۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۵۲۱۲۴۷
استاد حوزه علمیه:

شکل گیری تمدن اسلامی حاصل تلاش امام باقر است

حجت الاسلام ابراهیمی فر با اشاره به نقش امام باقر(ع) در پیشرفت اسلام و معارف اهل بیت(ع) گفت: شکل گیری تمدن اسلامی حاصل تلاش امام باقر(ع) است.
حجت الاسلام عبدالجواد ابراهیمی فر پوستر/ شهادت امام محمد باقر تسلیت باد

حجت الاسلام عبدالرحیم ابراهیمی فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امام باقر(ع) عنوان کرد: دوران آن حضرت از برهه های حساس تاریخ اسلام است که منشأ اتفاقات گوناگونی در اسلام بوده است.

وی افزود: این دوران از دو جهت دارای اهمیت است؛ یکی به دلیل نقش امام باقر(ع) در پیشرفت اسلام و معارف اسلامی در خارج از مرزهای اسلام و دیگری مربوط به نقش آن حضرت در مقابله با انحرافات و گسترش اسلام ناب در درون مرزهای امت اسلامی است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در دوران آن حضرت، جهان غرب در عصر قرون وسطی و زمان سیاهی و تباهی به سر می برد و مسیحیت به رهبری کلیسا و کشیش ها دچار افول دینی و گفتمانی شده بود.

حجت الاسلام ابراهیمی فر شکل گیری تمدن اسلامی را حاصل تلاش امام باقر(ع) دانست و خاطرنشان کرد: در مقابل جهان غرب که در دوران تباهی به سر می برد، جامعه اسلامی در حال پایه ریزی فرهنگ و تمدنی شکوفا بود که نقش امام باقر(ع) در پایه گذاری آن بسیار مهم و برجسته است.

وی اضافه کرد: در دوران ایشان، فرمان ممنوعیت کتابت و ترویج احادیث نبوی لغو شد و همین موضوع فضا را برای گسترش و انتقال معارف پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) فراهم کرد و امام باقر(ع) با استفاده از این فرصت، توانستند معارف اهل بیت(ع) را در جهان اسلام ترویج کنند.

این کارشناس دینی تأکید کرد: از سویی نیز جریانات فکری متعددی مانند معتزله، مرجئه و خوارج شروع به فعالیت کردند که همین موضوع نیز فضا را برای تضارب آرا و تزاحم دیدگاه ها فراهم کرد و نقش امام باقر(ع) در مقابله با این جریانات، جایگاه والای معارف اهل بیت(ع) را بیش از پیش نمایان کرد.

حجت الاسلام ابراهیمی فر ادامه داد: در واقع امام باقر(ع) با راه اندازی کرسی تدریس و انتشار احادیث اهل بیت(ع) و پرداختن به فقه و فقاهت، بار دیگر اسلام ناب را زنده کرده و مانع فراموش شدن سیره و سنت پیامبر(ص) شدند.

وی ابراز کرد: تاریخ اسلام مالامال از این شکوفایی و گسترش علم و معارف ناب الهی از جانب امام باقر(ع) و سپس امام صادق(ع) است و براساس همین جهاد علمی بود که تمدنی شکوفا در جامعه اسلامی شکل گرفت.

این کارشناس دینی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع رقم خوردن تمدن اسلامی در زمانه ای که غرب در دوران سیاهی و تاریکی به سر می برد، نشان داد که با تأسی به فرهنگ اهل بیت(ع) می توان قله های علم و دانش را فتح کرده و به پایه ریزی فرهنگ و تمدنی شکوفا پرداخت./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات