۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۲۱۳۲۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

ضرورت پایبندی دولت‌مردان بر سر عهد و پیمان‌های انتخاباتی

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: دولتمردان باید بر سر عهد و پیمان‌های انتخاباتی خود پایداری و پایبندی نشان داده و برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم همت مضاعف داشته باشند.
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تأکید بر ضرورت وفای به عهد، اظهار کرد: غدر در لغت به معنای «ترک الوفاء ونقض العهد» است و اصل ریشه آن «قطع» است، گویی انسانی که بر سر قول و قرار و پیمانش نمی‌ماند، رابطه انسانی خود با دیگران را قطع می‌کند و نیرنگ را جایگزین صداقت و راستی و درستی می‌سازد.

وی با بیان اینکه این آسیب و آفتی است که اسلام به‌شدت با آن مبارزه کرده است، افزود: قرآن مجید حتی در رابطه با عهدهای مسلمانان با مشرکان می‌گوید: «فَمَا اسْتَقَامُوا لَکمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ»؛ با مشرکانی که وفا به عقد و عهد می‌کنند وفادار باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: قرآن در جای دیگر سردمداران مشرک پیمان‌شکن را با این ویژگی که نه «ایمان» دارند و نه «اَیمان» معرفی می‌کند: «فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمَانَ لَهُمْ»؛ با پیشوایان کفر پیکار کنید چراکه پیمان آنها اعتباری ندارد.

وی با بیان اینکه در همین سوره رعایت وفا و پیمان با مشرکان را از مصادیق «تقوا» برشمرده است، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) هم در نهج‌البلاغه از فرد نیرنگ‌باز بوقلمون‌صفت یعنی عمر و عاص نام می‌برد و او را این‌گونه معرفی می‌کند: «عَجَباً لاِبْنِ النّابِغَةِ... اِنَّهُ لَیقُولُ فَیکذِبُ، وَ یعِدُ فَیخْلِفُ... وَ یخُونُ الْعَهْدَ، وَ یقْطَعُ الاْلَّ»؛ شگفتا از عمر و عاص او سخن می‌گوید پس دروغ می‌بندد، وعده می‌دهد و خلاف آن مرتکب می‌شود. درخواست می‌کند و اصرار می‌ورزد به پیمان خیانت می‌کند و پیوند خویشاوندی را قطع می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: امام علی (ع) یکی از نقطه‌های ضعف این عنصر نیرنگ‌باز را خیانت در عهد و پیمان‌ها می‌شمارد و از او به‌عنوان یک انسان هرزه هنجارشکن یاد می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز هم برخی افراد با زبان چرب و نرم و نفاق حاکم بر وجودشان مردم را می‌فریبند، با وعده و وعید در فصل رأی‌گیری مردم را می‌فریبند و بر سر عهد و پیمان‌های انتخاباتی پایداری و پایبندی ندارند؛ به‌گونه‌ای که همین که در انتخابات به پیروزی می‌رسند دیگر مردم و مشکلات آنها را از یاد می‌برند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: دولتمردان باید بر سر عهد و پیمان‌های انتخاباتی خود پایداری و پایبندی نشان داده و برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم همت مضاعف داشته باشند./9314/ت302/ب1

ارسال نظرات