۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۵۲۲۶۲۰
چند خبر کوتاه سیاسی؛

دستور رییس‌جمهور درباره بازبینی دستورالعمل برگزاری اردوهای دانش‌آموزی

آشیانه پهپادهای پدافند هوایی افتتاح شد،‌ دستور رییس‌جمهور درباره بازبینی دستورالعمل برگزاری اردوهای دانش‌آموزی و بازدید از اماکن نظامی امکان ندارد عناوین برخی از اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه هیات دولت عصر امروز یکشنبه 12 شهریور به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد.

رییس جمهور در ابتدای جلسه با ابراز تأسف از سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر هرمزگانی، اظهارداشت: خبر ناگوار سانحه رانندگی که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دختران دانش آموز انجامید، همه ملت ایران را اندوهگین کرد.

روحانی افزود: این نخستین بار نیست که استعدادهای آینده کشور قربانی حوادث جاده ها می شوند و نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت و به ابراز تأسف بسنده کرد.

رییس جمهور تصریح کرد: لازم است دستورالعمل اردوهای دانش آموزی با عبرت آموزی از این حوادث، ظرف یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی بازبینی جدی شود و به تصویب برسد و تا آن زمان حرکت شبانه اتوبوس های این گونه اردوها ممنوع شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید مقررات مربوط در مورد ایمنی و استاندارد وسایل نقلیه و رانندگان برای حمل و نقل دانش آموزان به دقت اعمال شود، اظهارداشت: اینگونه اردوها باید در سطح گسترده تر و محلی برنامه ریزی شود و از مسافت های طولانی اجتناب گردد. همچنین لازم است اطلاعات مربوطه بطور کامل در اختیار اولیاء دانش آموزان قرار گیرد و با رضایت و همکاری آنان اجرا شود.

* بررسی گزارش سازمان امور اداری درباره وضعیت راهبردی نظام اداری

در ادامه این جلسه، سازمان اداری و استخدامی کشور گزارشی درخصوص «وضعیت راهبردی نظام اداری» به هیات وزیران ارایه داد.

در این گزارش، ضمن مروری بر پیشینه اصلاحات نظام اداری در برنامه های توسعه، به تلاش ها و اقدامات انجام گرفته در دولت های گذشته در این باره اشاره شده است.

ارایه نقشه راه و برنامه جامع اصلاح نظام اداری و میزان تحقق اهداف آن، از دیگر موضوعاتی بود که در این گزارش به آن پرداخته شده بود.

گزارش مذکور همچنین به بررسی وضعیت راهبردی نظام اداری و نقاط ضعف، قوت، فرصت ها، تهدیدها و ارایه راهکارهای بهبود و ارتقای کارآمدی نظام اداری و اصلاح آن می پردازد.

از جمله اصلاحات پیشنهادی در برنامه های راهبردی نظام اداری می توان به مهندسی نقش و ساختار دولت اشاره کرد که بر کاستن از تصدی ها و مداخلات دولت و تقویت نقش ستادی و اعمال حاکمیت آن، تمرکز زدایی از اداره امور و تقویت نقش و اختیارات مدیریت های استانی و منطقه ای و نیز کوچک سازی و اصلاح ساختارهای سازمانی تأکید دارد.

همچنین توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری، از دیگر اصلاحات پیشنهادی برنامه راهبردی نظام اداری است که با تأکید بر مقررات ­زدایی از نظام اداری و بهبود فضای کسب و کار و ارائه سریع و آسان خدمات دولتی به خدمات گیرندگان صورت می گیرد.

ارائه خدمات عمومی در فضای رقابتی با تأکید بر ارتقای کیفیت و کاهش هزینه های تمام شده خدمات دولتی در مقایسه با بخش خصوصی و نیز مدیریت سرمایه انسانی با تأکید بر بهبود نسبت های نیروی انسانی دولت، تربیت مدیران کارآ و توانمند برای آینده و توسعه مشارکت زنان و جوانان در مدیریت و کاهش نیروی انسانی با هدف چابک سازی دولت، از دیگر محورهای پیشنهادی اصلاح برنامه راهبردی نظام اداری هستند.

طبق گزارش یاد شده، دولت دو برنامه جدید را نیز در دستور کار دارد که شامل بهبود و ارتقای بهره وری نظام اداری و اجرایی کشور و ارتقای پاسخ گویی، شفافیت ارتقای سلامت و مقابله با فساد در نظام اداری است.

* تعیین وزرای منتخب برای عضویت در شورای حقوق و دستمزد

با تصویب هیات وزیران، وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای عضویت در شورای حقوق و دستمزد و وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری برای عضویت در شورای عالی اداری تعیین شدند.

* تصویب موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان

هیات وزیران با هدف توسعه مناسبات بین دولت های ایران و قزاقستان در زمینه حمل و نقل دریایی و تسهیل تجارت دریایی در دریای خزر و نیز کمک به گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان را تصویب کرد تا جهت تأیید نهایی به مجلس شواری اسلامی ارایه شود.

* صدور مجوز موافقت نامه جهت افتتاح دفتر نمایندگی «اکو» در ایران

در ادامه، دولت به بانک مرکزی اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقت نامه کشور میزبان جهت افتتاح دفتر نمایندگی بانک تجارت و توسعه سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در قلمروی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری ترکیه به عنوان اعضای مؤسس سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) بانکی را از طریق موافقتنامه‌های به نام «اساسنامه بانک تجارت و توسعه سازمان همکاری اقتصادی» ایجاد نموده­اند که بر اساس این اساسنامه، افتتاح دفتر نمایندگی بانک مذکور در قلمرو جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق اهداف اساسنامه پیش بینی شده است.

در ادامه، دولت ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح ­های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده خود را برای پیگیری موضوع تعیین کرد.

ضمن تمجید از اقدام انسان‌دوستانه حزب‌الله لبنان؛

قاسمی: محاصره تعدادی زن و کودک در صحرا توسط آمریکایی‌ها هیچ‌گونه ارزش نظامی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال و حمایت از اقدام انسان‌دوستانه دولت و حزب الله لبنان در نجات مردم عادی و بی‌گناه که پیروزی نظامی لبنان را به پیروزی بزرگتری تبدیل کرد، اظهار داشت: اقدام آمریکا در محاصره زنان و کودکان با توجه به سابقه همکاری این کشور با داعش امری غیر منطقی محسوب می شود و ما معتقدیم این تلاشی است به منظور اثر گذاری منفی بر پیروزی دولت و مقاومت‌ لبنان.

بهرام قاسمی اضافه کرد: محاصره  هوایی زنان و کودکان در اتوبوس های غیرنظامی و کشته شدن چندین زن باردار در دو روز گذشته، در صورت تداوم ممکن است به فاجعه ای انسانی منجر شود که این امر خشونت ها را در منطقه گسترش خواهد داد.

قاسمی تاکید کرد: داعش با قدرت مقاومت دولت های عراق، سوریه، لبنان و ارتش و نیروهای مقاومت این کشورهابا همکاری و حمایت ایران و روسیه رو به زوال و فروپاشی کامل است و هم اکنون این نبرد برای ریشه کنی کامل تروریسم در سوریه و عراق با قوت و قدرت ادامه دارد؛  لذا محاصره تعدادی زن و کودک در صحرا نه تنها هیچگونه ارزش نظامی نداشته و تاثیری بر کاهش قدرت داعش ندارد بلکه خشونت ها در منطقه با اینگونه حوادث گسترش خواهد یافت. جنگ با مسلحین داعش با کشتار مردم عادی و بی گناه فرق اساسی دارد.

قاسمی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور خط مقدم مواجهه با تروریسم بویژه داعش از سازمان ملل متحد می خواهد در این امر مداخله و از کشتار بی گناهان جلوگیری به عمل آورد.

با حضور امیر اسماعیلی؛

آشیانه پهپادهای پدافند هوایی افتتاح شد

مرکز آشیانه پهپادهای پدافند هوایی با حضور امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افتتاح شد.

این آشیانه و پهپادهایش متصل به سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور و مجهز به انواع طیف‌های فرکانسی و سامانه‌های راداری است.

امیراسماعیلی در مراسم افتتاح این پایگاه  اظهار داشت: شاید دشمن فکر کند که می‌تواند به ما حمله کند اما چطور می‌خواهد جان سالم به در ببرد.

وی افزود: اگر نیاز باشد هواپیماهای دشمن را با موشک می‌زنیم و اگر نیاز باشد آنها را با جنگ الکترونیک و اخطارهایمان به زمین می‌نشانیم و حتی اگر لازم شود حجم انبوهی از پهپادهای پدافند هوایی بر جان دشمن فرود می‌آیند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: این پایگاه و پهپادهایش در کمتر از 7 سال طراحی،‌تولید، مستقر و عملیاتی شده است.

اسماعیلی در پایان با تاکید بر اینکه دشمن به صورت کامل تحت رصد قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) است، گفت: حتی موشک های دوربرد دشمن در دید رادارهای پدافند هوایی ما است.

با صدور نامه‌ای؛

«فروزش» از سمت خود در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کناره گیری کرد

در پی تغییرات انجام شده در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامرضا فروزش معاون اجرایی این مرکز، روز یکشنبه 12 شهریور با انتشار نامه ای از سمت خود کناره گیری کرد.

فروزش وزیر اسبق جهاد سازندگی که از ابتدای مسئولیت ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت اجرایی این مرکز را بر عهده داشت، با انتشار نامه ای ، با اشاره به صدور احکام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در ارتباط با اعضای مجمع و رهنمودها و دستورات معظم له نوشت: اینجانب حسب وظیفه و عمل به تکلیف از زمان صدور احکام صادره از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص بازنگری در ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلاش کرده ام با همکاری و همراهی با مسئولان جدید به منظور جلب حمایت از امر پژوهش و تحقیقات و در تماس با دبیر محترم مجمع و نماینده تام الاختیار ایشان در مرکز و گرفتن قول حمایت از همکاران شایسته و نیز حفظ پژوهشکده و ... انجام وظیفه نمایم.

فروزش در بخش دیگری از مرقومه خود ضمن اعلام آمادگی برای ارائه نقطه نظرات مشورتی و با توجه به فرایند طولانی مدت انحلال و در جهت همراهی با مسئولین محترم مرکز برای انجام وظایف محوله خود، افزود: اکنون با تشکر و قدرانی به واسطه همکاری شما در طول تصدی مسئولیتم از کلیه همکاران خداحافظی نموده و فعالیت های اجرایی و مدیریتی را واگذار می نمایم و انتظار دارم با اعتقاد ، اعتماد و امید، به وظایف قانونی خود عمل فرمایند.

سردار جزایری در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی:

اگر برجام برای آمریکا ارزشی ندارد هرطور می‌خواهد تصمیم بگیرد/بازدید از اماکن نظامی امکان ندارد

سردار سیدمسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه این گفته‌ها از یک طرف به لحاظ حقوقی و مفاد توافق‌نامه برجام و از طرف دیگر به لحاظ امنیت ملی کشور فاقد وجاهت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در چارچوب تدابیر و سیاست ها و برنامه‌های از پیش تعیین شده اقدامات دفاعی خود را به پیش می‌برند و در این راه تحت تاثیر تهدیدات وجوسازی‌ قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: کسانی که از مکمل برجام حرف می‌زنند بدانند مکمل برجام همانا اجرای تعهدات از سوی آمریکا و سایر کشورهای مذاکره کننده است.

جزایری همچنین اظهار داشت: اگر آمریکا فکر می‌کند این توافق برایش ارزش ندارد هر طور می‌خواهد تصمیم بگیرد. لیکن قطعا در مورد مسائل دفاعی جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند تصمیم بگیرد و آمریکایی‌ها به خوبی به این امر واقفند و سر و صداهای دولت ترامپ در مورد کنترل و یا بازدید از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران از کمترین ارزشی برخوردار نیست.

این مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح ضمن مطلوب ارزیابی کردن روند پیشرفت‌های نظامی و دفاعی کشورمان افزود: در حالیکه آمریکا بزرگترین زرادخانه اتمی و سلاح های کشتار جمعی وممنوعه را در اختیار دارد و به طور مرتب بر حجم و تعداد آنها اضافه می‌کند جمهوری اسلامی ایران به دلیل احکام دینی در پی تولید سلاح اتمی نبوده است.

حبیبی در نشست دبیران حزب موتلفه:

رکود همچنان ادامه دارد و بیکاری درد مزمن خانواده‌هاست/ برخی با موضوع «حصر» کاسبی سیاسی می‌کنند

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب متبوعش اظهار داشت:  پدیده داعش محصول اتاق فکر موساد، سیا و دستگاه جاسوسی انگلیس است. آنها برای مهار بیداری اسلامی بذر اختلاف و ناامنی را در جوامع اسلامی کاشتند تا کسی به فکر آزادی قدس شریف و جراحی غده سرطانی صهیونیسم در منطقه نیفتد.

حبیبی افزود: تلفات انسانی و مادی که در جوامع اسلامی بخاطر ظهور تکفیری‌ها و عناصر افراطی بوجود آمد اگر در مبارزه با اسرائیل غاصب این تلفات را متحمل می‌شدیم، اکنون از جرثومه رژیم صهیونیستی چیزی باقی نمی‌ماند؛ نسخه اصلی درمان دردهای جهان اسلام عمل به وظیفه اشداء علی‌الکفار و رحما بینهم است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: کارگردانان فتنه در بهمن 89 پس از فروکش کردن فتنه به فکر این افتادند که به بهانه بیداری اسلامی همان فجایع را در ایران پدید آورند و پای داعش و النصره و دیگر گروههای تکفیری را به ایران باز کنند. اگر تدبیر شورای عالی امنیت ملی نبود استقلال و امنیت ملی ایران آسیب می‌دید.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای هر از چندی موضوع رفع حصر را مطرح می‌کنند درحالی که آنها خوب می‌دانند اگر سران فتنه از محدودیت درآیند چه به روز دولت فعلی که مدعی طرفداری از آن هستند، می‌آورند. این افراد با اصطلاح حصر فقط می‌خواهند کاسبی سیاسی کنند.

حبیبی در ادامه با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درخصوص دولت اسلامی، گفت: دولت، مجلس و قوه قضائیه باید به این مهم رسیدگی کنند که چرا پس از گذشت 4 دهه هنوز موفق به تشکیل دولت اسلامی نشده‌ایم؛ قوای کشور باید باید راهکار جامعه اسلامی و دولت اسلامی را تعیین و اجرا کنند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: هر مقدار مسئولان ما با روحیه انقلابی، ساده‌زیستی و خدمت صادقانه بدون منت فاصله بگیرند به همان مقدار از رسیدن به دولت اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی به دور می‌افتیم.

وی افزود: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض باید بیش از گذشته در دستور کار دولت قرار گیرد. ما به هر میزان که توفیق در این مبارزه داشته باشیم به همان میزان به دولت اسلامی نزدیک می‌شویم.

حبیبی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اظهار کرد: رکود همچنان ادامه دارد، بیکاری درد مزمن خانواده‌ها و جوانان است و تورم و گرانی مسکن و اجاره آن طبقات ضعیف را آزار می‌دهد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در ادامه به چینش وزرای اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئله در کارکرد اقتصادی صحیح، مسئله هماهنگی وزرای اقتصادی است. مهمتر از هماهنگی نیز «آهنگی» است که باید نواخته شود تا همه با آن بصورت هماهنگ حرکت کنند.

وی با بیان اینکه سؤال مهم این است که آهنگ اقتصادی دولت را چه کسی می‌خواهد بنوازد، گفت: اکنون رئیس‌جمهور یک معاونت اقتصادی ایجاد کرده است، قبلا نیز آقای نیلی مسئول هماهنگی وزرای اقتصادی بود و از طرفی معاون اول رئیس‌جمهور مسئول ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی است. امروز باید پرسید چه کسی قرار است اینها را هماهنگ کند؟

حبیبی با تاکید بر اینکه علی‌القاعده رئیس‌جمهور باید بتواند در زمان تزاحم بین تصمیم‌گیری‌ها، حرف آخر را بزند، اظهار کرد: مردم منتظرند ببینند خروجی این آهنگ و هماهنگی چیست.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی گفت: ایشان از وضعیتی در کشور سخن می‌گویند که گویی هیچ مشکلی وجود ندارد و آنچه مردم و منتقدین مطرح می‌کنند یک توهم است.

وی در مورد اظهارات جدید ترامپ و نماینده آمریکا در سازمان ملل و نیز رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها بازی جدیدی را شروع کردند. طرح مسئله بازدید از مراکز نظامی و همراهی آژانس با آنها یعنی نفی تمام مذاکرات گذشته.

حبیبی افزود: در مذاکرات برجام، 1+5 پذیرفت ادعاهای نظامی خود را در پی‌ام‌دی پس بگیرد اما حالا چطور دوباره آن را مطرح کرده‌ است. از طرفی گزارش دوم کمیسیون برجام حکایت از این دارد که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است. دولت باید فکری عملی برای مقابله با آمریکا بکند. خوب بود آقای رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود قدری در این مورد سخن می‌گفت.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: ما باید بدون توجه به سیاست‌های آمریکا و با اتکا به توان ملت و امکانات کشور سیاست‌های اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را طراحی و اجرا کنیم. با این وجود مطمئنیم که می‌توانیم آمریکایی‌ها و همدستان آنها را پشیمان کنیم.

وی با اشاره به پیروزی‌های بزرگ نیروهای مقاومت در لبنان، سوریه و عراق گفت: نیروهای مقاومت، داعش را از لبنان بیرون کردند. نطق سیدحسن نصرالله عظمت این پیروزی را پس از اخراج صهیونیستها از لبنان بخوبی تصویر می‌کند.

حبیبی با تاکید بر اینکه داعش در سوریه آخرین نفس‌ها را می‌کشد، اظهار کرد: آمریکا در پیروزی ارتش سوریه اخلال می‌کند. در عراق ارتش و نیروهای مردمی آخرین نفسهای داعش را در گلوی تکفیریها گرفته است. این پیروزیها آمریکا و اسرائیل را عصبانی کرده لذا بازی با آژانس و برجام برای آنها یک فرصت جهت تنفس در منطقه است. دولت باید متوجه این حقیقت شود و به دشمن اجازه نفس کشیدن ندهد.

با حکم سرلشکر باقری؛

سردار فرحی فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح شد

سردار مهدی فرحی با حکم سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح به عنوان فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح منصوب شد.

سردار فرحی پیش از این رئیس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و نیز معاون آماد و امور تحقیقاتی و صنعتی دفاعی این وزارتخانه بود.

در دیدار رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با عمار حکیم مطرح شد

آيت الله هاشمی شاهرودی: تشکیل حشدالشعبی و فتوای جهاد علمای شیعه نعمتی بزرگ بود/ رضایی: ذهن ملت عراق و به ویژه شیعیان نباید معطوف به گذشته بماند

آیت الله‌هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح یکشنبه 12 شهریور در دیدار عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: نقش علما، حوزه های علمیه و فتوای جهاد مرجعیت شیعه و نیز حمایتهای جمهوری اسلامی ایران در پیروزی های اخیر ملت عراق در برابر داعش بسیار برجسته و تعیین کننده بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در جریان جهاد علیه داعش، دینداری و انگیزه توجه به مسائل دینی در مردم تقویت شده است. عراق کشوری قدرتمند  است؛ ما قدردان پیروزی ها و فداکاری های ملت عراق هستیم و نباید اجازه داد قضایای سیاسی و اختلافات احتمالی سیاستمداران  بر روحیه مردم تأثیر سلبی بگذارد؛ به همین جهت باید خدمات و پیشرفت های انجام شده برای مردم تبیین شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی همچنین ادامه داد: پیروزی در جنگ علیه داعش یک نعمت الهی است؛ چنان که تشکیل حشد الشعبی  و فتوای جهاد علمای شیعه نعمتی بزرگ بود.

در این دیدار که با حضور محسن رضایی برگزار شد، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شرایط امروز عراق شبیه به وضعیت ایران بعد از پایان جنگ است؛ چرا که  مسأله امنیت رو به بهبود گذاشته است و باید با خدمت رسانی به مردم، مسأله شناسی راهبردی و همبستگی ملی به سوی آینده حرکت کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با تأکید بر این مطلب که در شرایط کنونی، مسأله امنیت در عراق رو به بهبود خواهد نهاد، ادامه داد: خطر و تهدید جنگ داخلی در عراق رفع شده،  امنیت داخلی نیز رو به بهبود خواهد گذاشت و با پیروزی مقتدرانه ملت عراق پیش بینی می شود که حوادث تروریستی کاهش خواهد یافت. از این رو  ذهن ملت عراق به ویژه شیعیان نباید معطوف به گذشته بماند؛ بلکه باید به ساختن عراق بپردازند؛ زیرا مسائل عراق آینده با دیروز تفاوت های   اساسی دارد.

 محسن رضایی همچنین وحدت شیعیان را با اهمیت خواند و ادامه داد: برای دستیابی به این وحدت،  نیازمند رسیدن به نگاه مشترک و درک راهبردی  از تهدیدها و فرصتهای آینده و تفاوت مسائل امروز با مسائل و شرایط دیروز هستیم.

در این دیدار همچنین عمار حکیم،رئیس ائتلاف ملی عراق با خوش آمدگویی به آیت الله هاشمی شاهرودی و دکتر محسن رضایی، از حسن نظر، پیگیری ها و همراهی های مسؤولان ایرانی در قبال رویدادهای عراق قدردانی  کرد و به ارائه گزارشی از وضعیت سیاسی - اقتصادی عراق پرداخت.

عمار حکیم همچنین  آرزو کرد که  ملت  عراق با عبور از  دو تهدید تروریسم و مداخلات بیگانگان، بتواند نقش و سهم خود را در عزت و اقتدارجهان اسلام ،بیش از پیش ایفا کند.

در پیامی؛

رحمانی‌فضلی حادثه تأسف بار جان باختن دانش آموزان هرمزگانی را تسلیت گفت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از دانش آموزان دختر هرمزگانی در حادثه اخیر واژگونی اتوبوس در استان فارس، خواستار بازنگری در مقررات برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دردناکی شد.

متن پیام رحمانی فضلی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه غمبار و دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر هرمزگانی که باعث جان باختن و مصدومیت تعدادی از این عزیزان شد موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید و مردم عزیز هرمزگان و سراسر کشور را داغدار و اندوهگین کرد.

بر همه مسئولان و دست اندرکاران لازم است برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دردناکی بازنگری در مقررات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند و با بررسی همه جانبه ابعاد این حادثه در سریعترین زمان ممکن، دیگر شاهد چنین حوادث دلخراش نباشیم.

همچنین بر استانداران هرمزگان و فارس تکلیف است، تدبیر و راهکارهای لازم را برای کاهش آلام خانواده های دانش آموزان جانباخته و مجروح این حادثه را بکار گیرند.

از درگاه خداوند منان صبر جمیل برای خانواده های داغدیده و سلامت کامل مجروحان حادثه را مسئلت می کنم و این اندوه بزرگ را به مردم ایران تسلیت می گویم.

ضرغامی در گردهمایی فعالان فرهنگی دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد باید در تلاش برای نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر به الگوهای اسلامی باشد/ برتری چشمگیر این دانشگاه در برخی از رشته‌ها

عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین افتتاح نخستین گردهمایی فعالان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی گفت: فضای مجازی با وجود تمام تهدیدها به فرصتی مناسب نیز تبدیل شده است. نباید فضای مجازی را دست‌کم گرفت بویژه شما جوانان که به‌ صورت فردی یا جمعی باید حضور پررنگ تر و مؤثرتری در این عرصه داشته باشید.

وی با اشاره به برخی از آسیب‌های فضاهای مجازی گفت: بسیاری از گنجینه‌های ارزشمند اسلامی و انقلابی در این نظام وجود دارد که اگر به لحاظ محتوایی با بسته‌بندی‌های جدید و با لسان مردم ارائه نشود، این گنجینه‌ها دفن خواهد شد و باید شما جوانان بتوانید بویژه در عرصه تصویرسازی که بنای اصلی غرب بر این مسأله است، ورود جدی پیدا کنید.

ضرغامی با اشاره به ایجاد موج عظیم مردمی در خصوص شهادت شهید حججی اظهار کرد: آنچه باعث عظمت و بزرگی این شهید در بین دیگر شهدا شد، تصویرپردازی خداوند از این شهید بود. تصویرسازی که از نگاه پرصلابت این شهید صورت گرفت و دنیا در برابر آن سر تعظیم فرود آورد، باعث ایجاد این موج جهانی شد.

وی تصریح کرد: آنچه باعث برجسته شدن این شهید در میان تمام شهدا شد، به دور از شخصیت معنوی و الهی و خلوص او، تصویرسازی چهره این شهید بود که ما با وجود شهدای گرانقدر هنوز نتوانسته‌ایم تصویرسازی درستی از این شهدا برای نسل جوان داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خداوند این تصاویر را با هم تطبیق کرد تا کم‌کاری ما در حوزه رسانه را نشان دهد و خود خداوند این کم‌کاری را جبران کرد. فضای مجازی جای تصویرسازی و کوتاهی کلام و در عین حال سرعت است که شما به عنوان فعالان فرهنگی باید ورود جدی به این بحث داشته باشید.

ضرغامی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از نهادهای تاثیرگذار انقلاب اسلامی دانست و از پیدایش و شکل‌گیری آن به منظور رفع کاستی‌های آموزشی کشور یاد کرد.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید در تلاش برای نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر به الگوهای اسلامی باشد و دقیقا به همین علت است که پسوند اسلامی را به دنبال اسم خود دارد. این دانشگاه به‌ عنوان یکی از نهادهای انقلاب در کنار دیگر نهادها همچون جهاد و سپاه، باید بیشترین تلاش را در این راستا انجام دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر محیط دانشگاه، اسلامی باشد بسیاری از افراد توانایی‌های خود را در این محیط نشان خواهند داد. هم ظاهر دانشگاه و هم ظاهر دانشجویان باید در شأن یک طالب علم و محیط علمی باشد. اگر این فضا اسلامی نباشد، نباید توقع کارهای فرهنگی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل حیاتی و مورد توجه در مورد دانشگاه آزاد اسلامی، وضع ظاهری و فضای دانشگاه است. همین فضا در مواقعی باعث قضاوت‌های کلی‌تر در مورد اصل دانشگاه می‌شود. مقام معظم رهبری نیز درباره ظاهر دانشگاه ها به دفعات تأکید کرده‌اند و طرح اسلامی کردن ظاهر دانشگاه از جمله این تأکیدات است.»

ضرغامی درباره بالا بردن تراز علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها اذعان داشت: با وجود برتری چشمگیر دانشگاه آزاد اسلامی در برخی از رشته ها مانند رباتیک و فناوری‌های نوین، نباید به این موارد خاص بسنده شود و تک‌ستاره‌های سپهر دانشگاه آزاد اسلامی باید بیشتر شود.

وی درباره حوزه‌های متن، نظام آموزشی و استاد، خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان در حوزه نظام آموزشی و استاد می توانید بسیار فعال و اثرگذار باشید.

ضرغامی گفت: امام خمینی (ره) فرمودند که اگر استاد الهی باشد، متن مادی را الهی تدریس می‌کند اما اگر استاد مادی باشد، متن الهی را مادی تدریس می‌کند. شما دانشجویان می‌توانید نقش مؤثری در حضور استادان انقلابی داشته باشید و دانشجوی انقلابی در نظارت بر استادان می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

ضرغامی افزود: دانشگاه آزاد یک نهاد انقلابی است و قرار بود کاستی‌های دانشگاه های دولتی را جبران کند.

وی ادامه داد: هرچه محیط دانشگاه آزاد پاک‌تر باشد بذر فعالیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی بهتر شکوفا می‌شود.

ضرغامی با بیان اینکه حفظ سلامت ظاهر دانشگاه کمتر از باطن آن نیست، تاکید کرد: دانشگاه آزاد به صورت نقطه‌ای برجستگی‌های ارزشمندی در عرصه علمی دارد که باید در همه بخش‌های علمی و آموزشی دانشگاه فراگیر شود.

وی گفت: استاد رکن اصلی دانشگاه است. امام می‌فرمود استاد الهی می‌تواند متن مادی را الهی تدریس کند و استاد مادی هم متن الهی را مادی تفسیر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دانشجویان دانشگاه آزاد باید عرصه فضای مجازی را فتح کنند و هر کدام در جایگاه یک رسانه پرنفوذ خلا تولیدات علمی و فرهنگی را پر کنند.

ضرغامی در ادامه در واحد نجف آباد دانشگاه آزاد، تاکید کرد: نجف آباد دسته گل زیبای بوستان شهدای کشور است که با لاله سرخ از راه رسیده شهید حججی فضای کشور را معطر کرده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد به صورت نقطه‌ای برجستگی های ارزشمندی در عرصه علمی دارد که باید در همه بخش‌های علمی و آموزشی دانشگاه فراگیر شود.

در راستای ارتقاء توانمندی کارکنان وظیفه؛

ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کار تفاهم نامه همکاری امضا کردند

ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی به منظور ارائه خدمت بهتر به کارکنان وظیفه و همچنین مهارت آموزی سربازان حین خدمت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه به منظور کمک به تامین تجهیزات و اجرای دوره‌های آموزشی و پروژه‌های پژوهشی در امر مهارت‌آموزی ملی در جهت تامین امنیت عمومی و دفاع از مرزها و نیز ضرورت مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه و ارتقاء بهره‌وری دوره خدمت وظیفه عمومی صورت گرفته که استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح در کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، خوشایند سازی خدمت وظیفه عمومی، افزایش بهره‌وری کارکنان وظیفه و استفاده بهینه از اوقات فراغت آنان و همچنین فراهم کردن فرصت‌های شغلی از طریق آموزش در محیط کار از جمله اهداف این تفاهم ‌نامه است.

سردار سرلشکر محمد باقری رئی ستادکل و علی ربیعی وزیر کار این تفاهم نامه را امضا کردند./907/302/ح

ارسال نظرات