۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۲۱۵۴۹

برگزاری مراسم شهادت امام محمدباقر در دفاتر مراجع تقلید

همزمان با سالروز شهادت جانسوز امام محمدباقر(ع)، مراسم بزرگداشتی در دفاتر مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه در قم برگزار شد.
شهادت امام محمدباقر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) پنجمین امام مظلوم شیعیان، مصادف با ۶ ذی الحجه مراسم بزرگداشتی با حضور  علما، طلاب، روحانیان و اقشار مختلف مردم در دفاتر مراجع تقلید در قم برگزار شد.

براساس این گزارش، در دفتر حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مراسم بزرگداشتی با حضور این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز در مدرسه امیرالمومنین(ع)، با حضور علما و روحانیان برپا شد.

همچنین مجلس سوگواری و عزاداری شهادت پنجمین اختر تابناک ولایت و امامت، صبح امروز در دفتر حضرت آیت‌الله علوی بروجردی، با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین حسین انصاریان و حبیب الله فرحزاد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره شناسنامه عقل، روح، عمل و اخلاق معصومین(ع) است، گفت: ای کاش در کتاب های درسی، آموزشی و علوم انسانی دانشگاهی بخش هایی از زیارت جامعه کبیره به عنوان درس شناخت اهل بیت(ع) قرار داده می شد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: معرفت به اهل بیت(ع) حصار الهی است؛ کسی که ولایت را قبول نداشته باشد در دنیا به عذاب گمراهی، افتادن در فساد و غرق شدن در گناهان کبیره گرفتار می شود که سبب عذاب اخروی نیز خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امروزه باید متون و علوم دینی را با قلب و جان درک کرد، ابراز داشت: «مُلا لغتی» شدن به هیچ کاری نخواهد آمد، چراکه برای دنیای و آخرت مردم مفید نخواهد بود؛ این متون درصدد است ما را سالک راه الهی کند؛ بنابراین «فتأمّل»ها باید به قرآن کریم، نهج البلاغه و معارف اهل بیت(ع) کشانیده شود، اگر این مهم محقق شود به یقین هر طلبه یک «سلمان فارسی» خواهد شد.

حجت‌الاسلام فرحزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناسبت های ماه ذی الحجة الحرام، گفت: قبل و بعد از عید سعید غدیر مناسبت های مهمی اتفاق افتاده که برخی از آنها در قرآن کریم نیز مورد تأکید قرار گرفته است؛ خداوند این ایام و مناسبت های قبل و بعد از غدیر را برای تثبیت و تحکیم ولایت امیرمؤمنان(ع) قرار داده است و باید از سوی ما به نحو احسن گرامی داشته شود.

وی اظهار داشت: اگر ما بدانیم و باور کنیم که اهل بیت(ع) چه اندازه نسبت به ما مهربان و دلسوز هستند به یقین زندگی خود را مطابق معیارهای ایشان خواهیم کرد.

همچنین مراسمی در دفتر حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در پی شهادت جانگداز امام باقر(ع) برگزار شد که حجت الاسلام جوانمرد در این محفل به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام جوانمرد با اشاره به اینکه امام باقر(ع) نخستین مولودى است كه در خاندان علویان از التقاى دو بحر امامت متولد شدند، گفت: امام محمد باقر(ع) از جانب پدر و نیز مادر، به شجره پاكیزه نبوت منتهى می‌شود؛ پدر ایشان على بن الحسین(ع) و مادر بزرگوارشان فاطمه، دختر امام حسن مجتبى(ع) بودند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حدیث از امام باقر(ع) که «اگر کسی برای تأمین معاش بیرون آید و در همان حال بمیرد، در حال عبادت مرده است»، افزود: امروزه اگر رانندگان اتوبوس، تریلی و مانند آن در حال رانندگی و امرار معاش دچار سانحه شوند و رحلت کنند، در حال عبادت از دنیا رفته اند و اجرشان نزد خداوند محفوظ است.

مراسم بزرگداشت شهادت جانسوز امام محمد باقر(ع) در دفتر حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی با سخنرانی حجت الاسلام تهرانی همراه بود.

حجت الاسلام تهرانی با تأکید بر این که مقصود از اهل ذکر در قرآن کریم، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند، گفت: مراد از اهل ذکر کسانی هستند که نسبت به تمام هستی علم دارند و آنها جز پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نمی توانند باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در حدیث ثقلین که 500 نفر ازمحدثان آن را نقل کرده اند، می فرمایند قرآن و عترت را به یادگار گذاشتم و هر دوی آنها باید در کنار یکدیگر باشند و نه تنها اهل تسنن که شیعیان نیز باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

دفتر حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز مجلس سوگواری شهادت این امام همام را با حضور این مرجع تقلید برگزار کرد و حجت الاسلام والمسلمین سید احمد صالحی خوانساری در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

این استاد حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود، اظهار داشت: رسول خدا(ص) می فرمایند، «بهترین مردم، جوان کم سن و سال و خوش سیمایی است که جوانی و زیبایی خود را در راه خدا و برای خدا خرج کند» و اگر این جمله رسول خدا(ص) سرلوحه کار جوانان ما باشد، تحصیل در حوزه و دانشگاه، خدمت به مردم، عبادت و همه امور زندگی افراد برای رضای خدا خواهد بود.

این کارشناس دینی بیان داشت: عید غدیر زمان انتصاب بهترین انسان عالم بعد از پیامبر(ص) است و امیرمؤمنان(ع) در این روز به امامت، ولایت و خلافت منصوب شدند و دین اسلام به عنوان دین مورد رضایت خداوند بعد از نصب آن حضرت به ولایت، تکمیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: امام باقر(ع) در مراسم حج در جمعی که در خیمه آن حضرت حضور داشتند، فرمودند: «اگر فردی در بهترین نقطه عالم که کنار حجر الاسود و بین رکن و مقام است خدا را عبادت کند و روزها روزه باشد و شب ها را شب زنده داری کند و به اندازه عمر جهان به عبادت بپردازد، اما حق ما اهل بیت(ع) را ادا نکرده و حرمت ما را حفظ نکند و محبت ما در دل او نباشد، خداوند در روز قیامت هیچ کدام از اعمال او را نمی پذیرد».

دفتر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی از دیگر دفاتری بود که مراسم سوگواری را در رثای امام باقر(ع) با حضور این استاد برجسته حوزوی و با سخنرانی حجت الاسلام محمود حسین زاده برگزار کرد.

حجت الاسلام حسین زاده با اشاره به لقب پنجمین امام شیعیان(ع) به تبیین واژه باقر پرداخت و گفت: این لقب را پیامبر اکرم(ص) به ایشان نسبت دادند و به معنای شکافتن علم است؛ شکافتن علم نیز به معنای توسعه و تولید علوم مختلف است که توسط این امام همام شکل گرفت.

وی در ادامه ابراز داشت: گاهی اوقات انسان انجام خطا، گناه یا ضعفی را از فردی اطمینان ندارد که در این جا طبق روایات باید اصالة الصحه جاری کرده و درباره آن فرد گمان بد به خرج ندهد ولی گاهی با این که از وقوع گناهی از انسانی مطمئن هستیم باز هم باید خودمان را به غفلت بزنیم که هم آن فرد از کردار خود پشیمان شود و هم انسان خودش با گذشت به مراتب عالی تری از اخلاق دست پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: البته باید دانست تغافل حسن ذاتی ندارد ولی در بسیاری از موارد کاربرد دارد، ولی نباید آن را با غفلت و بی توجهی به اوضاع اطراف جامعه اشتباه گرفت.

گفتنی است، آستان مقدسه کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، بارگاه امامزادگان و بقاع متبرکه قم نیز مراسمات عزاداری و سوگواری را با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سخنرانان مذهبی در این اماکن مقدس برگزار کردند و به اقامه عزا پرداختند./840/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات