۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۲۱۵۶۷
حجت الاسلام فشندی عنوان کرد؛

روند انتخاب طلاب تهرانی برای ایراد سخن در محضر رهبر انقلاب

سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز در گفت وگو با رسا روند و چگونگی انتخاب طلاب و فضلای حوزه تهران برای ایراد سخن در محضر رهبر معظم انقلاب را تشریح کرد.
حجت الاسلام فشندی حجت الاسلام فشندی

حجت الاسلام امید فشندی  سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار طلاب و فضلای تهرانی با رهبر معظم انقلاب، به ارزیابی حال و هوا و فضای این جلسه پرداخت و این دیدار و نکات مطرح شده را ارزشمند توصیف کرد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در شروع دیدار نکته ای فرمودند که هدف اولیه ما را برآورده کرد، رهبر معظم انقلاب با اشاره به آیه آخر سوره فتح فرمودند وقتی یک بذر و نهالی کاشته می‌شود و این نهال به قدری رشد و رویش پیدا می کند، زارع و باغبان خود را به شگفت وا می دارد و از طرفی سبب خشم دشمنان می شود.

وی اظهار کرد: ایشان فرمودند الحمدلله در این جلسه این مطلب دست ما آمد که طلاب جوان نسلی هستند که رشد و رویشی داشتند و برخی از آن ها به ثمر رسیدند و برخی از آن ها امید می رود که با حرکت به ثمر برسند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد:  خوشبختانه اولویت و هدف اول ما برآورده شد، البته می توانست خیلی بهتر باشد، در قالب های بهتری بیان و سطح فکری بالاتری بیان شود اما به دلایل مختلفی این اتفاق نیفتاد، متن ها و مباحث خوبی بود که در این گردونه نتوانستند به جایی برسند که مباحث آن ها جلوی حضرت آقا مطرح شود.

وی اضافه کرد: هدف و اولویت چیزی دیگری است و این که چه کسی  و در چه قالبی بگوید  مسأله دوم بود از این رو هدف اصلی ما الحمدلله برآورده شد.

سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز گفت: متأسفانه برخی حوادث که در جامعه ظهور و بروز پیدا می کنند نشان دهنده یک سری ریشه‌های ناگوار فرهنگی است که از عموم مردم تا مدیران و مسؤولان فراگیر است، این که حاشیه‌ بسیاری از اتفاقات، مهم تر از متن جلوه و نمود پیدا می کند تا حدی که خود متن فراموش می شود، بسیار فاجعه است.

وی افزود: در این فضا قابلیت تحلیل های عمیق از دست می رود. مشکلات وجود دارد، بنده در موارد مختلف منتقد ساز و کار انتخاب افراد هستم، البته فضای دانشگاه فضایی تشکلی است و دانشجویان دور هم جمع می شوند و هرکدام تشکل های خاص خود را دارند و در تشکل خود همفکری می کنند و یک نفر به نمایندگی از آن تشکل فکری در دیدار با مسؤولان به ویژه رهبر معظم انقلاب حضور پیدا کرده و نظرات خود را بیان می کنند.

حجت الاسلام فشندی با بیان این که متأسفانه در فضای حوزه به دلایل گوناگون چنین فضایی وجود ندارد و شاهد تشکل نیستیم، اظهار داشت: بر این اساس خود شخص موضوعیت پیدا می کند و این که آیا فلانی رفت یا نرفت یا فلان موضوع را گفت یا بیان نکرد، این مسأله باید حل شود.

وی ادامه داد: دیدار طلاب جوان با رهبر معظم انقلاب بی سابقه بوده است، تاکنون سابقه نداشته که حضرت آقا با طلاب جوان دیدار داشته باشند و بفرمایند که می خواهند دیداری بگذارند تا حرف جوانان را بشنوند، البته دیداری بود که مدیران و مسؤولان صحبت کردند که رهبر انقلاب فرمودند دیدار دیگری هم باشد که حرف طلاب جوان را بشنویم یعنی می خواستند ببینند که افق فکری طلاب جوان تا کجا است.

سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز ابراز داشت: مسؤولان و مجریان امر هم چون برنامه بی سابقه بود تجربه نداشتند، در دانشگاه تشکل ها مجری برگزاری هستند البته با بیت هم باید هماهنگی هایی صورت گیرد؛ در حوزه چون این مسأله نبوده از این رو نمی توان توقع داشت که بدون مشکل برگزار شده باشد.

وی عنوان کرد: این مسأله باید به مرور زمان حل شود که در چه ساز و کاری متن‌ها و سخنرانی ها انجام شود. سازوکاری که مسؤولان مرکز مدیریت برای این دیدار برگزیدند این بود که مسابقه یادداشت نویسی در سطح حوزه ها برگزار شود و بگوییم که اگر توفیق شد محضر آقا بروند چه چیزی را می خواهند مطرح کنند، برخی از طلاب مطالبی نوشتند و فرستادند. همچنین  کرسی هایی برگزار کردند تا طلبه هایی که فکر و نظر دارند در آن جا طرح بحث کنند.

حجت الاسلام فشندی خاطرنشان کرد: از بین آنها کسانی که بهتر بودند برگزیده شدند، تعدادی هم به صورت طبیعی در سطح شهر کار تبلیغی، رسانه ای و فرهنگی می کنند که اشخاص و گروه های شناخته شده ای هستند و  از مسؤولان و نمایندگان آنها نیز خواسته شد که پای کار بیایند.

وی اضافه کرد: در این فضا از طلاب خواسته شد که کارگروهی از مجموعه آنها شکل گیرد اما به دلایل مختلف از جمله این که چون قرار بود که این دیدار اردیبهشت ماه برگزار شود به دلیل انتخابات عقب افتاد، تا این که 3 هفته مانده به شهریور رسیدیم و برنامه دیدار با رهبر انقلاب جدی شد.

سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز گفت: در این فرصت کم آقایان نرسیدند که کارگروه ها را به صورت جدی شکل دهند که با وجود این که طلاب تشکل ندارند اما در کارگروه ها حضور پیدا کرده و هم فکری کنند تا خروجی بحث آن ها در محضر رهبر انقلاب ارائه شود.

وی افزود: چند نفر از طلاب در این ساز وکارها انتخاب شدند، قرار شد مطالبی نوشته شود تا در فضایی مورد بحث واقع شود و در فضایی رقابتی افراد انتخاب شوند، حدود 15 نفر مطالبی نوشتند و آوردند و چند جلسه تشکیل شد و آقایانی از مرکز مدیریت آمدند و نظراتی داشتند که اگر طلاب همکاری و رعایت کنند می توانند بحث بهتری ارائه دهند.

حجت الاسلام فشندی اظهار داشت: در این فضا افراد مطالب خود را بیان کردند و چند نفر انتخاب شدند، طلاب انقلابی دردمندترین مردم هستند و پیگیر مسائل اجتماعی واقتصادی مردم هستند،  اما چیزی که از دیدار حضرت آقا انتظار دارند صرفا این نیست که برویم و سیلی از مشکلات و مسائل را نزد ایشان مطرح کنیم، این ها که مشخص است و مطرح می شود ما می خواهیم حضرت آقا راهبری داشته باشند و یک سری مطالبی که طلاب باید فضا و زمینه‌ی فکری آن را در خود ایجاد کنند تا ایشان بتوانند آن ها را مطرح کنند، بگوییم به این فضای فکری رسیدیم و شما راهبردها و راهکارها را بیان کنید، نباید این افق بلند را به این تنزل دهیم که مسئولان می‌خواستند مطالبی گفته شود که آقا خوشش بیاید.

وی ادامه داد: اگر به این افق بلند توجه نداشته باشیم، مسأله تنزل پیدا می کند به این که «گفته‌اند مطالبی را بگویید که حضرت آقا خوششان بیاید»، در حالی که اصلا این فضا نیست که چیزی بگوییم ایشان خوششان بیاید، بلکه ما می خواهیم یک بلوغی را منتقل کنیم.

حجت الاسلام فشندی بیان داشت: مسؤولان و اساتید نکات ارشادی بیان کردند و سعی کردیم که لحاظ کنیم، برخی از دوستان هم که در آنجا متن خواندند نکات خود را بیان کردند و نقطه نظرات مسؤولان را رعایت نکردند.

سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز ابراز داشت: فضایی که مسؤولان نظر می دادند در فضایی بود که به گونه ای طرح بحث شود تا حضرت  آقا در افق بالاتری مباحث خود را مطرح کنند نه این که انتقاد نکنیم تا رهبر انقلاب خوششان بیاید، حتی در جلسه دو سه نفری بلند شدند و همه حرف هایی که برخی می خواستند مطرح کنند را زدند و بحث را منحرف کردند، متأسفانه بخشی از وقت هم برای این رفت که رهبر انقلاب بخواهند آن ها را توجیه کنند و برخی مباحث ماند و نرسیدند که مطرح کنند./1323/ت۳۰۱/ج

ارسال نظرات