۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۵۲۱۵۶۱
آیت الله علیدوست:

مصرف نظریات تولید شده در حوزه های علمیه یک ضرورت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عمده مشکل حوزه های علمیه بحران مصرف تولیدات علمی است، گفت: مصرف نظریات تولید شده در حوزه های علمیه یک ضرورت است
آیت الله علیدوست آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عصر امروز در جلسه اساتید حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه با اشاره به جایگاه ویژه استادی در حوزه های علمیه، گفت: استاد حوزه علمیه باید در امر تدریس با مجاهده و اعتقاد وارد میدان شود.

وی با اشاره به روایت  أَ لَا أُحَدِّثُكُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لَا شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْأَنْبِيَاءُ وَ الشُّهَدَاءُ، ادامه داد: علامه طباطبایی در ذیل این روایت یک توجیه لفظی را بیان می کند و غبطه را به معنای تحسن و تعجب بیان می کند که مورد پذیرش نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در غبطه مفاهیم منفی چون حسادت و تنگ نظری وجود ندارد، تصریح کرد: این روایت در واقع روشن و مشخص است، در دوران گذشته اکثر انبیا از نظر هدایتی، مخاطبان اندکی داشتند به طوری که حضرت شعیب در روستایی که به 40 خانوار نمی رسید به امر هدایت مشغول بود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه کاری اغلب انبیا در امر هدایت محدود بود، اما امروز علمای شیعه به شرط بیان دین اکمل با وسعت بیشتری از مخاطبان ارتباط دارد، هدایت مردم مانند نوری است که در روز قیامت تجلی خواهد کرد که در روایات از آن به عنوان منبرهای نور تعبیر آورده شده است.

آیت الله علیدوست ابراز داشت: توجیه علامه طباطبایی از نظر ادبیاتی دچار خدشه است، این روایت با این بیان نیازمند توجیه نیست، امروز علما در وسعت بیشتری مردم یک شهر، استان و یا کشور را مخاطب خود قرار می دهند و نور هدایت آنها است که مورد غبطه انبیا قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و ارزش مقام استادی در حوزه های علمیه، تصریح کرد: طلاب حوزه های علمیه یک امانت هستند، طلاب مورد عنایت امام زمان بوده و اساتید و مسؤولان باید نسبت به طلاب دغدغه مند باشند.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم نخستین شرط استادی را ایمان و اعتقاد به نتیجه و مؤلَف و مؤلِف است، ادامه  داد: اینکه استاد به کتاب درسی که تدریس می کند اعتقاد نداشته باشد یک جفا است، استاد نباید به کتاب درسی که تدریس می کند اعتقاد نداشته باشد.

وی با تأکید بر بذل کافی استاد در کلاس درس، ادامه داد: کلاس درس جلسه دادگاه نیست که در همان جلسه مسأله درسی مختومه شود، استاد موفق استادی است که درس را با یک سؤال مختومه کند، کلاس درس باید به گونه ای باشد که یک پرونده و پروژه را بگشاید.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه استاد باید نسبت به درسی که تدریس می کند یک نگاه جامع داشته باشد، افزود: استاد لازم است که احاطه کافی به مطلب داشته و دارای نگاهی جامع به درس باشد.

وی گفت: همچنین کلاس درس باید به گونه‌ای باشد که طلبه احساس نکند که با یک مسأله مرده درگیر است، طرح مباحث روز حقوقی و بیان رویه های قضایی و توجه به حقوق خانواده و دیگر مسائل درکنار تطبیق آنها با متون حوزوی می تواند عامل انگیزش طلاب در کلاس‌های درس باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشکل عمده امروز حوزه های علمیه را عدم قدرت ارتباط با میراث دانست و تصریح کرد: تسهیل دروس سبب ضعف در ارتباط با میراث در حوزه های علمیه خواهد شد، نکته دیگر اینکه برخی مطالب لازم نیست از رسائل و مکاسب خوانده شود.

وی با اشاره به مشکل عدم توجه به مصرف نظریات تولیدی در حوزه های علمیه، افزود: ما مشکل تولید نظریه نداریم، عمده مشکل ما عدم مصرف تولیدات علمی است، مسأله دیگر ضعف فرهنگی حوزه های علمیه و حجاب معاصرت است.

آیت الله علیدوست ادامه داد: اگر یک طلبه فاضل نظریه‌ای را بیان کند مورد توجه قرار نخواهد گرفت، اما اگر مطلبی را از بزرگانی چون خویی، شهید صدر و شیخ انصاری طرح و بیان کنیم این مطلب بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت، بنابراین ما مشکل تولید محتوا نداشته بلکه دچار ضعف مصرف و فرهنگ در این حوزه هستیم./854/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات