۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۵۲۲۱۹۲
امام جمعه موقت کاشان:

تكذيب روز قيامت منشأ همه گناهان است

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: تكذيب روز قيامت منشأ همه گناهان است و انسان با تكذيب روز قيامت می خواهد ثابت كند در قيامت حساب و كتاب و دادگاهی در كار نيست و هرچه هست همين جا است و براي گناه هيچ مانعی وجود ندارد.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در تفسير آيه11 تا 15 سوره مرسلات كه مي فرمايد ‹‹وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ  لِيَوْمِ الْفَصْلِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ›› گفت: يكي از ويژگيهاي اين سوره مباركه اين است ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› 10 بار در اين سوره مباركه تكرار شده است.

وي افزود: در سوره الرحمن كه حدود 30 بار آيه ‹‹فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ›› آن هم بعد از ذكر هر نعمتي تكرار شده است و يا مانند سوره قمر كه آيه ‹‹ فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ›› تكرار شده است، بنابر اين در سوره مرسلات نيز آيه ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› 10 بار تكرار شده است و هر بار بعد از مطلب جديدي كه خدا بيان كرده آن را ذكر كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار، يادآور شد: در ابتداي سوره مرسلات خداوند پنج قسم ياد مي كند كه روز قيامت حتما رخ خواهد داد و آنچه را كه درباره حساب و كتاب و بهشت و جهنم در روز قيامت وعده داده شده است تحقق خواهد يافت و در ادامه نيز چندين علائم روز قيامت را از جمله برهم خوردن نظام هستي، تاريك شدن ستارگان و از جا كندن شدن كوه ها را بيان كرده است.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: يكي ديگر از نشانه هاي روز قيامت اين است كه خداوند مي فرمايد ‹‹وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ›› زماني كه براي شهادت دادن انبياء نيز وقت تعيين شود ‹‹يَوْمٍ أُجِّلَتْ  لِيَوْمِ الْفَصْلِة›› اين حوادث و شهادت دادن انبياء براي روز ‹‹لِيَوْمِ الْفَصْلِ›› گذاشته شده است.

وي افزود: يكي از ويژگيهاي روز قيامت  كه خداوند به آن پنج قسم ياد مي كند كه روز  قيامت حتما وجود دارد، در اين پنج قسم به يكي از ويژگيهاي روز قيامت اشاره مي كند كه اين ويژگي همان ‹‹لِيَوْمِ الْفَصْلِ›› است كه روز فصل و روز جدايي بين حق و باطل است.

به گفته وي، روز فصل در مرحله نخست به قضاوت گفته شده است اما چون قضاوت سبب جدايي بين حق و باطل است، قاضي كه براي آنها قضاوت مي‌كند، همان داوري است كه سبب فصل است.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: روز قيامت روزي است كه با قضاوت و داوري دادگاهي كه قاضي آن خدا است، حق و باطل و ظالم و عادل از يكديگر جدا مي شوند و  مانند اين دنيا نيست كه همه با يكديگر قاطي باشند.

وي ادامه داد: چون خداوند روز قيامت را ‹‹لِيَوْمِ الْفَصْلِ››  مي داند از اين رو، قبل از آن شهادت را ذكر مي كند كه متناسب با فصل است چرا كه يكي از احكام دادگاه شهود است و چون خداوند در ادامه مي خواهد يكي از ويژگيهاي قيامت را كه ‹‹لِيَوْمِ الْفَصْلِ›› است بيان كند، دو آيه قبل از اين آيه، در مقدمه اي مي فرمايد، روز قيامت انبياء خواهند آمد و بر عليه امت هاي خود شهادت خواهند داد.

امام جمعه موقت كاشان، افزود: خداوند حتي به پيامبر خودش مي فرمايد، نمي داني كه روز قيامت چه روزي است كه اين موضوع دلالت بر عظمت روز قيامت دارد، بنابراين خداوند به پيامبر مي فرمايد ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› واي بر كساني كه قيامت را تكذيت مي‌كنند كه اين نوعي اعلام خطراز سوي خداوند براي تكذيب كنندگان روز قيامت است.

وي، ادامه داد: اگر خداوند يكي از ويژگيهاي روز قيامت را ‹‹لِيَوْمِ الْفَصْلِ›› ناميده است براي اين است كه قيامت ويژگيهاي زيادي دارد اما در اين آيه خداوند تنها به يكي از ويژگيهاي آن اشاره كرده است، بنابراين اگر خداوند ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› عنوان مكذب را براي همه گناهكاران انتخاب كرده است براي اين است كه در روز داوري خداوند، مكذبين خيلي خسارت خواهند ديد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: تكذيب روز قيامت منشأ همه گناهان است و انسان با تكذيب روز قيامت مي خواهد ثابت كند در قيامت حساب و كتاب و دادگاهي در كار نيست و هرچه هست همين جا است و براي گناه هيچ مانعي وجود ندارد.

وي افزود: اگر خداوند به مكذبين اشاره كرده است كه روز قيامت عذاب سختي در انتظار آنها است براي اين است كه مكذب جرثومه گناه و منبع فساد است و كسي  نمي تواند وجود داشته باشد كه هم روز قيامت را قبول نداشته باشد و هم انسان خوب و صالحي باشد.

امام جمعه موقت كاشان، يكي از مهمترين راههاي بازكردن مسير ارتكاب گناه را تكذيب قيامت دانست و افزود: انسان اين اراده و آزادي را دارد تا با انكار قيامت راه را براي انجام گناه باز كند، از اين رو خداوند مي فرمايد ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› عذاب سختي در انتظار تكذيب كنندگان قيامت است.

وي، با اشاره به اينكه، اگر انسان اعتقاد به قيامت داشته مرتكب هيچ گناهي نخواهد شد، گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ›› انسان كم فروش هنگام خريد، دقت دارد اما هنگام فروش براي كم فروختن هيچ دقت ندارد چرا كه اعتقاد ندارد روز قيامت برانگيخته خواهد شد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، با اشاره به اينكه، انسان در رابطه با قيامت حتي اگر گمان هم داشته باشد مرتكب گناه نخواهد شد، گفت: انسان اگر حتي احتمال هم داشته باشد كه روز قيامت تحقق خواهد يافت هيچگاه مرتكب گناه نخواهد شد./1307/پ۲۰۲/خ     

ارسال نظرات