۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۲۲۷۷۳

نبرد با داعش؛ نبرد با تروریست‌هایی از سراسر جهان

در نواری ویدئویی تعدادی از عناصر داعش بدون درگیری خود را تسلیم نیروهای کرد می کنند که دانستن ملیت های آنان در این ویدیو نشان می دهد که جنگ با داعش در واقع جنگی با تروریست هایی از سراسر جهان بوده است.
نقشه، عناصر داعش و ملیت آنان

به گزارش خبرگزاری رسا، یک نوار ویدئویی که در آن تعدادی از عناصر تروریستی داعش خود را بدون درگیری تسلیم نیروهای پیشمرگ کرد در شمال تلعفر کرده اند، نشان می دهد که جنگ با داعش در طول سه سال گذشته، جنگ با هفتاد و دو ملت بوده است.

عناصر تسلیم شده داعش در جنگ تلعفر، که برای ورود به مرزهای اقلیم کردستان پشت مرزهای اقلیم صف بسته اند، به ترتیب یکی خود را تاجیکستانی، دیگری آذربایجانی، یکی اهل ترکیه، دیگری از روسیه، چند نفر هم خود را از عراق و یکی دو نفر نیز از سوریه و یکی هم خود را از لبنان معرفی می کنند.

قصه هفتاد و دو ملتی داعش به همین جا ختم نمی شود، ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی الحشد الشعبی یک روز بعد از آزادی تلعفر، در گزارشی نوشت: که، بر روی دیوارهای شهر تلعفر به همه زبان های زنده دنیا، شعارهای داعشی دیده می شوند.

براساس این گزارش، اتباع ملت های مختلف هریک به زبان مادری خود از انگلیسی، عربی و روسی گرفته تا کردی و هندی و ترکی و چینی بر روی دیوارهای شهر تلعفر شعار نویسی کرده اند و دسته های مسلحی را که به آن منتسب هستند، معرفی کرده اند.

در واقع داعش، هفتاد و دو ملت نیست، بلکه به مراتب بیش از آن است و همان طور که حیدر العبادی نخست وزیر و ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در مناسبت های مختلف گفته اند، بیش از 120 تابعیت از کشورهای مختلف جهان در صفوف گروه تروریستی داعش در عراق در طول سنوات گذشته جنگیده اند.

تنوع قومیت ها و ملیت ها در داخل داعش از اقصا نقاط دنیا یعنی آمریکا و کانادا گرفته تا کشورهای اروپایی، آفریقایی، استرالیا و قاره آسیا دربرگرفته و این چیزی است که خیلی از کارشناسان را متحیر کرده است.

این تحیر از این بابت است که چگونه یک گروه تروریستی بسیار خشن، ظرف مدت سه سال توانست این همه نیرو را از اقصا نقاط جهان جذب کند؟ آیا این حاصل یک عمل خودسر بوده یا اینکه دولت ها و سازمان های امنیتی ویژه در پس آن قرار داشته اند؟

با وجود اینکه داعش در طول سه سال گذشته به طور ویژه کشورهای عربی و اسلامی از جمله عراق، سوریه، افغانستان و لیبی را در نوردیده و در لبنان و جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای عربی و اسلامی دست به حملات تروریستی زده اما هیچگاه این گروه تروریستی به رژیم اسراییل تعرض نکرده هرچند که در فاصله چند صد متری از مرزهای اسراییل، پایگاه داشته است.

مخالفت آمریکایی ها به تجمع عناصر داعش در یک منطقه در داخل اراضی سوریه، از جمله مسائلی است که بار دیگر، دست های پشت پرده حامیان منطقه ای و بین المللی تروریسم را در منطقه آشکار کرده است.

آمریکا که در طول سه سال گذشته، به بهانه تجمع همه تروریست های جهان در عراق، از اقدامات ضربتی شدید علیه تروریسم در عراق خودداری می کرد، اکنون همین راهبرد را در داخل اراضی سوریه، مورد انتقاد داده است.

محسن رضایی در کنفرانس خبری با رسانه های عراقی در بغداد شامگاه یکشنبه گذشته، به صراحت اعلام کرد که تجمع عناصر داعش در یک مکان، نقطه ضعفی برای این گروه تروریستی است.

به گفته او، ارتش سوریه به زودی عملیات آزادی دیرالزور را آغاز می کند و انتظار می رود که ظرف یک ماه آینده این منطقه در شرق سوریه آزاد شود و عناصر تجمع کننده داعش در این مکان چاره ای جز تسلیم شدن یا جنگ و کشته شدن ندارند.

گزارش ها حاکیست که تنوع قومیتی و ملیتی در داخل داعش بعد از جنگ موصل و شکست های پی در پی این گروه تروریستی در داخل عراق و سوریه، اکنون تبدیل به یک عامل منفی و تضعیف کننده در صفوف داعش شده است.

اختلافات بین عناصر خارجی و بومی در دو کشور عراق و سوریه بین عناصر داعش بالا گرفته و بعضا این اختلافات منجر به کشیدن سلاح به روی همدیگر شده است.

عناصر بومی تحت پوشش خانواده ها و آوارگان، قادر به فرار از محورهای عملیاتی هستند، اتفاقی که در جنگ موصل افتاد، اما عناصر خارجی ناچار به جنگ و کشته شدن یا تسلیم ذلیلانه هستند که در هر دو صورت سرنوشت شومی در انتظار آنها است.

در آستانه عملیات الحویجه - واقع در جنوب غربی کرکوک – گزارش خبرگزاری السومریه نیوز عراق حاکیست که اختلافات بار دیگر بین عناصر بومی و خارجی به شدت در این شهر بالا گرفته است و عناصر بومی خود را آماده تسلیم نیروهای عراق کرده اند.

گرچه جنگ هفتاد و دوملتی داعش در عراق و سوریه، رو به پایان نهاده است، اما به اعتقاد کارشناسان، پرونده دولت ها و سازمان های امنیتی که این گروه تروریستی چند ملیتی را در طول سنوات گذشته از حیث معنوی، مالی، نیروی انسانی و تسلیحات حمایت کرده اند، مفتوحه باقی خواهد ماند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات