۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۲۲۲۴۵

برگزاری نماز عید قربان در بین‌الحرمین کربلا

عاشقان و زائران حرم حسینی نماز عید قربان را صبح امروز (۱۱ شهریورماه) در بین‌الحرمین کربلا اقامه کردند.
نماز عید قربان در بین الحرمین کربلا نماز عید قربان در بین الحرمین کربلا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ احمد صافی، امام جماعت و خطیب نماز عید قربان در کربلا در خطبه‌های نماز عید قربان که صبح امروز در بین الحرمین اقامه شد، با اشاره به حدیث نبوی «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْؤول عَنْ رَعِيَّتِهِ» (بدانيد همه شما نگهبانيد و همه در برابر كساني كه مأمور نگهباني آنها هستيد، مسؤول هستید)، بر ضرورت توجه انسان به مسائل اطراف خود و مسؤولیت‌پذیری تأکید کرد.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت رعایت عدالت و انصاف و محاسبه نفس گفت: دین تنها نماز و روزه نیست؛ بلکه احترام و پایبندی به قانون نیز یکی از تجلیات دین است.

خطیب نماز عید قربان در کربلا در ادامه مراقبت و عدم استفاده شخصی از اموال عمومی را یادآور شد و هشدار داد سوء استفاده از اموال عمومی، انسان را به انجام منکرات عادت داده به گونه‌ای که ترک این عادت برای انسان مشکل می‌شود.

نماز عید قربان در صحن حرم علوی

نماز عید قربان با حضور جمع زیادی از عاشقان و زائران امیرالمومنین(ع) صبح امروز به امامت حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الخاقانی در حرم مطهر امام علی(ع) اقامه شد.

خطیب نماز عید قربان در نجف اشرف در خطبه‌های این نماز ضمن دعا برای شفای عاجل مجروحان نیروهای امنیتی و بسيج مردمی عراق، پیروزی آنان و تحقق امنیت و ثبات در این کشور را از خداوند متعال خواستار شد.

بنا بر اعلام دفتر آیت‌الله سیستانی، از مراجع شیعی عراق امروز، دوم سپتامبر مصادف با یازدهم شهریورماه عید سعید قربان در این کشور است و تعطیلات عید از روز گذشته(دهم شهریور) آغاز شده و تا چهارشنبه، 14 شهریور ادامه دارد.

مراسم عید قربان در «سینسیناتی» آمریکا برگزار شد

حدود دو هزار مسلمان از سه ایالت «اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا» روز جمعه همزمان با دهم ذی‌الحجه، مراسم عید قربان را در مرکز اسلامی شهر «سینسیناتی» در ایالت اوهایو برگزار کردند.

در میان شرکت‌کنندگان در این مراسم، طیف گسترده‌ای از مسلمانان، از جمله افراد هندی، سوری و آفریقایی‌تبار و نیز مسلمانانی که متولد آمریکا هستند، حضور داشتند.

اشرف طرابلسی امام جماعت مرکز اسلامی سینسیناتی در این مراسم گفت: عید قربان اهمیت اتحاد و این که ما یک امت واحد هستیم را به ما یادآوری می‌کند.

وی افزود: عید قربان همچنین یادآوری می‌کند هر چه داریم از الطاف پروردگار است و در زندگی زمانی که مورد امتحان الهی قرار می‌گیریم باید تلاش کنیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

شکیلا احمد مدیر مرکز اسلامی سینسیناتی نیز گفت: ما مسلمانان، اجتماع بزرگ و متنوعی در آمریکا داریم که در این اجتماع بعضی‌ها را هفته‌ای یک بار می‌توانیم ملاقات کنیم ولی بعضی‌ها را تنها سالی دو بار در اعیاد فطر و قربان دیدار می‌کنیم و این اهمیت عید قربان را بیشتر آشکار می‌کند.

وی همچنین گفت: باوجود سوءتفاهم‌های موجود در سینسیناتی درباره اسلام، مسلمانان تلاش می‌کنند اسلام را از طریق مهربانی، ارتباط و کمک به دیگران معرفی کنند تا این سوءتفاهم‌ها را برطرف کنند.

تعطیلی مدارس دولتی چین به مناسبت عید قربان

کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی چین در روزهای تعطیل به مناسبت عید قربان در مناطقی که دارای اکثریت مسلمان هستند، تعطیل بود.

مسلمانان چین ضمن برپایی جشن و سرور به مناسبت فرارسیدن عید قربان به عنوان بزرگ اسلامی، با حضور در مساجد نماز عید را برپا کردند.

همچنین کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی در روزهای تعطیل به مناسبت عید قربان در مناطقی که دارای اکثریت مسلمان هستند، تعطیل بود.

جمعیت‌های اسلامی چین نیز روز پنج‌شنبه، نهم شهریورماه در پکن مراسم جشن و سرور برپا کردند.

«یانگ فا مینگ»، رییس جمعیت اسلامی چین طی سخنانی در این مراسم، ضمن تبریک عید سعید قربان به همه مسلمانان و جهانیان اظهار کرد: جمعیت‌ها و شخصیت‌های اسلامی چین تلاش می‌کنند در پیشرفت ملت این کشور، حفظ آرامش و ایجاد اصلاحات نقش مثبتی داشته باشند.

گفتنی است، «علی ک جیانگ» معاون رییس جمعیت اسلامی چین و رییس بعثه حج چین ماه گذشته اعلام کرده بود بیش از 12 هزار مسلمان چینی عازم مناسک حج شده‌اند.

در این حال، پایگاه خبری « xinhuanet» نیز خبر داد که در شهر یینچوان، صدها نفر از مسلمانان روز جمعه ساعت 8:30 به وقت محلی در مسجد شهر گرد هم آمدند تا نماز عید قربان را برگزار کنند.

مسلمانان استان‌های «گانسو»، «شاآنشی» و «چینگهای» در شمال غربی چین نیز عید قربان را جشن گرفتند.

در منطقه خودمختار نینگ‌شیا و سین‌کیانگ و همچنین استان گانسو، مسلمانان به مناسبت عید قربان 5 روز تعطیل هستند.

همچنین دولت محلی در شهر کاشغر حدود 460 هزار دلار برای تهیه 3 کیلوگرم گوشت گوسفند قربانی جهت 18.025 هزار خانواده نیازمند اختصاص داد.

چین بیش از 20 میلیون مسلمان دارد که بیشتر از نژادهای «اویغور، هوئی، قزاق، ازبک و تاجیک» هستند.

سه کشته در مراسم عید قربان نیجریه

پلیس نیجریه از کشته شدن سه نمازگزار در حادثه تصادف یک خودرو در محل برگزاری نماز عید قربان در ایالت «اوگون» این کشور خبر داد.

آبیمبولا اویمی، مسوول روابط عمومی پلیس نیجریه با اعلام این خبر افزود: این خودرو با از دست دادن کنترل خود وارد صفوف نمازگزاران شد که درپی آن سه نمازگزار کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

وی افزود: نمازگزاران با عصبانیت به سمت راننده خودرو هجوم بردند که پلیس با مداخله خود مانع از درگیری شد.

دولت فدرال نیجریه روزهای جمعه، اول سپتامبر و دوشنبه، چهارم سپتامبر را تعطیل عمومی اعلام کرده بود تا همه مسلمانان بتوانند عید قربان را در این فرصت چهار روزه (با توجه به تعطیل بودن شنبه و یکشنبه) جشن بگیرند.

نیجریه 170 میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آن‌ها که عمدتاً در شمال کشور زندگی می‌کنند مسلمان و نیمی دیگر مسیحی هست./994/ب903/ف

ارسال نظرات