۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۲۲۰۱۰

نگاهی بر بزرگداشت عید قربان در کشور مسلمان افغانستان

مردم افغانستان مانند سایر کشورهای اسلامی مناسبت های ملی و دینی مختلفی دارند که این روزها را جشن می گیرند و از آن تجلیل به عمل می آورند.
جنب و جوش مردم افغانستان در عید سعید قربان

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس دستورالعمل وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، بیشترین تعطیلات مناسبت های ملی و دینی این کشور به عید قربان اخصاص یافته که 4 روز است و از روز «عرفه» یک روز قبل از عید قربان آغاز می شود و تا سه روز بعد از عید ادامه دارد.

مردم افغانستان در روز عید قربان به قربانی کردن اعتقاد دارند و این قربانی تنها شامل حال حاجیان نمی شود و اغلب شهروندانی که توانائی مالی مناسب یا متوسط دارند، در روز عید قربان گوسفند، گاو و یا شتر ذبح می کنند و گوشت آن را بین آشنایان، همسایگان و نیازمندان توزیع می کنند.

مراسم روز عید قربان در افغانستان مشابه سنت های نوروز ایرانیان است. مردم ابتدا برای بازدید از بستگان و دوستانی که به تازگی یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند، می شتابند و سپس از بزرگان اقوام و خانواده ها دیدن می کنند.

میهمانی های عیدانه نیز در بین برخی از مردم افغانستان رواج دارد. شماری از نزدیکان و آشنایان به میهمانی همدیگر دعوت می شوند و هرشب یک خانواده از آن جمع، سایر خانواده ها را به منزل خود دعوت می کند و در این شب ها با انواع غذاها از میهمانان پذیرایی می شود.

«قابلی» و «منتو»، از غذاهای ویژه و مورد علاقه مردم این سرزمین که مورد علاقه اغلب گردشگران و اتباع خارجی در افغانستان قرار گرفته است، همواره بر سر این سفره ها مشاهده می شود و در واقع یکی از نشانه های احترام ویژه به میهمانان قلمداد می شود.

خرید مخصوص عید، از جمله خریدن شرینی، آجیل و لباس نو پیش از فرارسیدن عید قربان از سوی خانواده ها، جنب و جوش خاصی در شهر ایجاد می کند و شهروندان باوجود بمب گذاری ها و حملات انتحاری، به خیابان ها سرازیر می شوند و بازارها شاهد ازدحام جمعیت است.

مردم میهمان نواز افغانستان تا پاسی از شب در بازارها به خرید آجیل، میوه خشک و شیرینی می پردازند تا برای میهمانان خود در روزهای تعطیل عید قربان، سنگ تمام بگذارند. آنان در این روز با سخاوتمندی دسترنج مادی خود را در پای دوستان خدا قربانی می کنند.

«محمد نذیر نظام» یکی از شهروندان افغان به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که پس از حضور نیروهای خارجی در افغانستان، سنت ها و آئین های ملی و دینی کمرنگ شده است.

وی افزود که جنگ و مشکلات اقتصادی باعث شده تا دید و بازدید ها کاهش یابد و در گذشته، دست کم هفته ای یک بار4 اقوام دور هم جمع می شدند، اما در سال های اخیر این دورهم نشستن ها و از گرفتاری های احتمالی بقیه باخبر شدن، به سالی دو یا سه بار در ایام عید رسیده است.

این شهروند افغان، در عین حال از اینکه این دیدوبازدیدها در ایام عید به قوت خود باقی مانده است، ابراز خرسندی کرد و گفت که هنور در ایام عید شیرینی فروشی ها مملو از جمعیت است و برای تهیه شیرینی از شیرینی پزهای معتبر و تازه باید سفارش داد، وگرنه نمی توانی آن را تهیه کنی.

استقبال نزدیکان حاجیان یکی از آئین های ویژه و باشکوه مردم افغانستان است. دوستان و آشنایان حاجی هنگام بازگشت وی در فرودگاه شهر مستقر می شوند و با ورود حاجی، دسته های گل را نثار وی کرده و کاروان خودروها برای انتقال وی به منزل به دنبال وی حرکت می کنند.

دوستان و خویشاوندان حاجی در روزهای تعطیل عید به خانه وی می آیند و ضمن خوشامد، ادای مراسم حج را به وی تبریک می گویند و حاجی نیز با آب زمزم و خرمای درختی که گفته می شود با دستان مبارک پیامبر اسلام در عربستان کاشته شده است، پذیرایی می کند.

اغلب حاجیان به میهمانان خود تسبیح و سجاده هدیه می دهند و در روز سوم ورود وی، مجلس ختم قرآن در منزل خود برگزار می کنند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات