۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۲۱۳۶۶
استاد حوزه علمیه‌ مطرح کرد؛

ضرورت مطالعه علمی و تاریخی دوران امام باقر

حجت الاسلام اسلامی دوران حیات امامان پنجم و ششم را نیازمند مطالعه علمی و تاریخی دانست و گفت که پایه گذاری نهضت علمی جهان اسلام یادگار امام باقر(ع) است.
شهادت امام باقر (ع)

حجت الاسلام علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت شهادت امام باقر(ع) عنوان کرد: دوران حیات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیازمند بررسی دقیق علمی و تاریخی است و باید  این فراز از تاریخ اسلام به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ضعف و فروپاشی حکومت بنی امیه و شکل گیری حکومت بنی عباس از جمله اتفاقات مهم تاریخی در زمان آن حضرت است که به سبب همین موضوع نیز فضای مناسبی برای گسترش معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) فراهم شد و امام باقر(ع) از این فرصت بهره برده و فرهنگ ناب اسلامی را در جامعه تبیین و ترویج کردند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بعد از اینکه در زمان عمر بن عبدالعزیز ممنوعیت نگارش و نقل احادیث نبوی برداشته شد، فضایی به وجود آمد که راه را برای تدوین و ترویج سخنان پیامبر(ص) باز کرد و در این زمان برخوردهای متفاوتی با این موضوع وجود داشت و عده ای تلاش کردند تا از این فرصت برای ایجاد انحراف در معارف دینی بهره ببرند.

حجت الاسلام اسلامی، جعل حدیث را از اتفاقات دوران امام باقر(ع) دانست و خاطرنشان کرد: بعد از اینکه فضا برای نقل حدیث فراهم شد، عده ای با اهداف مادی و برای نزدیکی به حاکمان آن زمان به جعل حدیث روی آوردند و همین موضوع سبب ورود احادیث جعلی فراوانی به متون و کتاب های اسلامی شد.

وی اضافه کرد: در این دوران امام باقر(ع) وظیفه مهمی در زمینه ترویج و گسترش احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برعهده داشته و توانستند به نشر احادیث و فضایل و سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بپردازند.

این کارشناس دینی تأکید کرد: امام باقر(ع) و فرزند بزرگوارشان امام صادق(ع) در طول 40 سال توانستند احادیث، سنت، سیره و فرهنگ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را در جهان اسلام گسترش دهند و همین موضوع نیز سبب شد تا زمینه سازی یک نهضت بزرگ علمی صورت گیرد.

حجت الاسلام اسلامی ادامه داد: شاگردان بسیاری از سوی امام باقر(ع) و سپس امام صادق(ع) تربیت یافته و توانستند فرهنگ اسلامی را در سراسر جامعه اسلامی گسترش دهند و بزرگترین دانشگاه اسلامی از زمان آن حضرت پایه گذاری شد.

وی ابراز کرد: در واقع ترویج فرهنگ و معارف اسلام ناب و زمینه سازی نهضت علمی بزرگ اسلام بالاترین خدمتی بود که امام باقر(ع) نسبت به دین خدا و جامعه اسلامی انجام دادند.

حجت الاسلام اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجاهدت و تلاش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) سبب شد تا تمدن اسلامی شکل گرفته و امروز شیعه را با عنوان جعفری و ادامه دهندگان مکتب و فقه امام جعفر صادق(ع) بشناسند./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات