۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۲۱۴۳۷
آیت الله مظاهری:

مستضعفان فکری به توطئه های دشمن دامن می زنند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: زمانی که قبله تغییر کرد مسلمانانی که از جهت فکری مستضعف بودند برایشان شبهه ایجاد شد و در طرح یهودیان برای ضربه زدن به اسلام شرکت کردند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: یهودیان به مسأله تغییر قبله از بیت المقدس به مکه با خبر بودند.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت باقرالعلوم(ع) افزود: ثواب تفسیر قرآن جلسه امروز را به روح پُر فتوح امام باقر(ع) هدیه می کنیم و از ایشان می خواهیم که نظر لطفی به جلسه امروز ما داشته باشند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و چهل و چهارم که می فرماید«قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُمَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه نیز مربوط به تغییر قبله است؛ از سیاق آیه مشخص می شود که خودِ پیامبر(ص) انتظار این که قبله از بیت المقدس به مکه تغییر کند را از گذشته می کشیدند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: در کتب آسمانی همچون انجیل و تورات القاب و عنوان هایی برای پیامبر آخرالزمان ذکر شده بود، یکی از القابی که یهودیان قصد داشتند آن را پوشیده نگه دارند ذُوقِبلَتَین به معنای صاحب دو قبله است؛ یهودیان با وجود آگاهی کامل نسبت به موضوع تغییر قبله که مسأله تعبدی بود می خواستند با توطئه اصل اسلام را زیر سؤال ببرند ولی موفق به مطلوبشان نشدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: زمانی که قبله تغییر کرد مسلمانانی که از جهت فکری مستضعف بودند برایشان شبهه ایجاد شد و در طرح یهودیان برای ضربه زدن به اسلام شرکت کردند؛ شایعه پراکنی یهودیان به قدر حساب شده و وسیع بود که اگر لطف الهی نبود احتمال داشت که یهودیان به مقصود پلیدشان دست پیدا کنند.

وی با بیان این که در از صدر اسلام تاکنون یهودیان همواره به فکر ضربه زدن به اسلام بوده اند، اذعان کرد: یهودیان در مدینه به پیامبر(ص) قول داده بودند که به صورت مسالمت آمیز با مسلمانان زندگی کنند ولی از پیشرفت روزافزون اسلام ناراحت و نگران بودند به همین سبب دائماً کارشکنی می کردند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در مسجد حضور داشتند و شاید در حال نماز خواندن بودند که جبرئیل با چرخاندن شانه های مبارکشان، ایشان را از سمت بیت المقدس به سمت کعبه تغییر جهت داد؛ در آیه ای خطاب به پیامبر(ص) گفته می شود قبله را تغییر دادیم تا راضی شوی.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: پیامبر(ص) در طول 23 سال رسالتی که داشتند مسائل تعبدی زیادی را بیان فرمودند ولی مسأله تغییر قبله به دلیل این که با توطئه یهودیان همراه شد می توانست برای اسلام و مسلمین مشکل ساز شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که لازم به طرف قبله نماز بخوانیم، ابراز کرد: نماز خواندن به طرف قبله به معنای جهت گیری دقیق نمازگزارن به سمت کعبه نیست بلکه کفایت می کند در جهت قبله نماز بخوانیم و چند درجه اختلاف اشکالی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی تخصص خاصی در تعیین قبله داشتند و ایشان در مدرسه فیضیه به واسطه نور آفتاب جهت قبله را تعیین کردند؛ زمانی که مشغول نماز خواندن می شویم همین اندازه که در عرف بگویند رو به قبله ایستاده است کفایت می کند.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: برخی با قصد گول زدن اهالی یک مسجد به این عنوان که جهت قبله در این مسجد اشتباه است، مسجد را تخریب می کنند که باید عرض کنم چنین ادعایی کاملاً غلط است و واژه شطره این مسأله را به وضوح بیان می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان افزود: یهودیان با ادعای غلط خودشان به خداوند و پیامبر(ص) و دین الهی اعتراض کردند و از محضر خداوند حیا نکردند به همین سبب در صدر اسلام نابود شدند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات