های خیابانی همانند تصادف، در ترافیک ماندن و غیره باید با شرح صدر رفتار کند؛ در جامعه ای که متعلق به امام زمان(عج) است همه باید با یکدیگر با مهربانی و گذشت برخود کنند.

وی در پایان با بیان حدیث امام علی(ع) «إنّ العاقِلَ نِصفُهُ احتِمالٌ و نِصفُهُ تَغافُلٌ» خاطرنشان کرد: سیره اهل بیت(ع) همواره بر این بوده است که نسبت به خطاهای دیگران چشم پوشی کرده و شرح صدر پیشه می کردند؛ بنابراین چشم پوشی و شرح صدر دو ویژگی انسان عاقل است که باید طلاب و مبلغان دینی تلاش کنند تا این فرهنگ زیبا در جامعه نهادینه شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات