۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۲۱۶۶۹

اوقاف مصر «حج اصغر» صوفیان را بدعت توصیف کرد

وزارت اوقاف مصر اقدام صوفیان در انجام اعمالی شبیه به مناسک حج در سالروز میلاد شیخ ابوالحسن شاذلی را به شدت محکوم و این اقدام را اشتباه اعتقادی توصیف کرد.
وزارت اوقاف مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود اعلام وزارت اوقاف مصر مبنی بر ارسال تعدادی از روحانیان و وعاظ برای ارشاد صوفیانی که در سالروز ولادت ابوالحسن شاذلی افعالی شبیه به حج و وقوف در عرفات انجام می‌دهند اما صوفیان مصر هجمه شدیدی را علیه اوقاف به راه انداختند.

مالک علوان شیخ طریق علوانیه و نایب رییس شورای اعلای صوفیه با حمله شدید به اوقاف تاکید کرد: اتهامات «کفر، شرک، حج در حمیثرة» تماما دروغ‌هایی است که اخوان المسلمین برای تخریب چهره موجه صوفیه منتشر کرده است.

وی افزود: وزارت اوقاف نیز سخنان اخوانی‌ها را با هدف تبلیغات رسانه‌ای بر زبان جاری می‌سازد بدون آنکه بداند این سخنان چه تبعات خطرناکی را در پی دارد. تا به امروز نشنیدم که مراسم تولد شاذلی شبیه به حج باشد و صوفیان نیز به خوبی تفاوت میان حج و تولد را می‌فهمند.

وی با تهدید اوقاف خاطر شان کرد که به زودی این اتهامات را به شیخ عبدالهادی القصبی شیخ مشایخ صوفیه منتقل خواهد کرد تا وی به اهانت اوقاف مبنی بر «آیین شرک بودن میلاد شاذلی و توصیف آن به خزعبلات» را پاسخ مناسب دهد.

در مقابل، شیخ رفعت ثابت از مسؤولان اوقاف مصر با رد ادعاها و تهمت‌های بیان شده علیه اوقاف گفت: اوقاف با ارسال تعدادی از روحانیان و وعاظ به سوی صوفیه تلاش دارد تا اعتقادات اشتباه و رفتارهای غلطی را که برخی از صوفیان در ایام میلاد شیخ شاذلی انجام می‌دهند، تصحیح کند.

وی تصریح کرد: در سالروز میلاد شیخ شاذلی، صوفیان در همراهی با حجاب بیت‌الله الحرام که در عرفات وقوف می‌کنند، در جبل حمیثرة وقوف کرده و آن را «حج اصغر» می‌نامند هرچند صوفیان منکر چنین اقداماتی هستند. با دستگاه‌های اجرایی منطقه «البحر الاحمر» هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا از این رفتارها جلوگیری شود.

این مقام مسؤول در وزارت اوقاف مصر اظهار داشت که وظیفه روحانیان تصحیح اعتقادات و رفتارهای غلط است و موضوع حج اصغر که از سوی صوفیان مطرح می‌شود نیز از این امر مستثنی نیست. اوقاف هماهنگی‌های لازم را با امام جماعت مسجد ابوالحسن شاذلی انجام داده و به وی اعلام کرد که ارسال روحانیان با هدف حمایت صوفیان و نه تخریب وجهه آنها صورت گرفته است./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات